Tým Sauber není na stupních vítězů nováčkem. Již šestkrát poslouchal jeho jezdec na pódiu hymnu. Pokaždé to však bylo z toho nejnižšího stupínku. Až nyní na Sepangu vystoupal výš. Téměř devět let od chvíle, kdy se ve Spojených Státech radoval Heinz-Harald Frentzen. Další z talentů, který pro svět velkého motorismu objevil Peter Sauber.
Sergio Pérez možná mohl vyhrát. Možná byl v druhé polovině závodu nejrychlejším jezdcem na trati. Ale pro Sauber má stříbrná příčka téměř stejnou cenu jako vítězství. V sezoně 2010 stáj povstala z bavorského prachu, dnes všem oznámila, že ve formuli 1 není jen na doplnění startovní listiny.
Sedět v kokpitu zkušenější jezdec než Pérez, snad by využil potenciálu monopostu a nechal pomalého Alonsa daleko za sebou. Ale zkušenější jezdec by v Sauberu neseděl. Peter Sauber vždy pracoval s mladými, talentovanými závodníky, kteří mohou jeho malému soukromému týmu přinést peníze. Kteří mají silné sponzory, nebo které poté výhodně poskytne některému z továrních velikánů.
Pérez je nástupcem bývalých Sauberových hrdinů, jimiž byli Räikönen, Massa nebo Schumacher, kterého Peter objevil ještě před jeho vstupem do formule 1 a posadil do svého sportovního vozu. Pérez šel do Sauberu hlavně díky faktu, že za sebou má finanční hotovost nejbohatšího muže světa Carlose Slima. Teď se však začíná hovořit o tom, že právě on by mohl u Ferrari nahradit Felipeho Massa a nastoupit tak stejnou cestu jakou před lety absolvoval právě Brazilec.
Druhé místo však nebylo jen dílem talentu Péreze, ale také kvality letošního monopostu Sauberu. Švýcarský tým postavil ve skromných podmínkách auto, které dokáže konkurovat nejlepším. Je zatím největším překvapením sezony.
"Obrovským překvapením pro mě byl fakt, že Sergio patřil mezi nejrychlejší za všech podmínek, na všech druzích pneumatik. To dokonale ukazuje potenciál našeho vozu," pochvaloval si Sauber, který nikdy nebyl tak blízko k vítězství. Od triumfu dělila Péreze jediná chybka. Jediný nájezd na obrubník, který ho vyhodil z trati a získal pro Alonsa v čele rozhodující náskok.
"Nebylo to jednoduché, pneumatiky již nebyly v dobré stavu," popisoval Sergio Pérez. "Hledal jsem cestu vpřed a jen se kolem dotkl kluzkého obrubníku. To stačilo, abych ztratil nad autem kontrolu. Nakonec mohu být rád, že jsem neskončil v únikové zóně."
Osazenstvo týmu v továrně v Hinwilu odvedlo zase jednou vynikající práci a litovat mohlo pouze toho, že druhý jezdec Kamuj Kobajaši nebodoval. U něj naopak nezafungovala strategie zastávek v boxech a nakonec odstoupil deset kol před cílem kvůli problémům s brzdami.
"Já osobně zažívám velké zklamání, ale pro náš tým je to skvělý den," zažíval Japonec rozporuplné pocity.