Minulý víkend odstartovala sezona Světových pohárů, o tom nadcházejícím se v Teplicích rozjede zase ta domácí. Loňský král Českého poháru však bude scházet. "Přitom měl formu, jakou jsem u něj ještě nezažil," tvrdil Viktor Zapletal, reprezentační trenér bikerů. "Zranění patří ke sportu, ale nohy má naštěstí v pořádku."
"Jenže vstup do závodů musím odsunout," zalitoval Škarnitzl. Možná tak nestihne ani závod SP v Novém Městě na Moravě.
Ale trénovat se i s takovým zraněním dá, ne?
Jo. V úterý, než jsem zjistil, že je ruka zlomená, jsem byl na silničce. Můžu na trenažér, můžu běhat, budu muset nasadit posilovnu. A asi si najdu nějaký dlouhý úsek ve stoupání, po pěkném asfaltu, kde bude šance trénovat. Nejhorší budou pochopitelně nerovnosti, nárazy.
Český pohár XC 201419. dubna Teplice |
Jde současnou formu takto uchovat?
Každopádně půjde dolů, možná ji utlumíme i trošku cíleně, ale důležité bude zůstat v pohybu. Neumím odhadnout, na kolik výkonnostně klesnu. Sílu lze dohnat jinými způsoby a až budu mít šanci na plno využívat ruce, bude čtrnáct dnů přechodných a pak bych se měl dostat na úroveň, se kterou budu spokojený.
Byla ta forma opravdu životní, jak ji hodnotil trenér Zapletal?
To lze těžko posuzovat, ale udělal jsem hodně práce. I zátěžové testy ukazovaly, že jsem se výkonově posunul a zachoval při tom stejnou váhu. Byl jsem na tom trošku lépe, ale klíčové a trošku obtížné je, jak se podaří formu prodat v závodě. Nicméně cítil jsem se dobře.
Jak jste se vlastně v Pietermaritzburgu rozbil?
Byl to první trénink po příletu, šel jsem podívat na trať, kouknul jsem se na skok do zatáčky, na tři lidi. Všichni byli trošku kratší, tak jsem chtěl skočit dál. Ale byl jsem dlouhý až moc, doskočil jsem až do další klopené zatáčky, která mě vykopla. Spadl jsem mimo trať ze svahu mezi velké kameny, kam pak pořadatelé dali žíněnky.
A kdyby tam byly hned?
Skončil bych v nich. Škoda, ale byla to moje chyba.
Často se teď mluví o extrémní náročnosti tratí. Nepřehání se to?
Vyžaduje si to doba. Zase můžeme používat lepší materiál, lepší odpružení, lepší brzdy. Pokaždé máte volbu stopy mezi rychlejší a pomalejší. Když se postaví těžké místo, může být bezpečné, spíš záleží na prostoru, kam závodník padá. Měly by tam být únikové cesty a tady zrovna nebyly.