Mark Webber si na stupních vítězů zhluboka oddechl. Konečně vyhrál. V sezoně, kdy měl nejlepší auto na startovním roštu, se mu to mělo povést už dřív.
Druhý Vettel se tvářil trochu nezúčastněně. Již při slavnostním vyhlášení asi dumal nad tím, jak bude odpovídat novinářům, kteří se ho zeptají na trochu podivnou změnu ve vedení.
Německý pilot vyhrál kvalifikaci, nejlépe odstartoval a jasně vedl také v závodě. Ale ve 14. kole začal s týmem debatovat vysílačkou o problémech s převodovkou. Měl řadit co nejkratší druhý stupeň a vůbec být opatrný, aby mu převodovka vydržela.
Druhý Webber se mu postupně přibližoval a ve třicátém kole se to stalo - dorazil až k zadnímu křídlu týmového kolegy a ten ho pustil vpřed. Měl přece porouchané auto a nehodlal bojovat s týmovým kolegou, jako to předvedl při mnoha jiných příležitostech.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Bohužel ti, kteří čekali, že Alonso a Button na další příčkách také Vettela dojedou a posunou se před suveréna sezony, museli být zklamaní. Německý jezdec chvíli poté, co se propadl na druhé místo, našel se svou převodovkou společnou řeč a zachytil tempo týmového kolegy. Osazenstvo týmu Ferrari v boxech mohlo jen sledovat, jak Vettel s rozbitým autem mizí Alonsovi v dáli.
Proti Fernandu Alonsovi, jezdci, který v letošní sezoně dokázal pomalejší Ferrari často dotlačit až na stupně vítězů, jako by se na Interlagosu všechno spiklo. Měl útočit na titul vicemistra, na druhou příčku v šampionátu, a nakonec neuhájil ani tu třetí. Mark Webber se o jediný bod dostal v konečném pořadí před něj.
Alonso dělal, co mohl, na startu byl opět nejrychlejší ze všech. Měl dokonalý odpich a na krátké cílové rovince se tlačil při boxové zídce vpřed. Kolem Hamiltona jen prolétl, ale Button ho nepustil. Natlačil ho vpravo a španělský pilot musel ubrat plyn. Dlouho však na čtvrtém místě nezůstal.
Bylo to v desátém kole, kdy za využití systému zadního křídla DRS šel Fernando Alonso vpřed. Zdálo se, že se Button ani nebránil. Možná již tušil, co chystá na závěrečné kilometry závodu.
Fernando Alonso jel výborně, ale doplatil na to, že Vettel ochotně pustil Webbera vpřed, stejně jako na již tradiční závěrečný spurt Jensona Buttona. Hlavně kvůli němu ztratil pozici na stupních vítězů celkového pořadí mistrovství světa.
Britský závodník Button sice dvakrát nazul tvrdé, tedy pomalejší pneumatiky, odjel na nich polovinu závodu, ale na těch se McLarenu daří výrazně lépe než Ferrari. A tak se jezdec McLarenu pár kol před cílem hladce prohnal okolo nešťastného Alonsa, který se ani nestihl bránit. Tak urputně se snažil najít na tvrdých Pirelli trochu přilnavosti. Rudý stroj si s nimi nerozumí po celou sezonu a jinak tomu nebylo ani v Brazílii.
Vpředu již bylo dávno strategicky rozhodnuto, kdo získá vítězství a Vettel desetinu po desetině na vedoucího Webbera ztrácel. Jenson Button byl sice v závěrečných kolech výrazně rychlejší, ale tak rychlý, aby ohrozil Vettela, to zase ne. Celkové druhé místo však bezpečně jistil.
Kromě boje o vítězství a přetahované o druhou pozici v šampionátu se odehrál na dráze ještě jeden zajímavý boj. O páté a o sedmé místo v Poháru konstruktérů.
Pátou příčku hájil tým Renault, kterému se v závěru sezony nedaří a často se nedostává ani na body. Přesto chtěl příčku uhájit. Náskok třinácti bodů před Force India se zdál být dostatečný, ale ekipa indického magnáta Mallyi má koncem roku fenomenální formu.
V kvalifikaci se Adrian Sutil bez problémů dostal do desítky a v závodě nechyboval ani jednou. Byl velmi rychlý a v přímém souboji o šestou příčku porazil Nika Rosberga z Mercedesu. Dvacet kol před cílem šel sice syn bývalého mistra světa vpřed, ale Sutil se vzápětí před svého krajana vrátil.
Force India si z Brazílie odvážel dvanáct bodů, což na posun vpřed v Poháru konstruktérů nestačilo. Obzvlášť, když Renault kontroval desátým místem a tedy jedním bodem Vitalije Petrova. Rus, který má přes některé rozpory téměř jisté místo v týmu i pro sezonu 2012 tak uspěl. Na rozdíl od svého týmového kolegy Bruna Senny, jenž skončil až sedmnáctý, tedy hluboko v poli poražených.
Senna doplatil na kolizi v devátém kole závodu, kdy se asi až příliš urputně bránil útoku Michaela Schumachera. Němec v Mercedesu byl rychlejší a Brazilce předjel. Z jeho kokpitu to vypadalo snadno, bohužel se na krátké rovince nedostal dost daleko na to, aby se k němu soupeř nemohl v zatáčce přiblížit.
Osmadvacetiletý synovec trojnásobného mistra světa se v zatáčce k Schumacherovi přiblížil až příliš, přišel o kus předního křídla a nešťastnému soupeři prorazil levou zadní pneumatiku. Zkušenému Schumacherovi se sice podařilo ještě dojet do boxů a po výměně pneumatiky pokračovat, šance na body však byly ty tam. Stejně jako ty Sennovy, který za trest musel projet boxovou uličkou a poté se nedokázal mezi pomalejšimi piloty prodírat tak jistě jako to umí třeba Hamilton.
Právě Lewis Hamilton dopadl v Brazílii, kde před třemi lety slavil šťastný mitrovský titul, ještě o něco hůře než Senna nebo Schumacher. Do cíle vůbec nedojel. Symbolicky tak zakončil bezpochyby nejhorší sezonu v kariéře, kdy se více hádal se soupeři a svými blízkými než závodil. Jakoby to snad věděl i jeho monopost, který vypověděl ve 48. kole kvůli závadě převodovky poslušnost. Hamilton letos poprvé v kariéře prohrál na body s týmovým kolegou.
V souboji o sedmé místo v Poháru konstruktérů, a tedy větší část podílu na komerčních právech, obhájil pozici švýcarský Sauber. Díky devátému místu Japonce Kobajašiho ještě svůj náskok před stájí Toro Rosso o dva body zvýšil.
Zato v McLarenu nebudou po letošní sezoně spokojeni. A už vůbec ne ve Ferrari. Výkonnost stáje z Maranella se v posledních letech nezlepšuje. Naopak. V roce 2012 by měly oba legendární týmy zabrat, pokud nechtějí dopustit další spanilou jízdu Red Bullu.
Výsledky Velké ceny Brazílie F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Mark Webber | Red Bull | 1h32:17.434 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 16.983 |
3. | Jenson Button | McLaren | + 27.638 |
4. | Fernando Alonso | Ferrari | + 35.048 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | + 1:06.733 |
6. | Adrian Sutil | Force India | + 1 kolo |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1 kolo |
8. | Paul di Resta | Force India | + 1 kolo |
9. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1 kolo |
10. | Vitalij Petrov | Renault | + 1 kolo |
11. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1 kolo |
12. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1 kolo |
13. | Sergio Pérez | Sauber | + 1 kolo |
14. | Rubens Barrichello | Williams | + 1 kolo |
15. | Michael Schumacher | Mercedes | + 1 kolo |
16. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 2 kola |
17. | Bruno Senna | Renault | + 2 kola |
18. | Jarno Trulli | Lotus | + 2 kola |
19. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | + 3 kola |
20. | Daniel Ricciardo | Hispania | + 3 kola |
21. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | DNF - 62 kol |
22. | Lewis Hamilton | McLaren | DNF - 37 kol |
23. | Pastor Maldonado | Williams | DNF - 27 kol |
24. | Timo Glock | Virgin | DNF - 22 kol |
Konečné pořadí mistrovství světa jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 392 |
2 | Jenson Button | McLaren | 270 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 258 |
4 | Fernando Alonso | Ferrari | 257 |
5 | Lewis Hamilton | McLaren | 227 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 118 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 89 |
8 | Michael Schumacher | Mercedes | 76 |
9 | Adrian Sutil | Force India | 42 |
10 | Vitalij Petrov | Renault | 37 |
11 | Nick Heidfeld | Renault | 34 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 30 |
13 | Paul di Resta | Force India | 27 |
14 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 26 |
15 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 15 |
16 | Sergio Pérez | Sauber | 14 |
17 | Rubens Barrichello | Williams | 4 |
18 | Pastor Maldonado | Williams | 1 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |