Expediční závod kombinuje jízdu na kole, kajak, trekking a navigaci v náročném terénu Ohňové země. Jen pár hodin před startem se závodníci dozvěděli, kudy trasa povede a co všechno je na ní během téměř šesti set kilometrů čeká.
"Ta čísla by nebyla velký problém, kdyby nešlo o Patagonii. Je zde vše, co jsme očekávali - plavba na kajaku přes Magellanský průliv, trekking přes Národní park Karukinka a na kole až k Darwinově pohoří. Hodně zážitků na celý život, zabalených dohromady do jednoho týdne," těší se Paloncý, který má ambice s Finy Sovijarvim, Kolehmainenem a Američankou Masi dorazit až do cíle. I to by byl úspěch. Velkou komplikací je totiž neprostupný terén a silný vítr.
Na úvod čekalo na dvacet čtyřčlenných týmů 75 kilometrů na kole, následně 85 kilometrů v kajaku přes Magellanský průliv s přestávkou na ostrově Isla Dawson.
"Zde nás čeká krátký přenos kajaků. Je to letošní novinka, ostrov totiž slouží jako vojenská základna a byl otevřen jen pro tuto příležitost," vysvětlil Paloncý trasu, která zavede účastníky do míst, kam se mnoho lidí zatím nepodívalo.
To však platí i pro její další části. Národní park Karikunka je známější a trekking přes něj vedl už v loňském ročníku, po čtyřech dnech ale začne soutěžícím ryzí expedice přes Darwinovo pohoří.
"Tento sto čtyřicet dva kilometrů dlouhý trekking bude překonávat mnoho horských průsmyků, z nichž některé jsou podle tvůrce tratě nové, což znamená, že nebyly dříve překročeny. Téměř jistě tam najdeme sníh a dostaneme se na ledovec. Zkrátka Patagonie v létě," směje se Paloncý.
Po překonání Darwinova pohoří ještě čeká na týmy závěrečných 47 kilometrů na kajaku do cíle ve Fiordo Pia. "Pokud se nám to podaří za méně než osm a půl dne, lze to nazvat úspěchem. Pak nás ale vzhledem k podmínkám velmi pravděpodobně čekají dva dny čekání na loď, která nás za třicet hodin doveze do startu v Punta Arenas," poznamenal šumperský závodník.
Celý závod je výjimečný i tím, že se koná na jihu Patagonie v jednom z nejodlehlejších míst světa s minimálním osídlením i známkami civilizace. Na trase soutěžící projdou devatenáct kontrolních bodů vždy před vypršením limitu, jinak pro ně závod skončil.
"Na kontrolních bodech už čekají organizátoři, což znamená, že před několika dny vyrazili, strávili den na lodi a tři dny chůzí. Týden budou na kontrolním bodě při čekání na závodníky, pak je zase tři dny chůze zpět, a pokud budou mít štěstí, chytí loď do Punta Arenas ještě ten samý den. Pokud si tohle spočítáte, vyjde vám, jak extrémní závod to je," dodal Pavel Paloncý.