Ale čas spoustu věcí vyléčí, což bylo vidět i na Barum Czech Rally Zlín. Dnes už se s ním rádi vyfotí a prohodí pár slov. Někdejší tovární pilot týmů Toyota, Mitsubishi, Ford, Škoda a Hyundai jim na oplátku s velkou ochotou vyhoví. Ostatně na pozitivní image si vždycky zakládal.
"Lidé jsou tu velmi přátelští a nadšení pro rallye," pochvaloval si 48letý Schwarz v servisním zázemí týmu Škoda Motorsport, když jednomu z fandů podepsal knihu o historii barumky.
Do Zlína dorazil se zástupci německé filiálky Škody a navíc dělal doprovod skupině čínských novinářů. Ti toho o rallye moc nevědí, zato s "domorodci" si mohl zavzpomínat na rok 1986. Tehdy jako 23letý startoval na barumce ve voze Audi 80 Quattro. Dojel třetí, nestačil pouze na domácí legendy Lea Pavlíka s Audi Coupé Quattro a Jiřího Sedláře ve Škodě 130 LR.
"Když jsem byl letos na erzetách, s chutí jsem si zavzpomínal. Už tehdy byla úroveň soutěže vysoká a trať představovala velkou výzvu," podotkl.
Když měl obě návštěvy barumky porovnat, okamžitě našel jeden společný faktor. Tovární tým Škoda Motorsport, který letos obsadil všechny pozice na stupních vítězů.
"Tehdy sice závodili se slabšími vozy, ale taky bylo těžké se proti nim prosadit," podotkl. "Letos jeli skvěle. Líbil se mi hlavně Honza Kopecký. Jeho souboj o vítězství s Freddym Loixem byl vzrušující."
Vynachválit si naopak nemohl cestu. Před pětadvaceti lety jel z Norimberku do Zlína celý den, tentokrát mu to trvalo pouhých šest hodin. "V něčem je dnešní doba lepší," pousmál se.
Své nástupce na trati Schwarz sledoval bedlivě. A je přesvědčený, že 300 tisíc diváků podél trati sledovalo parádní závod. IRC, do nějž barumka patří, považuje za vynikající šampionát.
"Řada lidí si myslí, že IRC je ve srovnání s mistrovstvím světa druhou ligou. Ale tak to není," podotkl. "V Monte Carlu jsem se o tom bavil s Petterem Solbergem, který mi potvrdil, že hlavně na asfaltu je úroveň IRC hodně vysoká. Není snadné se prosadit."
Na Zlínsku se Schwarzovi líbilo, takže by se nebránil tomu přijet znovu. Třeba na Star Rally, při níž jezdí rallyeové speciály ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století. Sám je sbírá. "To není špatný nápad. Byla by to nová výzva," uvedl.
Nebylo by to nic neobvyklého, protože stále usedá za volant závodního vozu. Například na konci listopadu ho ve Spojených státech čeká oblíbený závod Baja 1000.
"Je to něco jiného než současná rallye, kde musíš jet pořád naplno a kilometrů už není tolik jako dřív," připomněl. "V Americe nejedeš na hraně jako tady, ale musíš se zaměřit na to, abys vydržel velkou vzdálenost."