Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Šampion, s nímž nikdo nepočítal

27 2000
P r a h a - Dynastie finských králů automobilových soutěží se rozšířila o šestého panovníka, na jehož inauguraci však ještě začátkem roku nikdo nepomyslel.
Dynastie finských králů automobilových soutěží se rozšířila o šestého panovníka, na jehož inauguraci však ještě začátkem roku nikdo nepomyslel. K pojmům Vatanen, Mikkola, Salonen, Kankkunen a Mäkinen - ten vládl nepřetržitě v posledních čtyřech letech - přibyl donedávna málo známý Marcus Grönholm. Kdo to je? Závodník, který letos absolvoval první kompletní sezonu v mistrovství světa. Jezdec, kterého tovární tým Peugeot loni dvakrát půjčil konkurenčním značkám (Seatu na Švédskou rallye a Mitsubishi na Portugalskou) a který měl podle původních plánů startovat jen na omezeném počtu šotolinových soutěží. Pilot, jenž svou první světovou rallye vyhrál teprve v únoru, ve Švédsku. Až poté se plány týmu i Grönholma změnily. "O takovém skoku jsem ani já neuvažoval. Seběhlo se to šíleně rychle," přiznává dvaatřicetiletý otec tří dětí. Jeho otec Ulf patřil k nejlepším finským závodníkům sedmdesátých let, než při rallye zahynul. Grönholm začal ve třinácti s motokrosem, ale po pěti letech se ho kvůli zraněnému koleni musel vzdát. V roce 1987, kdy si udělal řidičský průkaz, zkusil soutěže s Fordem Escortem a následující rok se stal juniorským mistrem Finska. Ve voze opel mu spolujezdkyni dělala jeho sestra Mia. Až do roku 1996 živila Grönholma především jeho zemědělská usedlost. V letech 1990-98 střídal vozy toyota, čtyřikrát byl finským mistrem skupiny A a postupně se zapojoval do mistrovství světa. Při startech v zahraničí se mu však nevedlo. Smůlu prolomil roku 1997 čtvrtým místem v Argentině a pátým v Británii. Ohromil rychlostí při Finské rallye 1998, kde porážel i Mäkinena. Nato se upsal Peugeotu, s nímž letos prodloužil smlouvu do konce roku 2002.

MISTŘI SVĚTA V RALLYE

2000: Grönholm (Fin., Peugeot), 1996-99: Mäkinen (Fin., Mitsubishi), 1995: McRae (Brit., Subaru), 1994: Auriol (Fr., Toyota), 1993: Kankkunen (Fin., Toyota), 1992: Sainz (Šp., Toyota), 1991: Kankkunen (Lancia), 1990: Sainz (Toyota), 1988-89: Biasion (It., Lancia), 1987: Kankkunen (Lancia), 1986: Kankkunen (Peugeot), 1985: Salonen (Fin., Peugeot), 1984: Blomqvist (Švéd., Audi), 1983: Mikkola (Fin., Audi), 1982: Röhrl (Něm., Opel), 1981: Vatanen (Fin., Ford), 1980: Röhrl (Fiat), 1979: Waldegaard (Švéd., Ford)

Autor:


Témata: Dům roku, Inaugurace




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze