Mezinárodní automobilová federace FIA zatím nechce splnit požadavky, kterými týmy podmínily svou účast. Tedy především zrušit dobrovolný rozpočtový strop ve výši 1,2 miliardy korun.
I prezident FIA Max Mosley pro týdeník Motorsport Aktuell tvrdí: "Jsme ve sporu (s týmy) a uvidíme, kdo na jeho konci uspěje. Pokud si chtějí sestavovat pravidla, tak ať jdou a pořádají si vlastní šampionát.
Formule 1 je ale naše a my děláme pravidla. Začali jsme s tím před šedesáti lety a tak to bude i nadále."
A ředitel týmu BMW Mario Theissen ve čtvrtek na okruhu v Istanbulu, kde se zítra jede další závod, jen potvrdil: "Situace v F1 je kritická a stále nevyřešená."
Válku mezi FIA a týmy spustilo pravidlo o rozpočtovém stropu. Stáje, které se rozhodly na něj přistoupit, měly získat výhodu v podobě neomezeného testování, motoru bez omezení otáček apod. Ostatní, kterých byla většina, měly smůlu.
A tím se spor rozjel. V čele stálo Ferrari, jež pohrozilo, že se nezúčastní příští sezony. Svou hrozbu odvolalo až minulý pátek, v poslední možný den přihlášek, a za předpokladu, že se rozpočtový strop odloží.
Zdálo se, že jde o dojednanou dohodu s Mosleyem. Jenže nic takového se nestalo. Naopak už schválené pravidlo o finančním stropu pro rok 2010 platí dál! Je jasné, že vyřešení hádky se opět odkládá a bude se znovu muset hledat kompromis, třeba v podobě navýšeného stropu na sto milionů eur (2,7 miliardy korun). A je jasné, že obě strany (FIA i týmy) musí ustoupit ze svých nároků.
I když pozice automobilové federace je možná silnější než před několika týdny. Na jedné straně sice nechce ztratit týmy jako Ferrari či Red Bull, na straně druhé má však na příští rok (kromě deseti současných) přihlášky od dvanácti nových týmů.
A z 22 jich bude startovat nanejvýš třináct! "Může se stát, že některé současné týmy zmizí. Já však doufám, že se podaří najít řešení, po kterém ani jedna strana neztratí svou tvář," říká Theissen. A o tom ve sporu jde. Aby nikdo neztratil svou (sobeckou) tvář.