Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rossi útočí na šestý titul. Kdo ho zastaví?

23 2006
Praha - Už pět let nemá mistrovství světa silničních motocyklů v královské kubatuře jiného vítěze. Valentino Rossi nechybí ani na startu dalšího ročníku šampionátu, který začíná o víkendu ve španělském Jerezu. "Myslím, že fanouškům předvedeme několik dobrých soubojů," říká sedmadvacetiletý italský suverén.

Rossiho pozice v jedné stopě je podobně neotřesitelná jako svého času v případě mága Michaela Schumachera ve formuli jedna. Německý pilot však o výsadní postavení loni přišel.

Motocyklový svět nyní čeká, zda jej Rossi napodobí, nebo si dojede pro svůj osmý titul mistra světa. Vedle nejsilnější kubatury totiž dříve triumfoval i ve stopětadvacítkách a dvěstěpadesátkách.

"V letošní sezoně se jména mých hlavních soupeřů změnila a hodně omladila, takže budu muset nejprve poznat jejich silné a slabé stránky," řekl Rossi agentuře Reuters.

Za jeho hlavní konkurenty jsou považováni Španěl Daniel Pedrosa, který do MotoGP nově přestoupil a ve sbírce má také tituly z nižších kubatur, Ital Marco Melandri, Australan Casey Stoner či Nicky Hayden z USA.

"Myslím, že fanouškům předvedeme několik dobrých soubojů," uvedl italský favorit.

Potíže při zimních testech

Po zimních testech však Rossi moc důvodů k radosti neměl. Jeho yamaha totiž nefungovala, jak měla. "Něco podobného jsem ještě nezažil, problémů máme opravdu hodně," přiznal.

Přehled mistrů světa silničních motocyklů (1996-2005):

500 ccm (konáno od 1949):
1996 - Michael Doohan (Austrálie), Honda
1997 - Michael Doohan (Austrálie), Honda
1998 - Michael Doohan (Austrálie), Honda
1999 - Alex Crivillé (Španělsko), Honda
2000 - Kenny Roberts jun. (USA), Suzuki
2001 - Valentino Rossi (Itálie), Honda
MotoGP (od 2002):
2002 - Valentino Rossi (Itálie), Honda
2003 - Valentino Rossi (Itálie), Honda
2004 - Valentino Rossi (Itálie), Yamaha
2005 - Valentino Rossi (Itálie), Yamaha
Nejvíce titulů:
8 - Giacomo Agostini (It.) 1966-72 a 1975

250 ccm (od 1949):
1996 - Massimiliano Biaggi (Itálie), Aprilia
1997 - Massimiliano Biaggi (Itálie), Honda
1998 - Loris Capirossi (Itálie), Aprilia
1999 - Valentino Rossi (Itálie), Aprilia
2000 - Olivier Jacque (Francie), Yamaha
2001 - Daižiro Kató (Japonsko), Honda
2002 - Marco Melandri (Itálie), Aprilia
2003 - Manuel Poggiali (San Marino), Aprilia
2004 - Daniel Pedrosa (Španělsko), Honda
2005 - Daniel Pedrosa (Španělsko), Honda
Nejvíce titulů:
4 - Phil Read (Brit.) 1964-5, 1968 a 1971
4 - Massimiliano Biaggi (It.) 1994-97

125 ccm (od 1949):
1996 - Haručika Aoki (Japonsko), Honda
1997 - Valentino Rossi (Itálie), Aprilia
1998 - Kazuto Sakata (Japonsko), Aprilia
1999 - Emilio Alzamora (Španělsko), Honda
2000 - Roberto Locatelli (Itálie), Aprilia
2001 - Manuel Poggiali (San Marino), Gilera
2002 - Arnaud Vincent (Francie), Aprilia
2003 - Daniel Pedrosa (Španělsko), Honda
2004 - Andrea Dovizioso (Itálie), Honda
2005 - Thomas Lüthi (Švýcarsko), Honda
Nejvíce titulů: 7 - Angel Nieto (Šp.) 1971-72, 1979 a 1981-84

Nejhorší jsou prý vibrace, které Rossimu nedovolují jet naplno hlavně v zatáčkách. "Inženýři však už vědí, v čem je problém, a do prvního závodu mají dost času vše napravit," řekl nedávno Rossi.

Zda se to podařilo, se ukáže o víkendu v Jerezu, kde se italský jezdec pokusí stejně jako v předešlých šesti letech vyhrát úvodní závod sezony.

Vedle Rossiho bude loňský titul obhajovat pouze Švýcar Thomas Lüthi ve třídě do 125 ccm. Člen českého týmu Elit však hlavně v úvodu sezony nebude mít lehkou úlohu.

Na začátku března si totiž při testování v Barceloně zlomil klíční kost a v Jerezu se představí se speciální fixací levé části těla.

Trůn pro nejlepšího jezdce dvěstěpadesátek se uvolnil po Pedrosově přechodu do královské kubatury.

Trojnásobné české zastoupení

Své zastoupení v sedmnáctidílném seriálu bude mít i Česká republika.

Ve stopětadvacítkách se představí Lukáš Pešek a Karel Abraham, ve třídě do 250 ccm bude jezdit nejzkušenější z tria Jakub Smrž.

Solidní výsledky se očekávají zejména od Peška, který je členem továrního týmu Derbi, a Smrže. Oba by rádi pravidelně bodovali a pokud možno jezdili do desátého místa.

"Po dlouhé době jsem ale v začátku sezony nervózní, neboť přede mnou stojí dost náročný cíl. Technika i tým jsou na takové úrovni, že bych toto umístění mohl dosahovat," řekl novinářům Smrž, jenž by měl mít k dispozici nejlepší možnou verzi aprilie.

Podobně je na tom i Pešek, jenž věří, že už se nebudou opakovat jeho loňské problémy s motocyklem a následné pády.

"Motorka je úplně nová a zatím vše funguje, což dokazovaly i IRTA testy, na kterých se nám dařilo. Věříme si a jsme přesvědčeni, že nejenže funguje nyní, ale bude fungovat i v sezoně," uvedl Pešek.

Kalendář MS 2006:
26. března:
Španělsko (Jerez), 8. dubna: Katar (Dauhá), 30. dubna: Turecko (Istanbul), 14. května: Čína (Šanghaj), 21. května: Francie (Le Mans), 4. června: Itálie (Mugello), 18. června: Katalánsko (Barcelona), 24. června: Nizozemsko (Assen), 2. července: Velká Británie (Donington Park), 16. července: Německo (Sachsenring), 23. července: USA (Laguna Seca) - jen MotoGP, 20. srpna: Česká republika (Brno), 10. září: Malajsie (Sepang), 17. září: Austrálie (Phillip Island), 24. září: Japonsko (Motegi), 15. října: Portugalsko (Estoril), 29. října: Valencie (Valencie).

Přesuny v MotoGP slibují během MS zajímavou podívanou

Další sezonu má před sebou seriál MS silničních motocyklů, jemuž již několik let výsledkově i šarmem kraluje Valentino Rossi. Ztřeštěný Ital nadaný géniem má sedm světových titulů a letos vyráží do zteče o šestou výhru v královské třídě MotoGP. V nižších kubaturách pojede trojice Čechů Jakub Smrž, Karel Abraham a Lukáš Pešek; ti by měli mít největší podporu při dvanácté GP, jež poctí 20. srpna návštěvou brněnský okruh.

Velké změny v MotoGP slibují zajímavou podívanou. Zvláště od Daniela Pedrosy, španělského majitele dvou posledních titulů z kategorie čtvrtlitrů, se po přestupu výš čekají velké věci. Želízkem může být i jeho rival Casey Stoner z Austrálie, jenž si před sezonou zranil rameno.

Týmovou příslušnost měnily veličiny jako Gibernau, Checa i Elias, s Hondou i MS se ve zlém rozešel legendární Max Biaggi. Barros s Baylissem šli za štěstím do superbiků.

Uplynulá sezona v MS přinesla pozoruhodný triumf stáji Elit, jež měla českou licenci. Její švýcarský jezdec Thomas Lüthi se v kubatuře do 125 ccm stal ve věku devatenácti let a 61 dní šestým nejmladším šampionem historie. Ve vyšších třídách se mnoho nezměnilo: imperátoři Pedrosa (250 ccm) a Rossi (MotoGP) jasně obhájili své tituly, když vyhráli osm a jedenáct GP.

Zajímavostí je, že všichni tři loňští mistři světa zvítězili v brněnské Velké ceně ČR. Domácí jezdci Pešek (125 ccm) a Smrž (250 ccm) obsadili v konečném hodnocení šampionátu devatenáctou, respektive dvacátou příčku. Abraham a Radomil Rous se do elitní dvacítky nedostali.

Závody MS se jely prvně roku 1949, kdy se představily stroje kategorie do 125, 250, 350 a 500 ccm a také sajdkáry třídy B2A. V roce 1962 pak přibyly ještě padesátky, jež byly v letech 1984-89 nahrazeny silnější třídou do 80 ccm. Ve třech ročnících (1977-79) připravila FIM seriál zkusmo i pro kubaturu 750.

Tradiční - a pro Čechy úspěšné - třistapadesátky vypadly z programu až po třiatřiceti letech (1982). Stejný osud postihl po sezoně 1996 i sajdkáry.

V nedávném období se počet kategorií MS ustálil na třech a stopětadvacítky s
dvěstěpadesátkami zůstávají jedinými typy, které zažily všech uplynulých 57
sezon. Královské půllitry totiž nahradila v roce 2002 třída MotoGP, zahrnující čtyřtaktní motorky s obsahem do 990 ccm. I to se brzy změní.

Nejúspěšnějším koncernem historie je japonská Honda, jež nemá s šesti sty vyhranými závody konkurenci. Na MV Agustě se proháněl Ital Giacomo Agostini, majitel patnácti titulů (sedm v 350 ccm, osm v 500 ccm).

Českou hvězdou byl František Šťastný, jenž byl věrný jawě a dosáhl s ní historického triumfu: roku 1961 dobyl v třistapadesátkách titul vicemistra světa.

Autoři: ,


Nejčtenější

Čech dělal divy, přesto od mistra dvakrát inkasoval. Vyhrál i Liverpool

Fotbalisté Arsenalu i s brankářem Petrem Čechem (v zeleném) těžko zakrývají...

Arsenal začal éru bez Arsena Wengera porážkou. V úvodním kole nového ročníku Premier League podlehl...

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

VIDEO V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily...



Evropský bronz a národní rekord. Vrabcová ohromila v maratonu

Eva Vrabcová-Nývltová v cíli maratonu na ME v Berlíně.

VIDEO Závěr evropského šampionátu v Berlíně Čechům vychází. Třetí medaili přidala v maratonu bronzová Eva...

Už vím, proč Dynamo nedostává góly, řekl Trpišovský. Víc hodnotit nechtěl

Slávista Stanislav Tecl se snaží uniknout obránci Tamási Kádárovi z Dynama...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Polský asistent rozhodčího Golis nejprve pečlivě zohlednil ofsajdové postavení slávisty Deliho,...

Událost po 75 letech. Tři ligové týmy vyhrály první čtyři zápasy

Spartan Guélor Kanga (vlevo) v souboji s teplickým Jakubem Horou.

VIDEO Sparta dvanáct bodů, Slavia i Plzeň také. Fotbalová liga prožívá historickou událost, pětasedmdesát...

Další z rubriky

Eso rallye Sordo testoval na jihu Čech. Chválil trať i cuketovou polévku

Průběžně pátý jezdec světového šampionátu v rallye WRC a jednoho závodu na MS...

VIDEO Světle modrý hyundai se s předpisovou jízdou moc nepáře. Ostře řeže zatáčky a přes horizonty si i...

Hedvábnou stezku Kolomý vynechal. Jezdí na kole, plave a ladí auto

Martin Kolomý na Dakaru 2018

Loni měl touto dobou za sebou start na Silk Way Rally, tentokrát ovšem Martin Kolomý, jezdec české...

Přesun výš se nekoná. Kornfeil i příští rok zůstane v Moto3

Ve třídě Moto3 na Velké ceně České republiky dojel Jakub Kornfeil na třetím...

Přál si po deseti sezonách v mistrovství světa poskočit o kategorii výš. Jakub Kornfeil vyjednával,...



Najdete na iDNES.cz