Nejen ve více štěstí, ale také v méně spánku za volantem doufá Tomeček, který poslední ročník zakončil ošklivou nehodou, při které zůstal zaklíněný v kabině náklaďáku on i jeho dva spolujezdci.
Pravou příčinu nehody se odvážil naplno přiznat až téměř po roce: "Usnul jsem. Mikrospánek mě potkal za volantem poprvé," říká osmatřicetiletý závodník, který míří už na svůj 13. Dakar, desátý v roli pilota. Členem vítězné posádky byl jen jednou. V roce 1995 jako navigátor Karla Lopraise.
Nehoda možná nebyla vůbec veselá a bylo štěstí, že se díky pomoci kolemjedoucích soupeřů nikomu nic vážnějšího nestalo. Ale jejím důsledkem je i to, že na palubě lodi plující právě teď přes Atlantický oceán, je nyní rychlejší Tatrovka.
Fajnovější svezení
"Museli jsme ji celou přestavět, po nehodě nebyla schopná provozu, Zůstal jen motor a rám. Nedokážu říct, o kolik je rychlejší. Ale hlavně se lépe řídí, snížili jsme hmotnost na předku a je celkově mnohem vyváženější, Když to řeknu lidově, je s ní mnohem fajnovější svezení," smál se Tomeček.
Modrá Tomečkova tatrovka má nyní rok technický náskok před druhým vozem, za jehož volantem bude sedět Brazilec Azevedo. V osobě mechanika Miroslava Martince bude mít však Česká republika zastoupení i v kabině jeho Tatry s výkonem 700 koní.
Na rozdíl od domácích konkurentů Lopraise nebo Spáčila si Tomeček pro závod žádné konkrétní cíle nedává. "Chci dojet ve zdraví a s radostí, s autem na všech kolech."
Kurz Dakaru 2010 je namířen v prostiměru loňského premiérového ročníku v Jižní Americe, takže nejtěžší pouštní etapy by měly přijít hned na začátku, zatímco rychlé speciálky v Patagónii budou vynechány úplně. Tomeček očekává větší nápor na techniku.
"Možná to bude ještě o trochu těžší než minulý rok, ale to moc neřeším. Dakar není o rychlosti, ale hlavně o štěstí."
Afriko, vrať se!
Možná i kvůli nehodě nemá Tomeček na Jižní Ameriku zatím nejelpší vzpomínky a tamní prachové podloží mu moc nesedělo. Proto si přeje, aby pořadatelé naplnili své plány a vrátili slavnou rallye do Afriky, kde se letos jede ve stejný termín konkurenční podnik Africa Race.
"Je to znát, letos je na Dakaru o třicet až čtyřicet procent méně posádek. My máme Afriku radši a oželíme tam i fakt, že země nejsou zdaleka tak civilizované, a například pokryté mobilním telefonním signálem, jako Argentina a Chille."
Pořadatelé mají pro změnu kontinentu mnohem prozajičtější důvod, a tím jsou peníze. Zatímco pro týmy je Jižní Amerika navzdory dopravě přes oceán stejně nákladné, organizátoři musí platit v Argentině a Chille za průjezd soukromými pozemky. V Africe je většina pouští a savan zemí nikoho.
"Podobný problém jako organizátoři mají i největší sponzoři. Dopravit VIP hosty do Maroka vyjde přece jen o trochu levněji, než do Argentiny," dodává k tomu Tomeček.
Tomeček na DakaruRok pozice umístění |