"Jezdím za opravdu excelentní tým, byli jsme připraveni nejlépe ze všech," říkal Nibali v cíli. "Zastihl nás sice déšť, jako všechny ostatní, ale dokázali jsme zůstat pohromadě, žádná panika. Tohle je týmové vítězství, růžový dres získal Liquigas, ne jenom já."
Přitom 25letý cyklista byl do výběru formace pro italské etapy nominován na poslední chvíli, když Franco Pellizotti dostal kvůli dopingovému podezření závodní distanc.
"Je typem závodníka, který nedokáže odpočívat, pořád jezdí na kole" říkal o něm Kreuziger v rozhovoru pro stanici Eurosport. "Proto dokázal tak rychle naskočit do závodu."
Alexandr Vinokurov, dosavadní lídr, dojel v 33kilometrovém týmovém testu ze Savigliana do Cunea až pátý, spolupráce jeho týmu se totálně rozsypala. Z růžové pozice spadl na šesté místo.
První den na italské půdě se musel své cenné trofeje vzdát. Marně poháněl svoje parťáky k vyššímu tempu. Oni nestíhali.
"Tenhle závod není o výkonu jednotlivce, důležitá je vyrovnanost," potvrzuje Kreuziger. "Málokdy přijede celý tým do cíle kompletní."
Týmová časovka je atrakce a show, přesto všichni vědí, že o vítězi rozhodnou až výkony v horách. Ale i letos před startem manažeři říkali: Giro v týmové časovce nevyhrajete, ale můžete ho tam prohrát.
Odstupy se totiž počítají reálné, nikoliv na základě umělých výpočtů, jak bývalo zvykem a jak taky bývalo objektem kritiky.
Letošní týmový chronometr byl jiný než ten loňský v Benátkách: mnohem jednodušší, bez zatáček, skoro úplně po rovině a na dlouhých rovinách. Půjde jenom o rychlost, říkalo se.
Tu nejvyšší (průměrně přes 53 kilometrů za hodinu) předvedl Liquigas, možná i proto, že se až na cílovou pásku dostali všichni závodníci společně.
Do cíle musí pokaždé dojet minimálně pět závodníků, pro mnohé by ale odpadnutí ze závětří bylo vysvobozením z pekla.
"Týmová časovka totiž vůbec není oblíbená," vzpomíná Pavel Padrnos, někdejší Armstrongův pomocník z týmu US Postal a Discovery. A taky muž, co na Tour tři týmové časovky jel a vyhrál.
"Pokud někdo z devítky cyklistů časovkářskými kvalitami ostatní převyšuje, pak to bolí. Určitě víc než časovky individuální," povídal. "Zvlášť když nejste v pohodě."
I proto musejí sportovní ředitelé při skládání týmu pro závod volit ten nejlepší kompromis - lídr nesmí ztratit čas a pomocníci síly na další práci.
"Dlouho před startem už sestava spolu týmovou jízdu trénuje," dodává Padrnos. "Jenže když se na špici dostane ten nejlepší, pak máte problém vůbec chytit háka. Jeden excelentní časovkář ale vítězství nezaručí."
Na peloton ve čtvrtek čeká první klasická etapa na italském území, rovinatá trať z Novary do Novi Ligure měří 162 km.
výsledkyCyklistický závod Giro d'Italia - 4. etapa (časovka týmů na 32,5 km): 1. Liquigas 36:37, 2. Team Sky -13, 3. HTC-Columbia (s Františkem Raboněm) -21, 4. Kaťuša -27, 5. Cerveló a Astana oba -38. Průběžné pořadí: 1. Nibali 10:44:00, 2. Basso -13, 3. Agnoli (všichni It.) -20, 4. Greipel (Něm.), 5. Harley Goss (Austr.) oba -26, 6. Vinokurov (Kaz.) -33, 7. Karpec (Rus.) -39, 8. Porte (Austr.), 9. Millar (Brit.) oba -45, 10. Tiralongo (It.) -59, ...72. Raboň (ČR) -9:33. |