Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Lackománie pod Hněvínem. Pryč se stříbrnou érou, burcuje pilot sám sebe

Adam Lacko během loňské Czech Truck Prix v Mostě. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

31 2017
Věčně druhý? Sloupnout stříbrnou nálepku a vylepit zlatou, k tomu má Adam Lacko v letošní sezoně evropského šampionátu tahačů dobře našlápnuto. O víkendu bude poprvé v kariéře závodit v Mostě coby lídr seriálu.

„Hrozně bych si přál, aby se náš věčně druhý pilot dočkal a byl z toho požadovaný titul,“ uvedl Jan Kalivoda, manažer roudnické Buggyry, za kterou Lacko jezdí.

Samotnému Lackovi, úřadujícímu vicemistrovi, se už doba stříbrná zajídá. „Závodím od sedmi let a pokaždé jsem byl v nějakém mistrovství Evropy motokár nebo aut druhý. Nikdy první. Bojuji dlouho a konečně bych to chtěl zlomit!“

Most je šestou zastávkou evropského šampionátu, po něm zbývají už pouze tři. A Lackův náskok je luxusní, před tandemem Norbert Kiss – Jochen Hahn má k dobru 58 bodů. Za celý víkend jich lze získat maximálně šedesát.

„Poprvé jedu v Mostě jako vedoucí pilot šampionátu, ale já se na to až tak moc nedívám, člověka to pak stresuje,“ zůstává Lacko v klidu. „Zatím při mně stojí štěstí, vyhýbám se šťouchancům a bouračkám.“

Momentka ze závodu tahačů v belgickém Zolderu, vpravo je Adam Lacko.
Momentka ze Czech Truck Prix závodních tahačů v Mostě.

Loni Lacko na trati pod hradem Hněvín vystoupal jednou na nejvyšší stupínek, dvakrát skončil druhý. „Pro Adama je výhodná předpověď počasí. V sobotu má snad i pršet a Adam je na vodě doteď nepřekonatelný,“ zmínil Kalivoda.

Dva největší konkurenti, Maďar Kiss a Němec Hahn, jsou podle Lacka odlišní. „Na trati je rivalita, v padoku si všichni podáme ruku, zasmějeme se. Je tam jen jeden pilot, který se moc s ostatními nekamarádí. A to je Kiss. I na trati je takový blázen,“ popisuje ho. A Hahn? „Jedeme klidně půl kola vedle sebe a není riziko, že bychom se zrušili a nedokončili závod. Respektujeme se a snažíme se to odbojovat čistě.“

Krýt záda bude Lackovi na domácí trati šéfkonstruktér Buggyry a dvojnásobný evropský šampion David Vršecký. „Postavit se na bednu není úplně blbý, dá se to přežít,“ směje se Vršecký, „ale moje největší přání je, abych sebral body ostatním. Už posledně v Maďarsku ze mě měli respekt. Já totiž nic neriskuju, zato oni jo.“

Lackovi přítomnost zkušeného parťáka svědčí. „David jezdí vpředu, občas soupeřům vyhrožuje a mají z něj strach. Když vidím, že za mnou jede on, vím, že mě nevyšťouchne,“ líbí se lídrovi; s Vršeckým vedou Pohár konstruktérů.
Nastavení vozu pro mostecký vrchol bude podle šéfkonstruktéra „zábavnější, ostřejší a tvrdší“.

Vršecký se těší na fanklub i další fanoušky, kterých může přijít o víkendu přes sto tisíc. „Vždycky je v kabině slyším!“ A teď okruh bude pulsovat Lackománií. „Tlak fanoušků vnímám, Most je pro nás náročnější,“ líčí Lacko. „Lidi chodí hlavně na nás a snažíme se být všude, na podpisovce, u sponzorů, u kamarádů, aby si na nás sáhli. Je to zápřah, ale když je výsledek, člověk si v neděli večer řekne: Bylo to fajn.“

V Mostě po 25. Čeká se 100 tisíc diváků

Český jezdec Adam Lacko z Buggyry vyhrál závod tahačů v Mostě.

Jezdecká legenda Frankie Vojtíšek nechybí ve startovním poli jubilejního 25. ročníku závodu evropského šampionátu okruhových tahačů Czech Truck Prix, který hostí mostecký autodrom od pátku do neděle. Vojtíšek je jediným ze současných účastníků šampionátu, kdo absolvoval premiérový závod v Mostě 6. září 1992.

„Byla to tehdy veliká sláva. Závody moderoval bavič Petr Novotný,country skupina Fešáci vystupovala živě na kamionu. Dorazila řada evropských jezdeckých es,“ vzpomíná další přímá účastnice prvního ročníku závodu tahačů v Mostě, Edeltraud Pochmanová ze sportovního odboru společnosti Autodrom Most.

Vedle Františka Vojtíška s vozem LIAZ reprezentoval v září 1992 v Mostě tehdy ještě československé barvy také Karel Patočka na voze stejné značky. V jednom ze závodů se mu dokonce podařilo zvítězit. Z evropských jezdeckých hvězd pak v Mostě nechyběl Stig Blomqvist, Steve Parrish nebo Slim Borgudd.

Evropské závody tahačů na okruzích se jezdí od roku 1985, kromě Vojtíška a Patočky působila v šampionátu v průběhu let řada dalších Čechů, mezi nimi například Martin Koloc, zakladatel Buggyry, či zpěvák Daniel Landa. Jednoznačně nejúspěšnějším tuzemským jezdcem šampionátu je dvojnásobný mistr Evropy v kategorii jednotlivců a trojnásobný evropský šampion v kategorii týmů David Vršecký ze stáje Buggyra, který se po loňské přestávce vrátil na okruh.

Letošní Czech Truck Prix startuje v pátek Spanilou jízdou tahačů z autodromu, v sobotu uvidí fanoušci dva hlavní závody (14.50 a 17.20) a spoustu doprovodného programu, například Monster Truck show či jízdu historických vozidel. V neděli program vyvrcholí dvěma hlavními závody ve 13.45 a v 16.40. Pořadatelé věří, že celková návštěva by se mohla přehoupnout přes 100tisíc diváků.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze