Těšíte se, že si po delší době opět zazávodíte?
Abych byl upřímný, možná bych jel radši na šampionátu středeční časovku, než těch šílených 270 kilometrů nedělního silničního závodu.
A proč jste v ní vlastně nestartoval? Česko mělo do časovky kvótu dvou mužů, ale využilo jen jedno místo. A vy stále patříte mezi přední české jezdce v této disciplině.
Já nevím. Za sezonu jsem moc časovek nejel, ale v těch, které jsem absolvoval, jsem skončil na 10. a 12. místě. S nikým ze svazu jsme se o mé případné nominaci do časovky nebavili, nabídku jsem nedostal. Už podle své zkušenosti z roku 2011 vím, že když jste před mistrovstvím tak jako já mimo závody, je to potom velký rozdíl oproti rozzávoděným klukům. Ale pokud se mistrovství světa koná takhle blízko, mělo by se to druhé místo z kvóty pro někoho využít. Původně jsem myslel, že pojede časovku i Kuba Novák, který je poslední dobou zvládal výborně. Jenže pak jsem se dozvěděl, že nastoupí jen Honza Bárta. Nevím proč.
Nedělní "královský" závod šampionátu má být jedním z nejobtížnějších v poslední době. S čím do něj půjdete?
Z 99 procent v něm těžko budu bojovat o nějaké umístění, to není účel. Bude to jiné, než když jsme měli do silničního závodu vyjetou kvótu třeba jen pro dva lidí a hráli jsme pak trochu vabank. Letos jsme měli původně mít 7 cyklistů a 3 lídry, což by bylo ideální. Teď zůstal jediným lídrem Zdeněk Štybar. Jsem s ním v kontaktu, chystá se stoprocentně. Formu před Vueltou měl a mohl by být čerstvější než ti, kteří ji dojeli do konce. My ostatní bychom měli hlídat úniky a nenechat ujet nějaký důležitý, ve kterém bude třeba někdo z Italů.
Ve Florencii budete zároveň řešit vaši smlouvu na další sezonu. Jak jste na tom?
Bohužel pořád nic.
Asi vás moc nepotěšil Fernando Alonso, když neuskutečnil koupi krachující stáje Euskaltel.
Nepotěšil! Byl to jeden z týmů, s nímž jsme jednali a vypadalo to hodně dobře. Tohle není dobrá zpráva ani pro mě, ani pro nikoho.
Navíc také stáj Vacansoleil takřka jistě v kategorii Pro Tour končí.
Ale jejich šéf aspoň ještě uvažuje, že udělá druhodivizní tým. Kdyby to tak dopadlo a kdyby Alonso neodstoupil od Euskaltelu, nevypadalo by to tak tragicky.
Teď je ale příliš mnoho profesionálů bez práce, že?
Právě. Je jich spousta. Například Robbie Hunter ukončil kariéru, nemohl už nic sehnat. Tyler Farrar nemá smlouvu. Pro ty závoďáky, kterým je 35 nebo 36 let, může být současná situace signálem, ať už se na to vykašlou. Uvidíme. Na mistrovství světa mi manažer řekne, co a jak vypadá. A po šampionátu asi začneme řešit krizový plán.
Ve vašem současném týmu Omega Pharmy tedy určitě končíte? Smlouvu vám neprodlouží?
Z 90 procent je to tak. My se nerozešli ve zlém. Šel jsem tam s určitou vizí a s tou vizí mě také tým chtěl. Jenže pak se to seběhlo tak, že jsem měl od prvního do posledního závodu dělat domestika, což nebylo pro tým z hlediska mé vysoké smlouvy výhodné. Na takovou práci mohou mít i někoho levnějšího. Nebyl jsem tolik využitý, proto jsme se domluvili, že se rozejdeme. Ale těžko říci, možná to teď bude jiné. Trh se závodníky, co se týče financí, se v podstatě hroutí. Nelíbí se mi to, samozřejmě. Nějakých osm let si budujete určité finance a pak jste víceméně dohnáni k tomu, že je 50 lidí na dlažbě, a vy buď podepíšete, co před vás předloží, nebo skončíte.
V elitní Pro Tour bude příští rok 18 týmů místo letošních 19. Jelikož však dva současné Pro Tour týmy končí, do elitní společnosti musí postoupit jeden tým z „druhé ligy“. I to ovlivní situaci na trhu?
Určitě. Francouzský Europcar se postupu asi bránit nebude. Některé týmy ale radši dobrovolně zůstanou druhodivizními, německý NetApp je toho zářným příkladem. V Pro Tour sice máte garantované všechny závody World Tour, ale musíte mít široký tým a musíte povinně jezdit i ty závody World Tour, kam se nikomu moc nechce: do Austrálie, Kanady, Pekingu. To je hrozně moc cestování a výdajů. Ani by mi nevadilo jít do silného druhodivizního týmu, který dostane pozvání na některou Grand Tour, jako jsou NetApp nebo Cofidis.
Dáváte některé zemi přednost?
To není rozhodující. Cyklistika není jako hokej nebo fotbal, kdy přestup znamená stěhování. Beru i španělský, italský nebo francouzský tým, aspoň bych se naučil novou řeč. Ale úplně nejradši mám mezinárodní stáje, jakou bylo HTC, za které jsem jezdil, nebo jakými jsou BMC nebo Garmin.