Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

To je hustý! říkal si Vršecký ve 280

David Vršecký, Buggyra - ODKLAD. Nepříznivé počasí nakonec pokus o překonání rychlostního rekordu, o který se snažil roudnický tým Buggyra s řidičem Davidem Vršeckým, zmařilo. | foto: Michal ŠulaMF DNES

11 2006
Chlumec nad Cidlinou - Slibovali mu ironicky, že mu žádný dárek k narozeninám kupovat nebudou, prý už to nemá cenu. Nakonec dostal David Vršecký od týmu k pátečním jedenatřicátinám model vrtulníku, který musí sestavit. „Skládat vrtulníky, to je nářez,“ vypravuje pilot, který jel den po narozeninách při pokusu o světový rychlostní rekord na mokru s tahačem 286 kilometrů za hodinu.

Modelářskou zálibu líčí Vršecký tak nadšeně, jako by se vzrušením vyrovnala dobrodružství s tahačem.

„U modelářství musíte mít trpělivost. Jak se rozčilíte, je po vrtulníku, takže trénujete nervy.“ Nervy? Podle sobotní „školy smyku“ s pětitunovým monstrem na dálnici to nevypadá, že by Vršecký nějaké nervy vůbec měl.

Co jste vlastně cítil, když jste jel 286? Euforii, nebo strach?
Těch 286 jsem udělal na suchu. Mnohem horší bylo jet 250 na mokru, kdy je auto nervózní a sebemenší vlna na silnici ho může rozhodit.

Stačíte v té rychlosti vnímat alespoň částečně okolí?
Časem se na to dá zvyknout. Pokud jedete 280, nejdřív si říkáte: To je hustý! Ale ke konci už je to dobrý, a když dojíždíte k depu dvoustovkou, člověku najednou přijde, že by mohl z toho auta klidně vystoupit. Není v něm totiž žádný randál, motor se jen tak převaluje. Jde o to zažít něco horšího a pak už je to dobrý. Než jsem zažil mokro, myslel jsem, že auto neudržím na suchu. Říkal jsem si, jak je to nebezpečný. Po dnešních jízdách jsem někde jinde.

Měl jste vůz vždy pod kontrolou?
Upřímně řečeno, párkrát mi to klouzlo tak, až jsem se dostal nad limit. Auto jelo takovým štorcem, že jsem byl rád, že se srovnalo, a musel jsem to několik vteřin vydejchat. Stalo se mi to při 220kilometrové rychlosti a nebyl to dobrý pocit.

Takže jste rád, že to máte za sebou?
Mohlo to dopadnout líp, ale nikomu se nic nestalo a vydrželo i auto. Už jen to je neuvěřitelné.

Nejste tedy zklamán, že se nepovedlo pokořit třísetkilometrovou hranici, jak bylo původně v plánu?
Pokud bychom to dokázali, byl bych nadšený. Ale procento, že se to povede v prosinci, bylo malé, takže jsem nežil s tím, že to určitě vyjde. Zklamaný nejsem také proto, že teď vím, že třístovka je reálný cíl.

Jak si můžete být tak jistý?
Škoda, že jsme po téhle dálnici nejeli v létě. Být dobré počasí, překonat světový rekord z Dubaje (281,723 km/hod. v únoru 2004) by byla sranda. Třístovka by byla samozřejmě těžší, ale věřím, že i tu bysme překonali.

Jak zkoušel rekord
(Jak vypadal rušný víkend Davida Vršeckého)

V pátek, den před závodem, vypadají testy i počasí slibně.
V sobotu ráno je trať vlhká, plané jsou naděje, že v blízkých hodinách vyschne. Vozovka byla kluzká i pro pěší.
V 11 hodin vyráží Vršecký k pokusu. Na suchém úseku dosáhne na chvilku maximální rychlosti 286 km/hod., tu však nemůže udržet. Zkouší alespoň rychlostní rekord na kilometr s pevným startem (155 km/hod.), ale dostává několik smyků a neuspěje.
Ve 13 hodin pokusy končí a kvůli počasí se ruší i nedělní termín.

„Jsem rád, že všichni žijeme,“
Martin Lansdorf, manažer týmu Buggyra, když akce skončila.

„Trojkou ten rekord jednou musí začínat,“
David Vršecký.

Proč tomu tak věříte?
Hlavní a obrovský rozdíl je v autě. Rychlost z 200 na 280 kilometrů dosáhneme v současném voze o 400 metrů dřív než v tom dubajském.

Nelákalo vás tedy zkusit třístovku „natvrdo“ nyní, navzdory riziku?
Každou jízdou, kterou jsme tady jeli, jsme přidávali víc, víc, víc. Jenže problém je, že auto na mokré vozovce nemá fyzicky na to přehrabat odpor a zrychlit. I kdyby to tady byla dvacet kilometrů dlouhá placka, auto se na mokru zastaví na 270 kilometrech a končí.

Nejde s tím nic dělat?
Když dám v té rychlosti víc plynu, už hrabe. Měl jsem nejdřív velký strach z mokrých zatáček, vypadaly na začátku strašidelně. Ale v nich problém nebyl, projížděl jsem je pak dvěstědvacítkou. Na rovince ale auto nemohlo na mokru akcelerovat. Nepřeneslo výkon na silnici.

Na mokru je 270 kilometrů za hodinu limitem?
Povedlo se mi to rozjet na 270, ale pak zadní pneumatiky začaly hrabat a auto bylo neovladatelný. Za mokra se stačilo dotknout plynu a mohl být obrovský problém. Motor je navíc stavěný buď na žádný, nebo na plný výkon. Jet někde mezi nelze. Musíte zrychlovat do dvou set a pak držet plný plyn, dokud to jde. Šlo to maximálně na 270.

Mokro vám znemožnilo i pokus o rekord na kilometr s pevným startem, že?
Na konci prvního kilometrového úseku jsem jel 210, na konci druhého 225. Přitom na suchu jsme dali 250 kilometrů v hodině za 600 metrů. Když si vezmete ten rozdíl, víte, že to dneska dost klouzalo.

Za sucha je podle vás limit kde?
Jel jsem dnes na kousku sucha 286. Do té doby jsme nevěděli, jestli se auto třeba v 280 nezastaví a nebude to konečná. Ale ani náhodou, ochotně si vyzpěvovalo dál. Proto doufám, že rekord můžeme překonat někdy jindy někde jinde.

A jeho hodnota bude?
Kde je zlomový bod – limit auta, za který už to nejde – pořád nevíme. Věřím, že to bude aspoň 300 a půl. Trojkou ten rekord jednou musí začínat.

Autor:


Nejčtenější

Čech dělal divy, přesto od mistra dvakrát inkasoval. Vyhrál i Liverpool

Fotbalisté Arsenalu i s brankářem Petrem Čechem (v zeleném) těžko zakrývají...

Arsenal začal éru bez Arsena Wengera porážkou. V úvodním kole nového ročníku Premier League podlehl...

Bývalý hráč se rozpovídal o výplatách. A na Dynamo přišli kontroloři

Slávista Jan Sýkora (vlevo) a Mykyta Burda z Dynama Kyjev v utkání 3. předkola...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Přípravy kyjevského Dynama na odvetný zápas o Ligu mistrů se Slavií narušila návštěva finančních...



6. DEN ME: Českou štafetu zastavilo zranění. V tyčce létal mladý Švéd

18letý švédský talent Armand Duplantis se raduje z úspěšného pokusu ve finále...

Atletické mistrovství Evropy v Berlíně je minulostí. Česká štafeta neodstartovala do finále na...

Už vím, proč Dynamo nedostává góly, řekl Trpišovský. Víc hodnotit nechtěl

Slávista Stanislav Tecl se snaží uniknout obránci Tamási Kádárovi z Dynama...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Polský asistent rozhodčího Golis nejprve pečlivě zohlednil ofsajdové postavení slávisty Deliho,...

Dynamo - Slavia 2:0, Liga mistrů je pryč, hosty čeká pohár číslo dvě

Arťom Besedin z Dynama Kyjev překonává slávistického brankáře Ondřeje Koláře v...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Fotbalisté Slavie se do Ligy mistrů neprobojují. V kvalifikaci končí na prvním soupeři, v odvetě 3....

Další z rubriky

Alonso se rozloučí s formulí 1, dál se touží vyrovnat Grahamu Hillovi

Fernando Alonso v průběhu závodu 24 hodin Le Mans.

Španělský pilot Fernando Alonso ukončí po sezoně kariéru ve formuli 1. Sedmatřicetiletý mistr světa...

Po životním závodě byl Kornfeil třináctý v kvalifikaci v Rakousku

Jakub Kornfeil při Velké ceně České republiky v Brně.

Týden po prvním pole position v kariéře na Velké ceně České republiky obsadil Jakub Kornfeil 13....

Eso rallye Sordo testoval na jihu Čech. Chválil trať i cuketovou polévku

Průběžně pátý jezdec světového šampionátu v rallye WRC a jednoho závodu na MS...

VIDEO Světle modrý hyundai se s předpisovou jízdou moc nepáře. Ostře řeže zatáčky a přes horizonty si i...



Najdete na iDNES.cz