Přípravu loňské dostihové sezony jim zkomplikovaly spory s Jockey Clubem o podíl z poplatků za přihlášené koně. Letošní sezonu ve Slušovicích zase ohrozily neshody mezi tamními organizátory dostihů a městem.
Obě strany nakonec dospěly ke smíru, ze tří plánovaných dostihových dnů však zůstaly jen dva. Na největším moravském závodišti se uskuteční první dostih až 16. září, zkrácenou sezonu pak uzavře 28. října sváteční Velká slušovická steeplechase.
„Byla by velká škoda, kdyby Slušovice přišly o dostihy,“ pronesl Jindřich Elšík, místostarosta města, které jako majoritní vlastník pronajímá závodiště zapsanému spolku Dostihy Slušovice.
Letos však došlo k podpisu o nájmu až 30. května, organizátoři tak museli už dříve u Jockey Clubu zrušit první dostihový den 17. června.
„Nestihli jsme uzavřít smlouvu s Jockey Clubem ani sponzory. Navíc to nedovoloval technický stav neudržované dráhy,“ podotkl předseda spolku Zdeněk Karlach.
Jádrem problému byla právě dráha a její údržba. O tu se staral letitý zaměstnanec, který však odešel do důchodu. Dosloužila také technika, kterou používali organizátoři k úpravě dráhy.
Návrh spolku, aby město pořídilo nový traktor a přispělo na odpovědného pracovníka, vedení radnice neschválilo. Věc musela řešit až mimořádná schůze zastupitelstva, kde vystoupil také šéf Jockey Clubu Jiří Charvát. Většina zastupitelů pak podpořila kompromisní řešení.
„Město se zavázalo, že bude na základě požadavků spolku udržovat dostihovou dráhu a ten obstarávat organizaci dostihů,“ přiblížil místostarosta Slušovic s tím, že město si tuto práci pronajímá u dvou zemědělských společností.
Ani to se však neobešlo bez vášní. Místopředseda spolku Radek Vraj byl kategoricky proti.
„Mám jiné představy o fungování dráhy. Měl by se o ni starat ten, kdo tomu rozumí. Dráha potřebuje svoje. Chtěl jsem to ve svém volném čase dělat sám. Město ale nesplnilo slib, že pořídí potřebnou agrotechniku,“ nelíbí se Vrajovi nový model. Bývalý úspěšný dostihový trenér proto rezignoval nejen na funkci místopředsedy dostihového spolku, ale vzdal se i místa v zastupitelstvu Slušovic. „Jako zástupce pořadatele nechci riskovat, že dráha nebude regulérní.“ Karlach tak nekompromisní nebyl a s dohodou souhlasil. Pro příští sezonu plánuje uskutečnit minimálně čtyři dostihové dny. V existenčním případě se Jockey Club zavázal, že slušovické pořadatele zastoupí.
„Pokud se nepodaří pro rok 2018 garantovat současnému pořadateli konání alespoň čtyř dostihových dnů v dostatečném časovém předstihu, bude dostihy ve Slušovicích organizovat Jockey Club ČR, respektive jeho dceřiná firma,“ stojí v prohlášení Jockey Clubu.
Ve Slušovicích ale věří, že si vystačí sami, byť Velká slušovická se na rozdíl od loňska poběží bez finanční podpory automobilky Mercedes.
Jsme rádi za každý dostih, říká trenér koníJeho dostihové stáje sídlí v obci Březová na kopci u dráhy ve Slušovicích. Loni tam koně trenéra Jana Demele vyhráli tři závody v jeden den. Letos tam zatím jenom trénují. „Dostihy ve Slušovicích chybí nejen nám, ale celé Moravě. Pro český turf je to citelná ztráta,“ říká Demele o zpoždění sezony na největším dostihovém závodišti na Moravě. Byl by velký průšvih, kdyby se ve Slušovicích nekonaly dostihy? Ve Slušovicích budou letos dva dostihové dny. Není to málo? Kolikrát za rok by se mohlo ve Slušovicích závodit? Jak vnímají současnou situaci majitelé koní, které máte ve svých stájích? Jste také inspektorem dostihových drah. Jak hodnotíte tu slušovickou? |