"Schumi", nejbohatší sportovec světa, též vyrovnal rekordní počin legendárního Argentince Juana Mauela Fangia, který v letech 1951 a 1954-57 pětkrát opanoval F1. S 64 vítězstvími ve Velkých cenách je Schumacher nejlepším pilotem F1 všech dob, druhý Alain Prost z Francie má na kontě 51 vyhraných GP. Během kariéry nasbíral rodák z Hürth-Hermülheimu 945 bodů a má šanci být prvním mužem, jemuž neodolá ani tisícibodová hranice. Na stupních vítězů byl Schumacher ve 114 případech, zúčastnil se 177 závodů, do nichž padesátkrát odstartoval z první pozice. Plných 17.000 kilometrů již odjezdil v čele závodního pelotonu.
Letos byl německý hrdina opět výtečný a v sezoně nasbíral jedenáct prvních míst. Unikátní vizitkou připravenosti nejen pilota, ale i stáje Ferrari, je skutečnost, že letošní mistr světa dojel do cíle ve všech závodech a pokaždé byl na stupních
vítězů. Nejhorším Schumacherovým umístěním bylo jediné třetí místo z druhého podniku roku v Malajsii, kde konkurenční BMW/Williams, letos druhý v Poháru konstruktérů, oslavil double v podání Ralfa Schumachera a Juana Pabla Montoyi.
Podobný kousek, zajištění výhry i stříbra pro svou stáj, se však Ferrari povedl hned devětkrát. Bouřlivou odezvu měla VC Rakouska, v níž musel Barrichello na příkaz vedení přepustit první místo Schumacherovi - "jedničce" týmu. Diváci znechuceně
pískali a FIA potrestala červený celek milionovou pokutou. Spršku nevole a osočení ze znevažování MS přinesl i nedávný závěr americké GP, v němž se úspěšný fantóm F1 - ve snaze o co nejtěsnější dojezd v cíli - nechal o pouhých 11 tisícin, prý
nechtěně, předjet Brazilcem Barrichellem. Noviny pak referovaly o dalším historickém rekordu v podání formulí značky Ferrari.
Jen málo rekordních zápisů nemá letos visačku se žlutým erbem a skákajícím koněm: například v září zlepšil Kolumbijec Montoya s williamsem rychlostní průměr na jedno kolo, když v Monze docílil rychlosti 259,827 km/h. Dosud nejrychleji jel Fin Keke Rosberg v Silverstonu 1985, kde mu naměřili průměr 259,005 km/h.
Formule 1 je ideálním propojením sportu se světem financí, nikde jinde neproudí tolik peněz a ztráta diváckého zájmu by byla pro její mecenáše katastrofou. I proto se v závěru ročníku, příznačného existenčními potížemi několika stájí a navyšováním ročních rozpočtů, objevily úvahy, které mají zatraktivnit MS a potlačit suverenitu italské stáje z Marranella.
Max Mosley, předseda automobilové federace (FIA), navrhuje jezdcům povinné střídání v monopostech všech týmů. Naproti tomu šéf formule 1 Bernie Ecclestone prosazuje systém handicapů, v němž by se dle bodového náskoku přidávaly vedoucím vozům "trestné" kilogramy. Vyskytly se i hlasy volající po omezení testovacích dní, užívání jediného motoru po celý závodní víkend či dokonce použití jednotných součástek ve všech vozech F1.
Vícenásobní mistři světa:
5 - Juan Manuel Fangio (1951 a 1954-57) a Michael Schumacher (1994-95 a 2000-02),
4 - Alain Prost (1985-86, 1989 a 1993),
3 - Ayrton Senna (1988 a 1990-91), Nelson Piquet (1981, 1983 a 1987), Niki Lauda (1975, 1977 a 1984), Jackie Stewart (1969,
1971 a 1973) a Jack Brabham (1959-60 a 1966),
2 - Mika Häkkinen (1998-99), Emerson Fittipaldi (1972 a 1974), Graham Hill (1962 a 1968), Alberto Ascari (1952-53) a Jim Clark (1963 a 1965).
Vícenásobní vítězové Poháru konstruktérů:
12 - Ferrari (1961, 1964, 1975-77, 1979, 1982-83, 1999-2002),
9 - Williams (1980-81, 1986-87, 1992-94, 1996-97),
8 - McLaren (1974, 1984-85, 1988-91, 1998),
7 - Lotus (1963, 1965, 1968, 1970, 1972-73, 1978),
2 - Cooper (1959-60) a Brabham (1966-67).
Radost týmu Ferrari po historickém triumfu Michaela Schumachera byla neudržitelná. Vpředu v civilním oblečení prezident Ferrari Luca di Montezemolo, za ním sportovní ředitel Jean Todt, po jeho pravici technický ředitel Ross Brawn, za nimi se zdviženými pažemi Michael Schumacher. |