Nový vůz Ford Fiesta S2000 představí vicemistr světa Mikko Hirvonen. Osvědčený Peugeot 207 S2000 řídí úřadující šampion IRC Kris Meeke, loňský vítěz monacké rallye Sébastien Ogier nebo testovací pilot francouzské automobilky Stéphane Sarrazin.
S Fiatem Grande Punto S2000 pojede někdejší člen několika továrních týmů Toni Gardemeister. A nesmíme zapomenout ani na Brita Guye Wilkse v další škodovce nebo Francouze Bryana Bouffiera v subaru, který svou rychlost několikrát předvedl na zlínské Barum rally.
"Každý chce vyhrát Rallye Monte Carlo, protože je to neuvěřitelně těžká soutěž," poznamenal Gardemeister. "A také kvůli tradici," dodal Hirvonen.
Stejnou pozornost jako boj o prvenství přitahuje účast pilota formule 1 Roberta Kubicy. Polský závodník bude řídit Renault Clio R3.
"Počítám, že ve své třídě bude pořádně rychlý," naznačil Kopecký, který byl před startem se svým kamarádem Kubicou v každodenním telefonickém kontaktu. "Zajímalo ho úplně všechno."
Rallye je náročná zejména svými nevyzpytatelnými podmínky, které se liší snad na každém kilometru. Závodí se na asfaltu, ale také na sněhu a ledu. Piloti proto používají pneumatiky s hřeby.
"Někdy jedete třicet kilometrů na hladkém asfaltu, ale hřeby potřebujete, abyste zvládli dvě stě metrů na ledu. Bez nich byste neprojeli," zavzpomínal navigátor Jan Tománek, který v Monte Carlu startoval šestkrát.
Matka všech rallye začíná už dnes v 18 hodin zkouškou, která sice nebude započítána do výsledků, ale určí startovní pořadí do první etapy. Naostro se bude závodit od zítřejšího dopoledne, soutěž vyvrcholí v noci z pátku na sobotu průjezdem legendárního průsmyku Col de Turini.
"Závodu to dodá na zajímavosti," podotkl Kopecký. Kromě Kopeckého s navigátorem Petrem Starým jsou na startu další čtyři české posádky. Hlavním cílem dvojic Orsák, Vajík (Škoda Fabia S2000), Štajf, Dolečková (Subaru Impreza), Černý, Kohout (Renault Clio) i Rada, Jugas (Alfa Romeo) je úspěšné dokončení závodu.
Výkony škodovek i jejich konkurentů můžete sledovat v televizi. Eurosport totiž chystá z úvodního podniku IRC neuvěřitelnou porci přímých přenosů. Až na jednu výjimku nabídne na obou svých programech všechny rychlostní zkoušky živě. "Čtrnáct hodin přímých přenosů je úžasných. To nemá ani mistrovství světa," těší Kopeckého.