Představte si první či druhou třetinu hokejového zápasu, v němž tým dlouho hraje naplno a vede, aby poslední minuty úmyslně vypustil a nechal si vstřelit několik gólů. A teprve v té poslední by hrál na doraz. Absurdní? Ve světové rallye je něco podobného normální.
První dvě etapy šotolinových soutěží se mění v taktické hrátky, při nichž jezdci dobrovolně zpomalují, aby nezačínali další den jako první. Vedoucí jezdec totiž "čistí" trať, takže má výrazně horší podmínky než soupeři. "Pozice na trati je neskutečně znát," potvrdil Roman Kresta, bývalý tovární jezdec Fordu a Škody.
Do první etapy jezdci vyrážejí podle pořadí v mistrovství světa, pozice pro druhou a třetí etapu určují dílčí výsledky. Zatímco na asfaltu je pozice prvního jezdce výhodou, protože má čistou trať, na šotolině je to naopak. Zametá stopu.
Musí brzdit mnohem dřív než ostatní a déle mu trvá, než vyjede ze zatáčky a dosáhne maximální rychlosti. "Na špinavé trati má auto úplně jinou přilnavost a reaguje hůř než na vyčištěné," vysvětlil Kresta.
O jak velkou nevýhodu jde, potvrdila víkendová Rallye Akropolis. Nor Petter Solberg vedl po prvním dnu o 50 vteřin, přesto ve druhé etapě klesl až na třetí místo. V závislosti na znečištění trati ztratí lídr na soupeře startující za ním až vteřinu na kilometr! Což při 70 kilometrech rychlostních zkoušek znamená i minutovou ztrátu.
Všichni chtějí závodit hned. Teď to nejdeVšichni špičkoví jezdci v mistrovství světa v rallye si pochvalují, že od příští sezony bude elitní desítka vyrážet na tratě rychlostních zkoušek v obráceném pořadí. "Voláme po tom už dva roky," připomněl Fin Mikko Hirvonen z Fordu, který je v MS druhý. Takže rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace vítáte? Je "čištění trati" prvním jezdcem opravdu tak velký problém? Tušíte, kolik sekund ztrácíte, když čistíte trať? Vycházejí vám výpočty, kolik sekund můžete ztratit, abyste přišli o vedení? Nebo jak velký náskok musíte mít, abyste vyhráli i z prvního místa na trati? |
"Nemíním taktizovat, jedu pořád naplno. Taktizují soupeři," říkal po vítězství v první etapě Solberg. Nevyplatilo se mu to, skončil čtvrtý. Taktickou rošádu předvádějí jen členové továrních týmů Ford a Citröen.
V Řecku v ní vynikal Francouz Ogier z Citröenu. Zpomalil v závěru první i druhé etapy a díky tomu zvítězil. "Pravidla to umožňují," bránil se Ogier. "Rozdíly mezi jezdci jsou tak malé, že musíte využít každou možnost." Ovšem svým jednáním dopálil týmového kolegu Loeba.
Sedminásobný mistr světa už dlouho nebyl tak naštvaný jako v Řecku. "Byl jsem nejrychlejší, ale stejně jsem nevyhrál. Jen kvůli tomu, že jsem čistil trať," soptil Loeb, který zaostal o 10,5 vteřiny. Jeho zlost byla ohromná, protože umí vítězit i z nevýhodné pozice.
Předvedl to při předchozí rallye v Argentině. "Klobouk dolů před tím, že dokáže jet první a je skoro stejně rychlý jako ti, kterým čistí trať," řekl Kresta. Taktická fraška, při níž manažeři radí jezdcům, jak výrazně zpomalit, nedělá šampionátu dobrou reklamu. Dva ze tří soutěžních dnů jsou takřka zbytečné. Nejen proto si na nevýhodnost první pozice na trati stěžují sami jezdci.
Mezinárodní automobilová federace FIA se proto v příští sezoně vrátí k modelu, který fungoval před několika lety. Vedoucí desítka bude startovat v opačném pořadí. "Je dobře, že z rallye taktické frašky zmizí," říká dvojka Fordu Jari-Matti Latvala.