Rossiho pozice v jedné stopě je podobně neotřesitelná jako svého času v případě mága Michaela Schumachera ve formuli jedna. Německý pilot však o výsadní postavení loni přišel.
Motocyklový svět nyní čeká, zda jej Rossi napodobí, nebo si dojede pro svůj osmý titul mistra světa. Vedle nejsilnější kubatury totiž dříve triumfoval i ve stopětadvacítkách a dvěstěpadesátkách.
"V letošní sezoně se jména mých hlavních soupeřů změnila a hodně omladila, takže budu muset nejprve poznat jejich silné a slabé stránky," řekl Rossi agentuře Reuters.
Za jeho hlavní konkurenty jsou považováni Španěl Daniel Pedrosa, který do MotoGP nově přestoupil a ve sbírce má také tituly z nižších kubatur, Ital Marco Melandri, Australan Casey Stoner či Nicky Hayden z USA.
"Myslím, že fanouškům předvedeme několik dobrých soubojů," uvedl italský favorit.
Potíže při zimních testech
Po zimních testech však Rossi moc důvodů k radosti neměl. Jeho yamaha totiž nefungovala, jak měla. "Něco podobného jsem ještě nezažil, problémů máme opravdu hodně," přiznal.
Přehled mistrů světa silničních motocyklů (1996-2005):500 ccm (konáno od 1949): 250 ccm (od 1949): 125 ccm (od 1949): |
Nejhorší jsou prý vibrace, které Rossimu nedovolují jet naplno hlavně v zatáčkách. "Inženýři však už vědí, v čem je problém, a do prvního závodu mají dost času vše napravit," řekl nedávno Rossi.
Zda se to podařilo, se ukáže o víkendu v Jerezu, kde se italský jezdec pokusí stejně jako v předešlých šesti letech vyhrát úvodní závod sezony.
Vedle Rossiho bude loňský titul obhajovat pouze Švýcar Thomas Lüthi ve třídě do 125 ccm. Člen českého týmu Elit však hlavně v úvodu sezony nebude mít lehkou úlohu.
Na začátku března si totiž při testování v Barceloně zlomil klíční kost a v Jerezu se představí se speciální fixací levé části těla.
Trůn pro nejlepšího jezdce dvěstěpadesátek se uvolnil po Pedrosově přechodu do královské kubatury.
Trojnásobné české zastoupení
Své zastoupení v sedmnáctidílném seriálu bude mít i Česká republika.
Ve stopětadvacítkách se představí Lukáš Pešek a Karel Abraham, ve třídě do 250 ccm bude jezdit nejzkušenější z tria Jakub Smrž.
Solidní výsledky se očekávají zejména od Peška, který je členem továrního týmu Derbi, a Smrže. Oba by rádi pravidelně bodovali a pokud možno jezdili do desátého místa.
"Po dlouhé době jsem ale v začátku sezony nervózní, neboť přede mnou stojí dost náročný cíl. Technika i tým jsou na takové úrovni, že bych toto umístění mohl dosahovat," řekl novinářům Smrž, jenž by měl mít k dispozici nejlepší možnou verzi aprilie.
Podobně je na tom i Pešek, jenž věří, že už se nebudou opakovat jeho loňské problémy s motocyklem a následné pády.
"Motorka je úplně nová a zatím vše funguje, což dokazovaly i IRTA testy, na kterých se nám dařilo. Věříme si a jsme přesvědčeni, že nejenže funguje nyní, ale bude fungovat i v sezoně," uvedl Pešek.
Kalendář MS 2006:
26. března: Španělsko (Jerez), 8. dubna: Katar (Dauhá), 30. dubna: Turecko (Istanbul), 14. května: Čína (Šanghaj), 21. května: Francie (Le Mans), 4. června: Itálie (Mugello), 18. června: Katalánsko (Barcelona), 24. června: Nizozemsko (Assen), 2. července: Velká Británie (Donington Park), 16. července: Německo (Sachsenring), 23. července: USA (Laguna Seca) - jen MotoGP, 20. srpna: Česká republika (Brno), 10. září: Malajsie (Sepang), 17. září: Austrálie (Phillip Island), 24. září: Japonsko (Motegi), 15. října: Portugalsko (Estoril), 29. října: Valencie (Valencie).
Přesuny v MotoGP slibují během MS zajímavou podívanouDalší sezonu má před sebou seriál MS silničních motocyklů, jemuž již několik let výsledkově i šarmem kraluje Valentino Rossi. Ztřeštěný Ital nadaný géniem má sedm světových titulů a letos vyráží do zteče o šestou výhru v královské třídě MotoGP. V nižších kubaturách pojede trojice Čechů Jakub Smrž, Karel Abraham a Lukáš Pešek; ti by měli mít největší podporu při dvanácté GP, jež poctí 20. srpna návštěvou brněnský okruh. Velké změny v MotoGP slibují zajímavou podívanou. Zvláště od Daniela Pedrosy, španělského majitele dvou posledních titulů z kategorie čtvrtlitrů, se po přestupu výš čekají velké věci. Želízkem může být i jeho rival Casey Stoner z Austrálie, jenž si před sezonou zranil rameno. Týmovou příslušnost měnily veličiny jako Gibernau, Checa i Elias, s Hondou i MS se ve zlém rozešel legendární Max Biaggi. Barros s Baylissem šli za štěstím do superbiků. Uplynulá sezona v MS přinesla pozoruhodný triumf stáji Elit, jež měla českou licenci. Její švýcarský jezdec Thomas Lüthi se v kubatuře do 125 ccm stal ve věku devatenácti let a 61 dní šestým nejmladším šampionem historie. Ve vyšších třídách se mnoho nezměnilo: imperátoři Pedrosa (250 ccm) a Rossi (MotoGP) jasně obhájili své tituly, když vyhráli osm a jedenáct GP. Zajímavostí je, že všichni tři loňští mistři světa zvítězili v brněnské Velké ceně ČR. Domácí jezdci Pešek (125 ccm) a Smrž (250 ccm) obsadili v konečném hodnocení šampionátu devatenáctou, respektive dvacátou příčku. Abraham a Radomil Rous se do elitní dvacítky nedostali. Závody MS se jely prvně roku 1949, kdy se představily stroje kategorie do 125, 250, 350 a 500 ccm a také sajdkáry třídy B2A. V roce 1962 pak přibyly ještě padesátky, jež byly v letech 1984-89 nahrazeny silnější třídou do 80 ccm. Ve třech ročnících (1977-79) připravila FIM seriál zkusmo i pro kubaturu 750. Tradiční - a pro Čechy úspěšné - třistapadesátky vypadly z programu až po třiatřiceti letech (1982). Stejný osud postihl po sezoně 1996 i sajdkáry. V nedávném období se počet kategorií MS ustálil na třech a stopětadvacítky s Nejúspěšnějším koncernem historie je japonská Honda, jež nemá s šesti sty vyhranými závody konkurenci. Na MV Agustě se proháněl Ital Giacomo Agostini, majitel patnácti titulů (sedm v 350 ccm, osm v 500 ccm). Českou hvězdou byl František Šťastný, jenž byl věrný jawě a dosáhl s ní historického triumfu: roku 1961 dobyl v třistapadesátkách titul vicemistra světa. |