Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Schumacher pojede závod proti stíhačce

13 2003
Maranello, Praha - Ve formuli 1 nemá konkurenci, proto hledá soupeře jinde. I tak se lze dívat na závod Michaela Schumachera s vojenskou stíhačkou. Uskuteční se 11. prosince na letecké základně Grossetto v italském Toskánsku. Nadzvukový letoun Eurofighter Typhoon tentokrát nebude plnit úkoly protivzdušné obrany, pro které byl vyvinut. Bude čelit jinému útoku. Útoku Schumacherova ferrari.

„Je to bláznivý nápad, ale právě takové věci dělám rád,“ řekl k chystanému závodu novinářům Schumacher.

Před měsícem v Japonsku se stal německý pilot pošesté světovým šampionem formule 1, čímž vytvořil historický rekord. Teď, v mezidobí mezi koncem staré a začátkem nové sezony, má čas na různé „legrácky“.

Proto čtyřiatřicetiletý Schumacher přistoupil na výzvu, kterou zorganizoval italský ministr obrany Antonio Martino.

Minulou neděli probíral pilot podrobnosti závodu se šéfem stáje Lucou Montezemolem. Pak padlo konečné rozhodnutí.

„Jdeme do toho!“ vzkázal nadšeně Montezemolo.

Ferrari F2003-GA versus Bojovník Tajfun, jak se dá název stíhačky přeložit. Kdo zvítězí? Vzato čistě technicky, je hodně troufalé srovnávat parametry ferrari s válečným letounem. Jako byste zvažovali, zda je víc cirkusový poník, nebo dostihový hřebec. Natolik směšně výjimečné auto proti králi vzduchu vypadá.

Schumacherův vůz má výkon přibližně 900 koní, stíhačka 74 500! Ferrari teoreticky zvládne 400 kilometrů za hodinu, Eurofighter se může po nebi hnát rychlostí přes 2400 km v hodině, což je dvojnásobná rychlost zvuku! Jenže závodit se nebude ve vzduchu, ale na zemi. A toho může ferrari využít.

„Nebude to jednoznačné měření sil,“ tvrdí nadporučík Alessio Della Volpe z letecké základny v Toskánsku.

„Očekáváme tři závody: na 500, 1000 a 1500 metrů.“ Především na kratších tratích by mohlo ferrari těžit ze schopnosti vysoké akcelerace, v tom zřejmě bude jeho největší výhoda. Než se stíhačka, pilotovaná astronautem Mauriziem Chellim, rozjede, bude formule přinejmenším o pěkných pár desítek metrů dál.

Na letišti bude patřit stíhačce hlavní ranvej, Schumacher se postaví na vedlejší. Do úvodního závodu vyrazí první ferrari, do druhého letoun, v závěrečném bude start společný.

V minulosti se konaly pouze dva podobné závody. Výsledek? Formule - letadlo 1:1.

V roce 1931 prohrál legendární Tazio Nuvolari s vozem Alfa Romeo 2300 v souboji s letadlem Caproni 100.

O padesát let později byl Gilles Villeneuve na ferrari na kilometru o víc vteřinu rychlejší než stíhačka Starfighter.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze