V Chambéry, v cíli deváté etapy Tour, nebylo Romanu Kreuzigerovi nejprve vůbec do řeči. Pak vykládal: „Čekali jsme těžkou etapu, ale že to bude až takhle těžké a ostré a že už se to nadělí po stovce kilometrů, to asi nečekal nikdo.“
Grand Colombier vyčerpal i jeho, na vrchol se vyškrábal těsně za skupinou největších favoritů.
Ve sjezdu si je zase dojel.
Na následné rovině se usilovně staral o svého lídra Simona Yatese, zajel mu do auta pro pití. Začal se s ním drápat i na děsivý Mont du Chat, až 19procentní stoupání. Tady, 37 kilometrů před cílem, ztratil Kreuziger kontakt s Froomovou skupinou definitivně.
„Roman odpárán ze skupiny favoritů poté, co dobře pečoval o Simona. Well done,“ chválil ho hned tým Orica na Twitteru.
Z auta Oriky zazněl následně od sportovního ředitele pokyn: „Pojmi zbytek etapy co nejjednodušeji, pošetři síly. V dalších dnech budou potřeba.“
Poslechl.
Za cílem přiznával: „Od začátku se mi tentokrát nejelo úplně nejlíp. Byla to dnes taková bída.“
Tour 2017 dospěla v Chambéry na konec svého prvního týdne. Dnes dojde na toužebně očekávaný volný den v Dordogne.
„Já bych teď potřeboval ne den, ale rovnou týden volna,“ pousmál se Zdeněk Štybar. „Nejspíš v pondělí ani nevylezu z postele.“
Od zelenáče k mentorovi
Nyní krátká exkurze do minulosti.
V závěru úvodního týdne Tour 2014 se Leopold König začínal vzpamatovávat po sérii pádů a časových záseků a zahájil své tažení za konečným sedmým místem.
V úvodním týdnu ročníku 2015 slavil Zdeněk Štybar etapový triumf v Le Havru, první české vítězství na Tour po čtrnácti letech.
A loni se v závěru prvního týdne Roman Kreuziger stal lídrem stáje Tinkoff místo padajícího, rozčilujícího se a vzdávajícího Alberta Contadora.
V Paříži posléze skončil desátý.
A letos?
Každý z tria Čechů má na Tour odlišnou roli i pozici. Nikdo není lídrem svého týmu. Nikdo nepojede o Top 10.
Ale neviditelní rozhodně nejsou.
Roman Kreuziger se stará nejen o Simona Yatese, ale i o v kopcích trpícího Estébana Chavese, mladé lídry stáje Orica. Tentokrát český jezdec nehovoří o vlastních ambicích.
V sobotu si nicméně jen tak mimochodem doskočil pro páté místo v kopcovité etapě do Station les Rousses. „Přitom jsem tam ani pořádně nespurtoval,“ vykládal.
Na ruku dostal před startem Tour žlutý náramek týmu Orica se svým jménem a s anglickým nápisem: „Na Tour se sny stávají skutečností.“
Pro něj už poosmé v kariéře.
Býval tu zelenáčem, spolulídrem, superdomestikem, samostatným lídrem. Pětkrát dokončil závod v Top 10.
Nyní, v jedenatřiceti letech, tady chce být i mentorem a učitelem.
Štybar dál sní o vyhrané etapě
Zdeněk Štybar pro změnu v ročníku 2017 rozjíždí spurty Marcelu Kittelovi, třikrát s ním oslavoval etapový primát. Současně dokázal být na úpatí kopců k ruce i nejlepšímu vrchaři týmu Danu Martinovi.
Včera se hned po startu horské etapy sám ocitl v úniku, později z něj však odpadl.
Bojovník v dresu českého mistra usedl za cílem u autobusu stáje Quick-Step na betonový blok a svěřoval se: „Chtěl jsem to zkusit a vydržet v úniku co nejdýl. Mám toho plný kecky. Jsem úplně k.o.“
Věří, že v některé z klasikářských etap dostane také on příležitost pokusit se o repete dva roky starého etapového prvenství.
Přesto, že úplně stejný typ etap vyhlíží i jeho parťák Philippe Gilbert.
Cink: Chci dojet až do Paříže
Nejpodivuhodnější z tria Čechů je ovšem příběh Ondřeje Cinka. I prestižní web cyclingnews.com vyzdvihuje: „Je úžasné, že za tak krátký čas své silničářské kariéry si vybojoval nominaci na největší závod.“
Pouhých šest měsíců poté, co se z bikera stal silničářem, šlape Cink v barvách stáje Bahrain Merida na Tour. Už proto je unikátem.
Hned v zahajovací časovce přišel o lídra svého týmu Iona Izagirra, jemuž měl být v kopcích k ruce. Španěl si při pádu zlomil obratel.
Cink nyní na rovinách vozí bidony a pomáhá sprinterovi Colbrellimu, zato v kopcích dostal od týmu volnou ruku. Odhodlaně tvrdí: „Budu se snažit vyhrát etapu, takže musím skákat do úniků.“ O což se v sobotu opakovaně, byť zatím neúspěšně pokoušel.
V neděli potom prožil dosud nejtěžší silniční etapu kariéry. Po pádech se nadělil peloton, on zůstal ve druhé polovině.
„Snažil jsem se ztrátu dojet, ale byl jsem asi dvacet metrů za první skupinou a už jsem to nemohl dotáhnout,“ líčil, když po etapě vylezl ze sprchy, už zase usměvavý. „Kruté to bylo. Když nemáte nohy, totálně se protrápíte celým dnem. Mám toho plné zuby. Dnes jsem poznal, co to je Tour de France.“
Ale nezačal ji proklínat, ani náhodou. Právě naopak.
„I v té bolesti jsem si užíval tu skvělou atmosféru. Připomněla mi horská kola v Novém Městě. Chci dojet až do Paříže, to je můj sen. Odpočinu si a snad i další týden zvládnu dobře.“
Cinkův týmový šéf Brent Copeland vzpomínal: „Když s námi v zimě na tréninkovém kempu v Chorvatsku začínal, řekl mi, že nikdy předtím nejezdil závody ve velké skupině, jen občas trénoval s pěti nebo šesti kolegy. A teď je tady! Jsem ohromen, jak je zanícený do práce.“
Hra o smlouvy... i hlídání bílého dresu
Šéfové týmu Bahrain Merida původně podepsali s Cinkem pouze roční smlouvu. Nyní by ji rádi prodloužili, zájem však mají rovněž další týmy. Spekuluje se například o přestupu k Italu Aruovi do kazašské Astany.
Ve které stáji bude příští sezonu jezdit, řeší také Zdeněk Štybar. Případným zájemcům ukazuje během Tour i své kvality týmového hráče. „Jsem hrdý, že patřím do téhle party,“ glosoval Kittelova vítězství.
Přesto se dosud nevyjádřil, zda prodlouží své působení u týmu Quick-Step, jenž patrně přece jen sehnal peníze na další činnost. Má i jiné možnosti.
Roman Kreuziger má v Orice své jisté na další dvě sezony. Ta současná pro něj začala sérií pádů a komplikací. I z toho důvodu není letos na Tour týmovým plánem B na celkové pořadí, nýbrž dostal roli kapitána (tudíž organizátora) týmu v horských etapách.
Na Tour míní otočit kormidlem sezony o 180 stupňů.
Aby toho dosáhl, nemusí na rozdíl od minulosti sám bojovat o umístění v Top Ten. „Simon (Yates) dnes navýšil náskok v soutěži o bílý dres, to je super,“ říká.
Yates bude dál usilovat o výsostný dres pro nejlepšího mladíka závodu a o první pětku celkového pořadí.
Kreuziger mu chce být jak radami, tak pomocí na trati co nejvíce užitečný.
I sdílená radost dokáže být opojná. Cyklistika je kolektivní sport.