Srdce buší a já vedu závod formule 1, popisuje šofér safety car

  12:40
Monza (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Jak se brzdí rozjetý závod formule 1? O tom mluví v rozhovoru pro MF DNES německý pilot takzvaného safety car Bernd Mayländer, jenž má s touto činností už desetiletou zkušenost.

SAFETY CAR. Zpomalovací vůz právě chrání hvězdy formule 1. | foto: Luca BrunoAP

Za posledních deset let se objevil ve více než 60 závodech formule 1. Pokaždé v nich byl v čele a borci jako Michael Schumacher či Fernando Alonso se pokorně drželi za ním. A stejně jeho jméno i tvář zná jen malá část fandů F1.

Bernd Mayländer totiž sedí za volantem safety car. "Po těch deseti letech už nejsem tak vyklepaný jako ze začátku, už mi neběží hlavou: Ty jo, jsi první. Ale stále je to děsný adrenalin a srdce pořádně buší," vyprávěl devětatřicetiletý Němec při setkání v Monze, kde byl v neděli bez práce – do závodu vyjíždět nemusel.

Spousta lidí si myslí, že safety car je děsně pomalý. Jak je to ve skutečnosti?
V televizi to tak vypadá, že? A dokonce to tak přijde i mně, když se podívám na nějaký záznam. Ale třeba tady v Monze na konci cílové rovinky jedu přes 270 km/h. Ten pocit u lidí vzniká i proto, že safety car je větší než formule, a může tak na obrazovce působit neohrabaně, navíc piloti za mnou různě kličkují, aby zahřáli pneumatiky. Ale samozřejmě, že formule 1 je o mnoho rychlejší než mé auto, má o víc než dvě stě koní víc. Ale safety car tu není od závodění, ale aby na trati zjednal bezpečnost.

Co je safety car?

Jde o zpomalovací vůz, který při závodech F1 zasahuje ve chvíli, kdy je kvůli nehodě, jejímu odstranění či počasí třeba snížit rychlost jezdců. Poprvé zasahoval v roce 1973 v Kanadě, ale naplno se začal používat v F1 v 90. letech. V současné době ho řídí Němec Bernd Mayländer, který má vedle sebe britského spolujezdce Peta Tibbettse. Z 0 na 100 km/h jejich mercedes zrychlí za necelé 4 vteřiny, má sedm rychlostí. Rovněž má kameru, která sleduje dění za ním, a posádka je ve spojení s vedením závodu. Safety car může zasahovat v různých fázích závodu, takže se už šestkrát stalo, že za ním Velká cena startovala, a čtyřikrát dovezl vůz jezdce až do cíle. Zpomalovací vůz se používá ve většině motoristických sérií.

Co je na vaší práci nejtěžší?
Musíte být pořád připravený, že se něco stane a vás povolají na dráhu. Tam musíte zachytit lídra a pak koukat před sebe, abyste správně v místě nehody vedl piloty, které máte za sebou. Někdy to není sranda, zvlášť v hustém dešti, kdy jako první rozrážíte vodu. Leckdy jsou na trati trosky monopostu, kolem pobíhají traťoví komisaři. Někdy musíme jet opravdu pomalu, třeba dvacítkou třicítkou. To byste mohli vedle nás běžet. A k tomu musíme vedení závodu hlásit, co se na trati děje.

Jak jste se k téhle práci dostal?
V roce 1999 se mě lidé z Mezinárodní automobilové federace ptali, jestli bych nechtěl řídit safety car ve formuli 3000. Neváhal jsem. A jen o pár měsíců později mi nabídli i formuli 1. Měl jsem štěstí, že jsem byl ve správný čas na správném místě. A taky že jsem sám závodil v cestovních vozech.

Toužil jste někdy být skutečným pilotem formule 1?
Když jsem před dvaceti lety začínal se závody cestovních vozů, toužil jsem jet čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, a to se mi splnilo. Bylo by super sedět v kokpitu F1, ale je mi 39 let a jsem realista. Jsem opravdu moc rád, že mám tuhle práci. Navíc kromě formule 1 jsem ještě reklamní tváří automobilky Mercedes, za kterou jsem až do roku 2005 závodil.

Který zásah byl váš nejhorší?
Viděl jsem mnoho nehod, ale bouračka Roberta Kubici v Kanadě 2007 byla tou nejděsnější, co jsem viděl. Já nejsem placený od odjetého kola, takže nejlepší závody jsou pro mě ty, kdy se nic nestane a já mohu po víkendu bez práce vyrazit domů. To je ideální scénář. Když se stane havárie, je to špatný den. Ale zažívám i vtipné momenty.

Jaké?
Třeba v roce 2007 jsem v Japonsku najel v čele 24 kol, byl to vlastně můj osobní závod. Čím více jsem odjel kol, tím víc jsem se začínal bát, že mi na trati dojde benzin. A já jsem si přeci nemohl jen tak udělat zastávku v boxech. Naštěstí palivo vydrželo.

Ale náhradní auto máte, že?
Vždy jsou na závod připravena dvě.

SAFETY CAR. Red Bully jedou za Safety Carem (vpravo Webber, vzadu Vettel).SAFETY CAR. Během Velké ceny Belgie hodně pršelo, formule často bouraly a na trať ve Spa musel jet zpomalovací vůz.

Jaký je vlastně váš víkend?
Ve čtvrtek hodinu trénuji na okruhu, abych ho znal stejně jako piloti. Jezdím sám a užívám si to, zároveň ale testuji všechno možné. Od rádiového spojení až po brzdy. Odpoledne je setkání s piloty a vedením závodu. Od pátku musím být v pohotovosti pro doprovodné závody, kvalifikace a v neděli je ten velký den.

Piloti F1 jsou špičkoví sportovci s vynikající fyzičkou. Jak na tom musí být pilot safety car?
Není to jako u F1, naštěstí mám v autě klimatizaci. Jednou v Bahrajnu nám nefungovala, bylo asi padesát stupňů, jako bych hodinu seděl v sauně. Ale zpět k vaší otázce: musím být fit. Chodím běhat, hraji tenis. Samozřejmě nejsem v takové kondici, jako když jsem závodil, ale na safety car to stačí.

Kamarádíte se s jezdci?
Řeknu to jinak: znám je všechny. S Markem Webberem jsem třeba kdysi závodil v Mercedesu v cestovních vozech. Ale ano, asi jsme kamarádi. Protože spolu pracujeme a všem nám jde o bezpečnost. Společně o ní hodně mluvíme a musím říct, že mi kluci z F1 naslouchají.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

22. března 2024  11:59

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rekordní trest pro trenéra Radu. Za rasistickou urážku dostal osm měsíců

21. března 2024  17:12,  aktualizováno  19:43

Boj druholigových fotbalistů pražské Dukly o postup mezi elitu může jejich kouč Petr Rada sledovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

1. Ledecká, 2. Davidová, 3. Voborníková. Kolik si na sněhu vydělaly

25. března 2024  15:51

Z českých lyžařů, snowboardistů a biatlonistů si v uplynulé sezoně nejvíce vydělala na prémiích...

Zlatá tečka za super-G. Skvělá Ledecká triumfovala ve finále Světového poháru

22. března 2024  9:50,  aktualizováno  13:05

V novém roce potvrzovala v superobřím slalomu stoupající formu. V únoru se propracovala do první...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 1:2, rozpačitý výkon, i tak výhra. Haškovu premiéru ozdobil Barák

22. března 2024  16:49,  aktualizováno  19:52

Oslo (Od našeho zpravodaje) Fotbaloví reprezentanti se při premiéře trenéra Ivana Haška v Norsku téměř celých devadesát minut...

Obvinění z rasismu mě zasáhlo víc než rakovina, nechal se slyšet Acerbi

29. března 2024  13:38

Obvinění z rasismu, kterého byl nedávno sportovním soudem zbaven, zasáhlo fotbalového obránce...

Olympijské zlato ho nesnesitelně bolelo, vzpomíná syn zápasníka Máchy

29. března 2024

Premium Ve své době byl zápasník Vítězslav Mácha populární jako dnes judista Lukáš Krpálek. Vyhrál...

Kauza Čavrič: srbský žolík zřejmě za Slovensko na Euru nenastoupí

29. března 2024  11:50

Dlouhých osm let oblékal dres Slovanu Bratislava. V listopadu 2022 požádal o slovenské občanství,...

Golfistka Davidson Spilková se v úvodu NSW Open blýskla hole in one

29. března 2024  11:18

Golfistka Klára Davidson Spilková se na turnaji New South Wales Open blýskla jamkou na jeden úder....

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...