Nový formát kvalifikace nabídl přesně to, co se od něj očekávalo. Akci, zajímavou podívanou a napětí do posledních vteřin. O pole position se poslední minuty přetahovali jezdci Ferrari, za nimi zůstal s mírným odstupem Button z týmu Hondy a mistr světa Alonso, pro nějž je čtvrté místo spíše zklamáním. Renault byl považován za hlavního favorita.
Mnohem hůře ale dopadla ambiciózní Toyota. Ralf Schumacher zůstal po hektické první části kvalifikace na 17. místě, Trulli nepostoupil mezi nejlepších deset. Nejbohatší stáj ve startovním poli má o čem přemýšlet.
Pověst největšího smolaře mistrovství potvrdil Kimi Räikkönen, jemuž při úvodních jízdách prasklo zavěšení zadního kola. Narozdíl od nejlepších deseti jezdců bude mít možnost natankovat libovolné množství paliva, ale začne z poslední příčky.
První část kvalifikace (15 minut, 6 jezdců nepostupuje, všichni mají minimum paliva)
Po polovině úvodní čtvrthodinovky byl ve vedení překvapivě Ital Liuzzi z týmu Toro Rosso. Na něj a jeho týmového kolegu Američana Speeda nestačil ani Barrichello z Hondy. Ale to ještě ti nejlepší byli v boxech. Ti se vydali na dráhu až v posledních pěti minutách.
Další dávku smůly si vybral Kimi Räikkönen, který sice byl na mezičase nejrychlejší, ale kvúli prasklému zadnímu závěsu dostal smyk, přišel o zadní křídlo a skončil v únikové zoně, které jsou naštěstí v Bahrajnu tak široké, že ho nečekal žádný nepříjemný náraz. "Nechápu to. Při tréninku nebyly žádné náznaky, že by k takové poruše mohlo dojít," uvedl v boxech.
Po Finově nehodě byla kvalifikace zastavena a Räikkönen měl čas dojet po třech kolech do boxů. Přesednout do náhradního vozu ale už nestihl. Stejně by musel počítat se ztrátou deseti míst na startovním roštu, protože technici McLarenu by neměli samozřejmě čas přesunout motor z jednoho auta do druhého.
Před přerušením zbývaly do konce první části kvalifikace 4 minuty a 34 vteřin a největší favorité ještě nezajeli letmé kolo, které by jim zajistio postupový čas. Poté museli pospíchat, takže se pro jistotu téměř všichni seřadili před výjezdem z boxů. Většina jezdců tedy měla, navzdory novému formátu kvalifikace, k dispozici pouze jediné letmé kolo!
Ve vláčku jezdců za Massou byli nejpomalejší jezdci týmu Super Aguri Sató a Ide, zástupci Midlandu Albers a Monteiro a překvapivě i Ralf Schumacher z Toyoty, kteří spolu s Räikkönenem do další fáze kvalifikace nepostoupili. Nejrychlejší byl Alonso před Buttonem, ale to nebylo příliš důležité, protože časy z předchozí části kvalifikace jsou vždy anulovány.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 6 jezdců nepostupuje, všichni mají minimum paliva)
Úvodní nejrychlejší čas zajel opět Liuzzi z týmu Toro Rosso, který jako jediný letos používá desetiválcové motory. Brzo ho ale překonal Christian Klien, z prvního týmu Red Bullu. Favorité opět čekali na poslední minuty čtvrthodinovky.
Zatím technici BMW-Sauberu měli napilno, ještě tři minuty před koncem měnili pneumatiky na voze Nicka Heidfelda. Do smyku mezitím roztočil svůj stroj nováček Rosberg z Williamsu.
Nejdéle zůstali v garáži jezdci mistrovského Renaultu. Je vidět, že francouzská stáj si je jista svou silou a věří si. Alonsovi také stačil jediný pokus, aby opět zajel nejrychlejší okruh. Hned za ním skončil Montoya z McLarenu.
Do závěrečné fáze kvalifikace nepostoupili Liuzzi a Speed z Toro Rosso, Villeneuve z BMW-Sauberu, Coulthard z Red Bullu, Trulli z Toyoty a Rosberg z Williamsu. Zoufat si mohla zejména Toyota, která investuje do týmu formule 1 největší sumu peněz ze všech, ale v elitní desítce na startu nebude mít žádného jezdce.
Třetí část kvalifikace (20 minut, 10 nejlepších z předchozí části, všichni začínají s množstvím paliva, s nímž odstartují do závodu)
V úvodní sérii nejrychlejších kol se ještě na dráhu nevydaly renaulty, a pět minut vedl Barrichello, než ho předstihl Felipe Massa s Ferrari. Před závěrečnými minutami řada jezdců, jako například Schumacher nebo Button, měnila pneumatiky.
Devět minut před koncem zajel nejrychlejší čas dne Michael Schumacher, ale v zápětí ho opět překonal Massa. Minutu před koncem si Schumacher nejrychlejší kolo vzal zpět.
Všichni ostatní zatím se svými rychlými koly čekali. V této částo kvalifikace může jezdec dokončit okruh po časovém limitu 20 minut, v něm musí poslední kolo pouze začít.
O velmi dobrý čas se připravil Nick Heideld, který v posledním sektoru vyjel po chybě levými koly z dráhy. Nakonec jezdce Ferrari nikdo nepřekonal, ale Button s Alonsem se jim dokázali přiblížit na minimální rozdíl.
Závod startuje v neděli ve 12:30 českého času. iDNES ho bude sledovat minutu po minutě.
Výsledky kvalifikace a pořadí na startu Velké ceny Bahrajnu:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1:31,431 |
2. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:31,478 |
3. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1:31,549 |
4. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:31,702 |
5. | Juan Pablo Montoya | Kolumbie | McLaren | 1:32,164 |
6. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 1:32,579 |
7. | Mark Webber | Austrálie | Williams | 1:32,309 |
8. | Christian Klien | Rakousko | Red Bull | 1:33,112 |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 1:33,496 |
10. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:33,926 |
11. | Jacques Villeneuve | Kanada | BMW Sauber | 1:32,456 |
12. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:32,620 |
13. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 1:32,850 |
14. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:33,066 |
15. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | 1:33,416 |
16. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | 1:34,606 |
17. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 1:34,702 |
18. | Christijan Albers | Nizozemsko | Midland | 1:35,724 |
19. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Midland | 1:35,900 |
20. | Judži Ide | Japonsko | Super Aguri | 1:37,411 |
21. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 1:38,868 |
22. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | bez času |