Sestava Tinkoffu na DauphinéAlberto Contador (Šp.) |
Chystal jste se původně opět do Švýcarska, ale nakonec jste v sestavě na Dauphiné. Proč ta změna?
Přišel za mnou sportovní ředitel Steven de Jongh a říkal: Většinu našeho týmu, který potom pojede i na Tour, bychom chtěli mít pohromadě už na Dauphiné. S tím, že po skončení Dauphiné bychom měli mít podle potřeby buď větší prostor k dalšímu tréninku, nebo k odpočinku před Tour. Proto chtěli, abych tam byl s Albertem (Contadorem) i já. Trochu mě to mrzelo, protože Švýcarsko mám vážně rád, je jedním z mých nejoblíbenějších závodů a věřil jsem, že by mi vyhovovalo víc. Ale tým se rozhodl takhle, že to bude rozumnější směrem k Tour. Už jsem se s tím nějak smířil. Holt ve své jedenácté sezoně pojedu poprvé Dauphiné, kterému jsem se předtím vždycky statečně vyhýbal. Vyzkouším si ho a uvidíme, jaké to bude.
Příprava na Tour, kterou jste měl už zaběhlou, tedy bude tentokrát poněkud odlišná.
Určitě, celá příprava se změní. Předtím jsem vždycky do půlky června trénoval, potom jsem jel Švýcarsko, mistráky a hned byla Tour. Kdežto letos mám Dauphiné hned zkraje června a po něm mi zůstane ještě docela velký prostor do mistráků a do Tour, kdy musím vymyslet něco nového, s čím se budu muset sžít. Ale tým s tím má dost zkušeností, určitě mi po Dauphiné poradí, jak se připravovat dál.
DauphinéKdo také startuje AG2R: Bardet, Bakelants. |
Ve Francii byste si měl nyní s Contadorem vyzkoušet také spolupráci v koncovkách kopců, kterou byste v červenci chtěli aplikovat na Tour?
Rád bych, i když jak jsem říkal, závod začíná o deset dní dřív než Švýcarsko. Ale myslím, že při kempu na Tenerife jsem pracoval dobře. Měl bych být tím při Dauphiné posledním člověkem, který bude Albertovi k ruce.
Na Tenerife jste v květnu vyrazil i proto, abyste si po ardenských klasikách opět zvykl na vysoké a dlouhé kopce. Povedlo se tedy?
Za těch 14 dnů jsem na Tenerife objel skoro jednu Grand Tour, nastoupali jsme dohromady kolem 40 tisíc výškových metrů. Určitě jsem tam absolvoval kvalitní trénink. Jen jsme nejezdili moc intenzit, takže Dauphiné teď bude pro tělo trochu šok, i když jsem samozřejmě do závěrečné přípravy vložil dva dny za motorkou s trenérem. Každopádně Dauphiné bude sice prvním testem směrem k Tour, ale zároveň je třeba si uvědomit, že Tour pak bude ještě strašně daleko. Zjistíme na Dauphiné nějaké náznaky, ale ještě nic podstatného.
Posledních deset vítězů2006 Leipheimer (USA) |
Začíná se v neděli netypicky čtyřkilometrovou horskou časovkou, s průměrným sklonem 10 procent a maximálním dokonce 15 procent. Co takovému úvodu říkáte?
Vzhledem k mému dlouhému nezávodění, protože naposledy jsem startoval na Lutychu, budu po takové časovce určitě chvíli plivat krev, tělo nebude zvyklé. Ale pro spoustu lidí, kteří jeli klasiky, to bude podobné, většina z nich se teď byla připravovat někde ve výšce. Dokonce si myslím, že kdyby se místo toho jela rychlá časovka po rovině, chyběl by nám do ní závodní rytmus ještě víc. Do kopce byl to mělo být lepší.
Švýcarsko jste chtěl jet na sebe a na umístění, naopak na Dauphiné zřejmě nebude celkový výsledek hlavním cílem, že?
I Alberto říká, že je to jen příprava. Jenže on když si nandá startovní číslo na záda, tak většinou chce vyhrát. Určitě nepůjde o jednoduchý závod. Je důležité, abychom tam byli všichni vepředu jako tým. Na klasikách jsme tak jezdili, ale v závodech předtím se nám to úplně nedařilo. Pro Alberta je důležité, aby nás s ním zůstávalo víc a aby věděl, že když tam s ním budeme, můžeme mu pomoci a nejsme jen do počtu.
PO BOKU CONTADORA. Roman Kreuziger se svým lídrem na Tour 2013 (vlevo) a na Giru 2015, kde oslavovali Španělův titul.
Vlastním výsledkem na etapách Kolem Švýcarska jste však chtěl získat plusové body i při jednání o nové smlouvě.
Věřím, že když se na Dauphiné ukážu v dobrém světle a budu v závěru etap schopný pracovat pro Alberta, také mi to pomůže. Když jsem to vše vyhodnotil, směrem k Tour je možná start na Dauphiné i lepší volbou.
Proč?
Etapy jsou tam také náročné, ale kratší, kdežto ve Švýcarsku jsou náročné i hodně dlouhé. Mohl bych pak ze Švýcarska přijet na Tour docela unavený. Věřím, že i kvůli další smlouvě se na Dauphiné i na Tour ukážu v dobrém světle. Ta situace v cyklistice není momentálně vůbec jednoduchá, protože teoreticky letos skončí nejen náš tým, ale zároveň oznámil ukončení činnosti po sezoně také IAM. Bude trochu přetlak. Je spousta spekulací kolem možné nové stáje z Bahrajnu, ale dodnes nebylo nic oficiálně potvrzeno. Zatím to stále vypadá tak, že odpadnou z World Tour dva týmy.
Nového sponzora se snažil hledat i současný management Tinkoffu. Ale zatím zřejmě žádné pozitivní zprávy na veřejnost nepronikly.
Zatím není nic. Jen se mluví o tom Bahrajnu, a to je všechno. Pokud bude něco nového, tak nejpozději před Tour nebo na jejím začátku to musí oznámit. Uvidíme. Doufejme, že někdo nový třeba přijde.
Pokud ne, bude bez zaměstnavatele až 60 cyklistů. Co podle vás tuto situaci způsobuje? Manažer týmu IAM poukázal, že stáj odchází z profipelotonu i proto, že s rozpočtem 12 milionů eur stejně nejsou schopni konkurovat týmům s 30 milionovými rozpočty.
Dnes je opravdu složité pro mnohé týmy mít jen jednoho hlavního sponzora, protože pro toho je pak složité vytáhnout 15 nebo 20 milionů eur. Bohaté týmy jako Sky nebo lidé, jako byl Oleg (Tiňkov), si pak chtějí stáhnout ty nejlepší závodníky, zatímco ostatní stáje jsou samozřejmě podřízené svému menšímu rozpočtu. Myslím si, že takový stav není dobrý pro cyklistiku a že není do budoucna udržitelné, aby některý tým měl rozpočet 12 milionů a jiný 35 milionů. Je podle mě jen otázkou času, kdy se podle vzoru NHL zavedou i v cyklistice nějaké platové stropy a řekne se, že pro tým je limitem třeba 20 milionů. Pak by to mělo být více rozmělněné.
Na závěr se ještě vraťme od peněz a smluv zpět k závodům. Co jste říkal koncovce Gira?
Na Tenerife jsem ho občas po tréninku stihl sledovat, i když většinou spíš ne. Ale poslední etapy jsem samozřejmě viděl. Myslím, že pro diváky šlo o velmi zajímavé Giro, do posledního dne se nevědělo, kdo vyhraje. Určitě jsem rád, že vyhrál můj kamarád Nibali, i když Kruijswijka mi bylo až líto, když upadl. Měl to rozjeté skvěle. A nakonec nebyl ani na pódiu, což byla škoda. Ale je naopak dobře, že skončil hodně nahoře Chaves. To je člověk, který se pořád směje, opravdu hodně sympatický. Prostě cyklista, kterému to nejde nepřát.