Nebezpečná trať v Suzuce, v místě úvodního podniku uplynulých let, sice zmizela z kalendáře po loňské smrti Japonce Daižira Katóa a těžké kolizi Itala Marka Melandriho v kvalifikaci, nově se ale startovní pole vydá do Kataru.
Změnou v pravidlech nejsilnější kubatury je snížení počtu motorek ve startovních řadách ze čtyř na tři. Stěžejní hádankou roku bude výkonnost Itala Valentina Rossiho. Výjimečný talent, jenž vlastní už pět světových triumfů, přešel loni v listopadu od dominující Hondy k Yamaze, aby měl motivaci.
Letos mu však bude konkurovat minimálně šest elitních jezdců na Hondách RCV, což by mělo být zárukou nejnapínavějšího ročníku posledních let. "Vím, že je to obrovský hazard, ale baví mě to," řekl před pár dny Rossi.
Loni nemusel nic riskovat. Titul v MotoGP obhájil s osmdesátibodovým náskokem na Sete Gibernaua ze Španělska. Jeho velký rival a krajan Massimiliano Biaggi skončil třetí.
Titul v napínavých čtvrtlitrech si zajistil Manuel Poggiali ze San Marina s Aprilií. Za mistrem světa stopětadvacítek z roku 2001 skončil Ital Roberto Rolfo a Španěl Antonio Elias, přičemž oba patřili do posledních chvil k aspirantům trůnu.
Kubaturu do 125 ccm si s přehledem podmanila Honda Daniela Pedrosy ze Španělska před apriliemi Alexe De Angelise ze San Marina a Hectora Barbery ze Španělska.
Soutěž značek v MotoGP vyhrála Honda, ocenění v obou nižších třídách dostala Aprilia.
Do bodování minulého ročníku zasáhli také čtyři Češi, všichni v dvěstěpadesátkách. Primát nejlepšího měl čtyřiadvacátý Jakub Smrž se čtrnácti body. O stupínek níž skončil desetibodový Jaroslav Huleš, jemuž se v prosinci dostalo nemilého šoku - pořadatelé seriálu ze společnosti IRTA mu pro rok 2004 zakázali závodit v nejnižší kubatuře bez bližšího vysvětlení. Pravděpodobně z věkových důvodů.
Do MS nakoukl i mladý Lukáš Pešek (třicátý) a bod si připsal třiatřicátý Radomil Rous,
startující ve Valencii na divokou kartu. O tu se uchází i pro letošní VC v Jerezu.
Závody mistrovství světa silničních motocyklů se jely prvně v roce 1949, kdy se na startu představily stroje kategorie do 125, 250, 350 a 500 kubických centimetrů a také sajdkáry třídy B2A.
V roce 1962 pak přibyly ještě padesátky, jež byly v letech 1984-89 nahrazeny silnější třídou do 80 ccm.
Ve třech ročnících (1977-79) připravila FIM seriál MS i pro kubaturu 750 - tradiční a pro Čechy úspěšné třistapadesátky vypadly z programu šampionátu až po dlouhých třiatřiceti letech (1982).
Stejný osud postihl po sezoně 1996 i sajdkáry, které se od následného roku jezdí samostatně jako Světový pohár.
V posledním období se počet kategorií MS ustálil na třech a stopětadvacítky s dvěstěpadesátkami zůstávají jedinými typy, které zažily všech uplynulých 55 sezon.
Královské půllitry totiž nahradila v roce 2002 nová třída MotoGP, zahrnující čtyřtaktní motorky s obsahem do 990 ccm.
Nejúspěšnějším koncernem historie MS je japonská Honda, jež nemá se skoro 600 vyhranými závody konkurenci. Druhá je Yamaha, třetí se drží slavná MV Agusta, fenomén šedesátých a sedmdesátých let.
Na ní se proháněl především Ital Giacomo Agostini, majitel patnácti titulů (sedm 350 ccm, osm 500 ccm) a nejúspěšnější jezdec dějin se 122 vyhranými závody grand prix.
S notným odstupem následuje "Aga" španělský jezdec nižších kubatur Angel Nieto (90 prvenství, 13 titulů) a Švýcar Rolf Biland, sedminásobný mistr světa v sajdkárách (81 výher).
Rossi, současný fantom rychlých okruhů, si zatím připsal pět titulů a se svými 59 výhrami nakukuje mezi nejúspěšnější jezdce všech dob.
kalendář šampionátu |
18. dubna |
JAR |
Welkom |
2. května |
Španělsko |
Jerez |
16. května |
Francie |
Le Mans |
6. června |
Itálie |
Mugello |
13. června |
Katalánsko |
Barcelona |
26. června |
Nizozemsko |
Assen |
4. července |
Brazílie |
Jacarepagua |
18. července |
Německo |
Sachsenring |
25. července |
Velká Británie |
Donington |
22. srpna |
Česká republika |
Brno |
5. září |
Portugalsko |
Estoril |
19. září |
Pacifik |
Motegi |
2. října |
Katar |
Dauhá |
10. října |
Malajsie |
Sepang |
17. října |
Austrálie |
Phillip Island |
31. října |
Valencie |
Valencie | |
Fénomén má jméno Valentino Rossi
Absolutně nejúspěšnějším jezdcem historie mistrovství světa silničních motocyklů zůstává Ital Giacomo Agostini, jenž v letech 1966-75 vyhrál celkem 15 titulů.
Tím, kdo by jej mohl předstihnout, je jeho krajan Valentino Rossi, který si už v pětadvaceti letech připsal pět titulů ve všech aktuálních kubaturách.
mistři světa |
Kubatura do 125 ccm (od 1990) |
1990 - Loris Capirosi (Itálie), Honda |
1991 - Loris Capirosi (Itálie), Honda |
1992 - Alessandro Gramini (Itálie), Aprilia |
1993 - Dirk Raudies (Německo), Honda |
1994 - Kazuko Sakata (Japonsko), Aprilia |
1995 - Haručika Aoki (Japonsko), Honda |
1996 - Haručika Aoki (Japonsko), Honda |
1997 - Valentino Rossi (Itálie), Aprilia |
1998 - Kazuto Sakata (Japonsko), Aprilia |
1999 - Emilio Alzamora (Španělsko), Honda |
2000 - Roberto Locatelli (Itálie), Aprilia |
2001 - Manuel Poggiali (San Marino), Gilera |
2002 - Arnaud Vincent (Francie), Aprilia |
2003 - Daniel Pedrosa (Španělsko), Honda |
|
Kubatura do 250 ccm (od 1990) |
1990 - John Kocinski (USA), Yamaha |
1991 - Luca Cadalora (Itálie), Honda |
1992 - Luca Cadalora (Itálie), Honda |
1993 - Tecuja Harada (Japonsko), Yamaha |
1994 - Massimiliano Biaggi (Itálie), Aprilia |
1995 - Massimiliano Biaggi (Itálie), Aprilia |
1996 - Massimiliano Biaggi (Itálie), Aprilia |
1997 - Massimiliano Biaggi (Itálie), Honda |
1998 - Loris Capirossi (Itálie), Aprilia |
1999 - Valentino Rossi (Itálie), Aprilia |
2000 - Olivier Jacque (Francie), Yamaha |
2001 - Daižiro Kató (Japonsko), Honda |
2002 - Marco Melandri (Itálie), Aprilia |
2003 - Manuel Poggiali (San Marino), Aprilia |
|
Kubatura do 500 ccm (od 1990 do 2001) |
1990 - Wayne Rainey (USA), Yamaha |
1991 - Wayne Rainey (USA), Yamaha |
1992 - Wayne Rainey (USA), Yamaha |
1993 - Kevin Schwantz (USA), Suzuki |
1994 - Michael Doohan (Austrálie), Honda |
1995 - Michael Doohan (Austrálie), Honda |
1996 - Michael Doohan (Austrálie), Honda |
1997 - Michael Doohan (Austrálie), Honda |
1998 - Michael Doohan (Austrálie), Honda |
1999 - Alex Crivillé (Španělsko), Honda |
2000 - Kenny Roberts jun. (USA), Suzuki |
2001 - Valentino Rossi (Itálie), Honda |
|
Třída Moto GP (od 2002) |
2002 - Valentino Rossi (Itálie), Honda |
2003 - Valentino Rossi (Itálie), Honda | |
Štastného jeho následníci nepřekonali
Dosud největším triumfem čs. motocyklistů ve světovém šampionátu zůstává stříbro legendárního Františka Šťastného na jawě z roku 1961 v kategorii do 350 ccm, která se dnes už nejezdí.
výsledky československých a českých jezdců |
125 ccm (1949-2003) |
1956 - 19. místo Václav Parus (ČSR/ČZ) 1 bod |
1956 - 19. místo František Bartoš (ČSR/ČZ) 1 |
1957 - 9. místo František Bartoš (ČSR/ČZ) 3 |
1962 - 24. místo Stanislav Malina (ČSSR/ČZ) 1 |
1963 - 20. místo Stanislav Malina (ČSSR/ČZ) 1 |
1964 - 14. místo Stanislav Malina + (ČSSR/ČZ) 3 |
1965 - 23. místo František Boček (ČSSR/ČZ) 1 |
1975 - 31. místo Zbyněk Havrda (ČSSR/Ahra) 1 |
1979 - 35. místo Peter Baláž (ČSSR/Morbidelli) 3 |
1996 - 23. místo Jaroslav Huleš (ČR/Honda) 12 |
1997 - 21. místo Jaroslav Huleš (ČR/Honda) 17 |
1998 - 20. místo Jaroslav Huleš (ČR/Honda) 25 |
2000 - 19. místo Jaroslav Huleš (ČR/Italjet) 26 |
2000 - 28. místo Jakub Smrž (ČR/Honda) 5 |
2001 - 15. místo Jaroslav Huleš (ČR/Honda) 62 |
2001 - 17. místo Jakub Smrž (ČR/Honda) 50 |
2002 - 32. místo Jakub Smrž (ČR/Honda) 3 |
|
250 ccm (1949-2003) |
1956 - 12. místo František Bartoš (ČSR/ČZ) 2 body |
1956 - 17. místo Jiří Koštíř (ČSR/ČZ) 1 |
1957 - 11. místo František Bartoš (ČSR/ČZ) 5 |
1957 - 16. místo František Šťastný (ČSR/Jawa) 2 |
1961 - 11. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 6 |
1963 - 13. místo Stanislav Malina (ČSSR/ČZ) 4 |
1964 - 18. místo Stanislav Malina + (ČSSR/ČZ) 3 |
1965 - 11. místo František Šťastný (ČSSR/ČZ) 8 |
1966 - 8. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 11 |
1969 - 32. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 5 |
1969 - 50. místo Karel Bojer (ČSSR/ČZ) 1 |
1971 - 44. místo František Srna (ČSSR/Jawa) 1 |
2002 - 24. místo Jaroslav Huleš (ČR/Yamaha) 11 |
2002 - 36. místo Jakub Smrž (ČR/Honda) 1 |
2003 - 24. místo Jakub Smrž (ČR/Honda) 14 |
2003 - 25. místo Jaroslav Huleš (ČR/Honda) 10 |
2003 - 30. místo Lukáš Pešek (ČR/Yamaha) 4 |
2003 - 33. místo Radomil Rous (ČR/Aprilia) 1. |
|
350 ccm (1949-1982) |
1960 - 4. místo František Šťastný (ČSR/Jawa) 12 bodů |
1961 - 2. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 32 |
1961 - 3. místo Gustav Havel (ČSSR/Jawa) 19 |
1962 - 4. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 16 |
1962 - 7. místo Gustav Havel (ČSSR/Jawa) 7 |
1963 - 4. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 7 |
1963 - 5. místo Gustav Havel (ČSSR/Jawa) 7 |
1963 - 17. místo Pavel Slavíček (ČSSR/Jawa) 3 |
1964 - 5. místo Gustav Havel (ČSSR/Jawa) 10 |
1964 - 8. místo Stanislav Malina + (ČSSR/ČZ) 4 |
1965 - 5. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 14 |
1965 - 7. místo Gustav Havel (ČSSR/Jawa) 12 |
1965 - 11. místo František Boček (ČSSR/Jawa) 6 |
1966 - 4. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 13 |
1966 - 5. místo Gustav Havel (ČSSR/Jawa) 12 |
1967 - 13. místo Gustav Havel + (ČSSR/Jawa) 3 |
1967 - 17. místo Bohumil Staša (ČSSR/Jawa) 1 |
1968 - 7. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 8 |
1968 - 8. místo Bohumil Staša (ČSSR/ČZ) 7 |
1969 - 8. místo Bohumil Staša (ČSSR/ČZ) 27 |
1969 - 9. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 26 |
1969 - 33. místo Karel Bojer (ČSSR/ČZ) 3 |
1970 - 27. místo Karel Bojer (ČSSR/ČZ) 4 |
1971 - 16. místo Bohumil Staša (ČSSR/ČZ) 12 |
1971 - 40. místo Rudolf Duba (ČSSR/ČZ) 3 |
1971 - 48. místo Jiří Král (ČSSR/ČZ) 2 |
1972 - 22. místo František Srna (ČSSR/Jawa) 8 |
1975 - 47. místo Peter Baláž (ČSSR/Yamaha) 1 |
|
500 ccm (1949-2001) |
1962 - 7. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 7 bodů |
1965 - 10. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 5 |
1966 - 4. místo František Šťastný (ČSSR/Jawa) 17 |
1968 - 21. místo Bohumil Staša (ČSSR/ČZ) 2 |
1969 - 18. místo Bohumil Staša (ČSSR/ČZ) 12 |
1973 - 32. místo Bohumil Staša (ČSSR/Yamaha) 5 | |