Slavná 24hodinovka v Le Mans každoročně přivítá tisíce fanoušků, kteří na okruhu i nocují. Ve Spojených státech vládne motorsportu série NASCAR. Na ostrově Man zase Tourist Trophy na 60kilometrovém okruhu.
Ve světě F1 se točí kolosální peníze a každý fanoušek formule musí alespoň jednou zažít atmosféru na slavném okruhu v Monze. Díky internetu sledují fanoušci WRC Rallye po celém světě, stejně tak lednový Dakar, ale i spoustu dalších závodů se řvoucími motory.
Všechny zmíněné jedno spojuje.
Úplně první závod motorových vozidel, který se kdy konal.
Už 133 let to je.
Svět ještě nepoznal první ani druhou světovou válku. Netušil, kdo je to Adolf Hitler, Josif Stalin nebo Benito Mussolini.
Dávno, pradávno je tomu, co se uskutečnilo první klání burácejících motorů. I když motorů…
Účastnil se ho tehdy jeden jediný!
Kde bys na to vzal peníze, Georgesi?
Ve skutečnosti nešlo ani o auto.
Georges Bouton s hrabětem Julesem-Albertem de Dionem totiž řídili čtyřkolku poháněnou párou.
Ona to vůbec byla vskutku zajímavá dvojice.
Oba se narodili v době, která vřela technickou revolucí.
Stalo se před letyHistorický seriál sportovní redakce iDNES.cz Všechny díly seriálu najdete přehledně ZDE. |
Buton se narodil v roce 1847 do chudé rodiny dělníka. Odmala ho ale přitahovaly stoje, neustále něco skládal a zase rozebíral. I proto se vyučil technikem. Spolu se švagrem a skalním příznivcem páry Charlesem Trépardouxem si založili dílnu s obchodem, kde prodávali mechanické nářadí.
„Co kdybychom si postavili svůj vlastní parní stroj? Menší, zato rychlejší. Dokázal by ujet rychle menší vzdálenost,“ navrhoval Trépardouxovi neustále Bouton.
Švagr ho uklidňoval.
„Kde bys na to vzal peníze, Georgesi? Neblázni a věnuj se své práci,“ říkal mu.
Quand #Puteaux produisait des bicycletteshttps://t.co/bFRv5qsl2g#velo #dedionbouton pic.twitter.com/BK0lvbgH01
— MonPuteaux (@monputeaux) November 11, 2019
Bouton ale nepřestal snít. A brzy to nebyly jen sny, když se mu do světa přimotal právě hrabě de Dion.
Ten se narodil v roce 1856 ve městě Nantes a o budoucnost se díky původu bát nemusel. Čekala ho příjemná výchova mladého šlechtice, kdy hodiny klasické výuky pravidelně střídal s návštěvami společenských akcí v rodinných sídlech.
„A to nebylo nic pro mě,“ tvrdil později.
De Diona to totiž stejně jako Boutona nejvíce táhlo ke strojům.
Pohyb – to bylo jeho heslo. Jednou se svěřil starému příteli: „Mne těší všechno, co se pohybuje.“
Proto měl takovou radost, když jednou procházel kolem malé francouzské dílny, kde právě pracovali Bouton s Trépardouxem. Kolem nich jezdila malá lokomotiva, která de Diona i přes sklo obchodu naprosto uhranula. Okamžitě si ji koupil pro své děti.
„Dokázal byste takových postavit víc? A třeba o něco větší?“ ptal se de Dion Boutona.
Ten okamžitě souhlasil.
Hrabě byl natolik ohromen dovednostmi a vášní při stavbě nového vozu, že se do obchodu po pár dnech vrátil znovu.
Rozhovor to nebyl dlouhý, de Dion se vlastně omezil jen na obchodní stránku věci.
„Kolik tím vyděláte?“ ptal se.
„Sedm až osm franků, pane hrabě,“ odvětil Bouton.
„Dám vám deset a pracujte pro mne!“ pobídl ho de Dion.
Obchodní spojení Jules-Albert de Dion, Georges Bouton a jeho švagr Trepardoux bylo na světě, psal se rok 1883.
Vládci světa
To všechno ze začátku bylo tajné.
Aby se hrabě v montérkách přehraboval v motorech? Kdo to kdy viděl. Přesto se de Dion po několik měsíců stranil společnosti. O to více pracoval v dílně.
Smetánka začala Alberta postrádat a v kuloárech se nesly různé zvěsti.
Chystala se velká věc.
Zorganizoval ji francouzský list Le Velocipede a byla to svým způsobem zkouška.
„Opravdu dokáže Boutonův a de Dionův stroj ujet delší vzdálenost? Nebo se jen chvástá?“ stálo tehdy na stránkách listu.
Testovací vzdálenost pro nový stroj byla 29 kilometrů. Bouton s De Dionem je měli ujet od mostu Pont de Neuilly až ke vzdálenému Bouloňskému lesíku po makadamu – zpevněném povrchu.
A byli jediní. Doba ještě na podobné akce nebyla zralá, a tak se na startu objevili sami. K historicky prvnímu triumfu tak dvojici stačilo pouze překonat předepsanou vzdálenost.
A v cíli?
Ne, žádné davy fanoušků nečekejte. Chyběly stupně vítězů, chybělo tradiční šampaňské, chyběly ženy na pódiu předávající kytici.
Chybělo téměř vše, na co je fanoušek současného motorsportu zvyklý.
Akce nepřinesla očekávaný ohlas a brzy upadla v zapomnění. Dionovi s Boutonem to ale nevadilo. Jejich firma se na počátku 20. století stala největším výrobcem automobilů na světě. Byla proslulá vysokou kvalitou i spolehlivostí.
#RenaultTypeI #dedionbouton engine 1902 #RENAULT120YEARS #Autoworld #Bruxelles https://t.co/yDyCxKVb9H https://t.co/u9OQo5qwJO pic.twitter.com/V8g5tT75fh
— NoSpeedLimit.it (@NoSpeedLimit_it) August 11, 2018
Expandovala do Evropy, do Spojených států. Stavěla parní automobily, poté ty se spalovacím motorem, lehké motorové tříkolky.
Po válce ale společnost nezachytila nápor konkurence, která začala vyrábět levnější vozy. Nejprve ukončila výrobu osobních automobilů a v roce 1968 definitivně zanikla.
Jedno prvenství Boutonovi s de Dionem ale zůstane navždy.
Vyhráli první závod motorových vozidel v historii.
Test listu Velocipede splnili.
Mimochodem, třicetikilometrovou trasu zvládli tehdy s La Marquise, jak svůj stroj po matce de Diona pojmenovali, za hodinu a 14 minut.