Sennovi se nikdo nevyrovnal, říká Dennis

  1:00
Barcelona - Patří k triumvirátu největších a historicky nejúspěšnějších osobností, které vedou současnou formuli 1. Ron Dennis, spolumajitel a šéf týmu West McLaren Mercedes. Šestnáct titulů mistra světa a jména šampionů jako Lauda, Senna či Häkkinen zůstávají za třiapadesátiletým Britem, který pro MF DNES poskytl vůbec první větší rozhovor českým novinám. Do startu Velké ceny Španělska zbývá něco málo přes hodinu. Na rozhovor s mužem, před nímž stojí v pozoru nejen tým McLaren, ale celá formule 1, vyšla nejhorší doba.

Jenže Ron Dennis byl od rána zaneprázdněn. Zrovna domluvil s jiným majitelem týmu, Eddiem Jordanem. Předtím zase seděl s dalším krajanem - Frankem Williamsem, ikonou, jejíž velikosti se v historickém měřítku vyrovnají jen šéf mistrovství světa Bernie Ecclestone - a právě Ron Dennis.

„Deset minut,“ oznamuje šéfka public relations naplánovanou dobu rozhovoru. Boss McLarenu ovšem vůbec nepůsobí tak, jak ho líčí média: studeně, odměřeně či povýšeně. Soustředí se na otázky i odpovědi, jako by žádná Velká cena ani nebyla, občas se usměje a sám stanovenou lhůtu interview prodlužuje.

Pane Dennisi, s McLarenem jste dosáhl šestnácti titulů mistra světa, patříte mezi nejbohatší Brity. Co vás pořád nutí pracovat?
Vášeň. Jsem oddán společnosti McLaren. Tvořím jednu z jejích částí, ale nejsem McLaren, jak si někdo může myslet. Chci být úspěšnou kapitolou knihy o McLarenu. Nechci být celou knihou. A chci také zabezpečit budoucnost McLarenu.

Jaké tedy máte ambice?
Patří k nim nový sportovní vůz, který vyrábíme pro Mercedes-Benz a který nese naše jméno. Také nové technologické centrum v Anglii, na kterém pracujeme patnáct let a je těsně před dokončením. Další ambicí je má rodina. Abyste měl touhu něco dokázat, potřebujete k tomu vášeň.

Jste také muž velkých vizí. Sedíme v moderním sídle vašeho týmu, jaké nemá ve formuli 1 obdoby. Vaše projekty se zdají o krok vpřed před ostatními. Jak to děláte?
Hodně přemýšlím. A věřím, že úspěch má ten, kdo přemýšlí strategicky, kdo uvažuje, jak k cíli dojít tvrdou prací. Pokud o sobě zapřemýšlíte, uvidíte, že svůj život máte rozdělen do rutinních procesů. Mentálně si vytváříte pohodlí. Pokud vám však nestačí, musíte začít uvažovat jinak: co se stane, když udělám tohle, když zkusím tamto... Tak se můžete posunout dopředu.

Kde berete inspiraci?
V přírodě. Ta vám dá mnoho příkladů, jak nedokonalá je evoluce, že vůbec nevede k ideálu. Vezměte si takové kuře. Má křídla, ale nemůže létat. Nebo my lidé - máme v sobě orgány, bez nichž můžeme fungovat. Třeba slepé střevo. Není těžké si pak uvědomit, že musíte myslet revolučně.

Nechápal jsem, proč jsou auta špinavá

Jak se to projevuje u McLarenu?
Evoluce je docela levná, protože pouze vylepšujete, co už máte. Naopak revoluce je hodně drahá, jelikož začínáte s prázdným papírem. Mou první myšlenkou je: mám tolik peněz, abych se pustil do projektu, který může skončit špatně? Technologická revoluce je vždycky risk. Stejně jako ozbrojená revoluce - mezi výhrou a prohrou není nic.

O čem jste snil, když jste začínal jako mechanik u týmů Brabham a Cooper? Uměl jste si představit úspěch, který máte dnes?
Byl jsem jen ambiciózní mladík, fascinovaný podstatou motoristického sportu. Na druhou stranu se mi ale nelíbilo jeho poměrně špinavé prostředí. Nechápal jsem, proč musí být auta zaprášená, proč mechanici musí mít na sobě skvrny od oleje. Uvažoval jsem, že jen tím, jak prosadím čistotu, zavedu do motorismu také disciplínu. Pokud má po mně ve sportu něco zbýt, pak tohle.

Četl jsem o vás, že prožíváte fyzickou bolest, ba přímo utrpení, pokud nevítězíte. Je to pravda?
Ano. Skutečně je to fyzická bolest. Tělo přece zaznamenává vaše emoce. Když se smějete, cítíte, jak z vás odchází stres. Když dostanete špatnou zprávu, odrazí se to v chemické reakci vašeho těla. Jakmile se probudím po Grand Prix, v níž jsme prohráli, jsem opravdu vyřízený, ať se jakkoli snažím prohru racionálně zdůvodnit. Ale nemyslím, že bych v tom byl unikátní. To musí prožívat mnoho lidí, kteří se snaží uspět, sportovci nebo obchodníci.

Vím o vás, že sbíráte mikroskopy. Je to kvůli vašemu proslulému smyslu pro detaily a snaze o dokonalost?
Ne, sbírka vznikla v době, kdy jsem se snažil přesvědčit sebe i své okolí, že budeme mít nejbáječnější sídlo týmu, pokud je budou řídit počítače a bude vůbec technologicky na výši. Jenže zkuste tam přijít v neděli ráno, kdy se nic neděje, nic se nevyrábí a nikdo tam není. Hned ucítíte, že něco chybí. Ano, lidé. Mikroskop je precizní přístroj, který ale dává dohromady lidská ruka. Díky mikroskopům nezapomínám na lidskou dovednost. Uvědomte si, co se dnes děje s bankami. Nutí klienty, aby do nich nechodili a vystačili si s komunikací přes počítač. Už nemůžete zajít za bankéřem a chtít od něj pomoc či radu. Dřív byl bankéř pro vás přítelem. To už neexistuje. Zůstalo odcizení. Možná je to cesta k většímu zisku, ale nikoli cesta k vytváření vztahů. A zpět k mým mikroskopům: pořád mi připomínají, že především musím oceňovat schopnosti svých lidí.

Senna? Pokaždé byl dokonale připraven

Stýská se vám po starých časech formule 1, po přátelské atmosféře, kterou vystrnadil tvrdý byznys?
Minulost byla pro mě mnohem těžší než dnešek, především ekonomicky, a tak mi určitě nechybí. Co ale postrádám, to je prozíravější přístup k budoucnosti.

Co tím myslíte?
Bohužel, lidé, kteří mají podíl ve formuli 1, se na ní snaží krátkodobě vydělat - na úkor příštích časů. Rád bych za pár let ležel na pláži a viděl, jak McLaren vítězí ve skvělé formuli 1. Nevím však, jestli to bude možné, když dnešní lidé říkají: Pojďme se hned podělit o peníze, které z formule 1 máme.

Vedl jste v týmu mnoho velkých závodníků a mistrů světa. Lauda, Prost, Senna, Häkkinen... Zkuste je charakterizovat několika slovy.
Zaprvé, pojďme si ujasnit pojmy. Mluvíte o skvělých jezdcích v našem týmu. Jenže někteří další mistry sice nebyli, ale přesto k nám patřili, protože byli velcí. Velikost se však nedá popsat v jedné větě. Všechno to byly rozdílné osobnosti a všechny měly silné stránky i slabiny.

Tak zkuste zavzpomínat na svého největšího hrdinu.
Nejkompletnějším jezdcem byl Ayrton Senna, který své schopnosti dovedl do takového stadia, že nepotřeboval velkou podporu týmu. Tu přitom dostal u nás v McLarenu každý. U Ayrtona jste se mohl spolehnout na absolutní soustředěnost, oddanost věci, fyzickou připravenost, porozumění technice vozu. U jiných jezdců to tak pokaždé není a musíte jim v tom pomoci.

Emoce z Häkkinena, víra v jeho nástupce

Dobrá. Zvláštní místo ale u vás měl Mika Häkkinen. Proč byl váš vztah k němu tak silný?
Nešlo o nic jiného než o to, že Mika se vážně zranil v našem voze (při havárii v tréninku na Velkou cenu Austrálie 1996, z níž se dostával několik měsíců, pozn. red.) a já byl za McLaren odpovědný. Když se někomu tohle přihodí ve vašem autě a bojuje o život, musíte cítit odpovědnost a přitom si vytvoříte něco, co je za hranicí normálního obchodního vztahu. A když pak vidíte, jak se člověk uzdravuje, jak tvrdě pracuje na návratu a nakonec se stane mistrem světa, tak z toho emoce nevyjmete. Nemluvím však o favorizování (Dennis byl mnohokrát obviňován, že Häkkinenovi nadržuje, pozn. red.). Jde o společnou zkušenost, třeba jako když se dva kluci spolu ztratí. Mezi nimi to pak vytvoří pouto na celý život.

Co chybí vašemu současnému jezdci Davidu Coulthardovi, aby se stal mistrem světa?
Myslím, že nic, pokud bychom byli schopni mu poskytnout vítězné auto. Jeho smůlou bylo, že když to auto měl, tak měl také velmi silného týmového kolegu v Mikovi. Ale David se za poslední dva roky dramaticky zlepšil a má všechny předpoklady, aby se šampionem stal.

Budoucnost šampiona se však spíš prorokuje mladému Kimimu Räikkönenovi. Kde jste našel víru, že bude tak dobrý?
Váš kompliment není na místě, protože ten talent objevil Peter Sauber, který ve svém švýcarském týmu dal Kimimu šanci debutovat ve formuli 1.

Ale vy jste našel odvahu přesadit Räikkönena z „druholigového“ Sauberu do extraligy McLarenu, po pouhém roce ve formuli 1. A to ho chtělo i Ferrari!
Já se probudil až jako druhý, ale pořád včas na to, abych Kimiho služby získal. Ostatní naštěstí spali ještě déle.

KDO JE RON DENNIS

Profese: Spolumajitel a šéf týmu automobilové formule 1 West McLaren Mercedes. Současní jezdci jsou David Coulthard (Británie) a Kimi Räikkönen (Finsko). McLaren vede po pěti závodech sezony světový šampionát jezdců i značek.

Soukromí: Ronu Dennisovi je 55 let, ženatý, dvě dcery, jeden syn, žije v Surrey.

Kariéra: Rodák z anglického Wokingu, kde dnes sídlí McLaren, opustil školu v šestnácti letech a stal se mechanikem nedaleko závodního okruhu Brooklands. V osmnácti dělal mechanika pozdějšímu mistru světa Jochenu Rindtovi u týmu Cooper, pak přešel k Brabhamu, kde se stal šéfmechanikem Jacka Brabhama. Po vážné automobilové havárii dal přednost dráze manažera. Klíčovým byl rok 1980, kdy se spojil McLaren s Dennisovým týmem Project Four. O rok později Dennis převzal vedení značky ve formuli 1. Od té doby McLaren získal devět individuálních titulů mistra světa a sedm vítězství v Poháru konstruktérů. V roce 1981 přilákal Dennis jako partnera do týmu Mansoura Ojjeha, syna saúdskoarabského obchodníka. Založili společnost TAG Turbo Engines, jejíž motory dominovaly formuli 1. Pod TAG dnes patří několik společností z oblasti elektroniky, letectví či stavebnictví. Dennis vystupuje na obranu zájmů majitelů týmů, v posledních letech často proti rozhodnutím Mezinárodní automobilové federace.

Zajímavosti: Nositel Řádu Britského impéria z roku 2000. Tři britské univerzity udělily Dennisovi čestné doktoráty z techniky. Patří každoročně do žebříčku nejbohatších lidí Británie, publikovaného listem Sunday Times. Jeho majetek se odhaduje na 150 milionů liber. Sbírá mikroskopy a vázy.

Co je McLaren

McLaren International založil novozélandský závodník Bruce McLaren. Narodil se roku 1937, ve stejnojmenném voze začal závodit v roce 1966. Absolvoval 101 Velkých cen formule 1, čtyřikrát zvítězil, zahynul v roce 1970 při testování. V roce 1974 se McLaren rozdělil na dva týmy, Marlboro Texaco a Yardley McLaren, a s Brazilcem Fittipaldim získal první titul mistra světa. Podruhé se mu to povedlo s Britem Jamesem Huntem o dva roky později. V roce 1980 se McLaren spojil s týmem dnešního šéfa Rona Dennise, tehdy závodícím ve formuli 2. Sezona 1984 viděla 12 vítězství týmu a titul mistra světa pro Rakušana Nikiho Laudu, který o půl bodu porazil kolegu Alaina Prosta z Francie. Ten se stal mistrem v příštích dvou letech a v roce 1989. Další světoví šampioni McLarenu: Ayrton Senna (Brazílie) 1988, 1990 a 1991, Mika Häkkinen (Finsko) 1998 a 1999. McLaren vyhrál 137 Velkých cen.

 

Ayrton Senna s lotusem

Autoři:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plzeň - Slavia 1:0, šlágr rozhodl v závěru Šulc, hosté po týdnu spadli z čela

14. dubna 2024  17:09,  aktualizováno  19:59

Zásadní zpráva ze šlágru fotbalové ligy z Plzně, kde se představila první Slavia: největší radost...

Perušič se Schweinerem v Tepicu přehráli Poláky, s Brazilci následně vzdali

19. dubna 2024  7:27,  aktualizováno  22:15

Ondřej Perušič a David Schweiner postoupili na turnaji plážového volejbalu Pro Tour kategorie Elite...

Rachůnek odchází z Karlových Varů, klub s ním už nepočítá

19. dubna 2024  22:11

Tomáš Rachůnek opouští hokejové Karlovy Vary, kde působil od roku 2015 s krátkou pauzu pro angažmá...

Chorvatskou rallye vedou po první etapě ve stejném čase Neuville a Evans

19. dubna 2024

Úvodní etapa Chorvatské rallye se nesla v duchu vyrovnaného souboje mezi vedoucím mužem mistrovství...

Z Arizony bude Utah něco. Coyotes se mohou do pěti let vrátit

19. dubna 2024  20:57

Hokejový klub Arizona Coyotes bude mít v NHL po změně majitele a stěhování do Salt Lake City i nové...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...