V Assenu si Jakub Smrž před nabitými tribunami vyjel po precizním výkonu už v kvalifikaci druhou pozici na startu. V první jízdě byl šestý. A pak se dočkal.
I když televizní stanice, která vlastní práva, tentokrát při vysílání záznamu ze závodů selhala a připravila Smržovy příznivce o nejdůležitější momenty druhé jízdy včetně vyhlášení výsledků, museli být diváci v Česku stejně u vytržení.
Od startu odjel Smrž ve špičce a držel se v ní do cíle. Žádné výkyvy, žádný problém. Správně nastavený motocykl si pochvaloval. I když jako jeden ze dvou v první desítce nemá tovární stroj.
Rozdíl mezi stroji je například v elektronice. Pro laika stačí vysvětlit, že například elektronika ovlivňuje výjezd ze zatáček. "Když ji máte, dáte plný plyn a o nic víc se nestaráte," přiblížil Jakub Smrž.
On ji na své Ducati takovou nemá. "Kdybych přidal plný plyn, tak je po mně," řekne s klidem.
Musí si s 'plynem' stále hrát.
Pokud mají jezdci dokonalejší elektroniku, méně na svém motocyklu opotřebovávají pneumatiky. A jejich týmy mohou měnit na motocyklu cokoliv a kdykoliv. Díly mění častěji než soukromé týmy.
Smrž se brzy dostal na čtvrtou pozici. Letos nejlepší jezdec mistrovství světa Japonec Haga poodjel pro další vítězství. Za ním byli Ital Fabrizio a Brit Haslam. Smrž se však obou jezdců před sebou udržel.
Zároveň se neustále všichni tři vzdalovali početné skupině, která se prala o pátou pozici.
Závod se jel na 22 kol. Tři okruhy před cílem Smrž věděl, že zezadu na něj nikdo mít nebude. A přemýšlel o tom, že si pojede svoje tempo a dojede v klidu čtvrtý.
Představa pódia ho nakonec od zvolnění tempa odradila. V posledním okruhu poodjel Haslam a Ital věděl, že Smrže má stále za sebou. Nepovedlo se mu ujet za Britem.
Pět šest zatáček před cílem Fabrizio nečekaně zaváhal a Smrž se před něj dostal. Do cílové rovinky přijel český jezdec osamocený.
Ale po objetí okruhu tentokrát nezamířil do boxů jako jindy. Byl třetí. Představil sebe, svůj tým i motocykl všem kolem pódia.
Převzal ocenění a zmoknul v bublinkách. "Oslavy na pódiu jsme také zvládli dobře," prohodil.
Pak už mu gratuloval každý, koho potkal. Vědělo se o tom, že byl poprvé mezi třemi nejlepšími v šampionátu superbiků.
Ale slavil méně než ostatní. "Řešili jsme, co by se dalo na motorce zlepšit. Pořád jsem tam někde pobíhal," vyprávěl už doma. "Jinak všichni slavili, jakmile jsem dojel závod."