Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Red Bull prohrál první kvalifikaci v sezoně, v Kanadě řádil skvělý Hamilton

Lewis Hamilton z McLarenu během kvalifikace na Velkou cenu Kanady | foto: AP

12 2010
Dramatický boj o pole position na ostrovním okruhu v Montrealu rozhodlo až zcela poslední kolo. V něm Lewis Hamilton ubral několik desetin z nejlepšího výkonu víkendu a poprvé v sezoně za sebou nechal v jízdě na jedno letmé kolo oba jezdce Red Bullu. Pro druhého Australana Webbera skončil šňůra tří kvalifikačních triumfů za sebou.

Týmu McLaren a zejména Hamiltonovi, který v Kanadě slavil v roce 2007 svůj premiérový triumf ve formuli 1, se na ostrově Notre Dame dařilo již od prvního tréninku.

V kvalifikaci Hamilton vládl každé části, a proto bylo vidět zklamání v boxech týmu, když v závěru sobotního klání figuroval jen na třetím místě. Ale mladý Brit stihl v časovém limitu najet do dalšího kola, vyhnul se chybám a vylétl do čela výsledkové listiny.

Jezdci Red Bullu se museli spokojit s druhým a třetím místem a smutný byl také čtvrtý Fernando Alonso, jenž se svým Ferrari v ničem nezaostával a od Vettela či Webbera ho dělily setiny vteřiny. Stejně jako pátého Buttona, který svým výkonem potvrdil rychlost monopostu McLaren na rychlé kanadské trati.

Nejpříjemnějším překvapením kvalifikace je určitě výkon týmu Force India. Obzvlášť poté Vitantonia Liuzziho. Na šestém místě na startovním roštu už odepisovaný Ital ještě letos nebyl.

Naopak ukázkovým zklamáním byl výkon týmu Mercedes. Nico Rosberg stačil jen na desátou příčku, a jeho týmový kolega Schumachera odstartuje až jako třináctý. Sedminásobný mistr světa se bude muset na trati rvát se soupeři středu pole, aby získal byť jen jediný bod.

První část kvalifikace (20 minut, sedm nejpomalejších končí)

Nejen kvůli tomu, že se formule 1 vrátila po roce do všemi oblíbené Kanady a na ostrovní okruh v Montrealu, se většina pilotů formule 1 na závod těšila. Bylo to také kvůli dlouhým rovinkám, kvůli nimž si všichni porpvé v sezoně vyzkouší nastavení monopostů na nízký přítlak, což znamená, že pořadí z předchozích závodů se může v cíli GP Kanady pořádně přeházet.

Už tréninky naznačily, že by na tom mohlo být o něco lépe než v předchozích závodech Ferrari, a Alonso s Massou se také jako první objevili v čele výsledkové listiny v první části kvalifikace. Ale to ještě samozřejmě nejeli naplno. Vždyť se před ně také brzo vyhoupl Ital Liuzzi s vozem týmu Force India.

Ale po něm už šli do čela favorité. Sebastian Vettel z Red Bullu byl vzápětí překonán vítězem závěrečného tréninku Lewisem Hamilton, jenž se jako první jezdec dostal v letošním klání na ostrově Notre-Dame pod hranici jedné minuty a šestnácti vteřin. Dosáhl času 1:15,889 minuty.

Ale v první části kvalifikace jde pokaždé pouze o to, kdo doprovodí šestici jezdců nových týmů a nepostoupí do dalších bojů. Před závěrečnými letmými koly to byl Japonec Kobajaši ze stáje BMW-Sauber.

A Kobajaši zrychlit dokázal, ale na sedmnáctého týmového kolegu de la Rosu to nestačilo. Kromě Japonce se tradičně loučili Kovalainen a Trulli s lotusy, Glock a di Grassi z Virginu a Senna s Čandhokem ze stáje Hispania Racing. Ind navíc neodjel kvůli závadě monopostu jediné letmé kolo.

Šance týmu Mercedes potvrdil čtvrtým časem Němec Rosberg, takže až desátý čas Schumachera, jemuž se nebývale dařilo v pátečních trénincích, byl určitě překvapením. A jeho pomalé časy měly pokračovat.

Druhá část kvalifikace (15 minut, sedm nejpomalejších končí)

Jako první se pokusil o letmé kolo Rus Petrov s vozem Renault, pro něhož by byl postup do závěru kvalifikace velkým úspěchem. Ale dlouho v čele nevydržel. Překonali ho Massa, po něm přidali i Webber nebo Petrovův týmový kolega Kubica.

Sedm minut před koncem prostřední části kvalifikačních jízd byl v čele Hamilton, jenž opět ubral pár desetinek ze svého nejlepšího času v letošním Montrealu. Ale Vettelovi a Kubicovi za ním před závěrečnými koly moc času nechybělo. Michael Schumacher držel pouze rizikové desáté místo.

Napětí v boxech Mercedesu bylo značné. Následovaly jen zklamané pohledy. Michael Schumacher bude startovat až ze třináctého místa! V závěru prostřední části kvalifikace sice německý pilot zrychlil, ale jiní přidali více. Dostali se před něj Button, Liuzzi, Hülkenberg nebo Barrichello. Oba zástupci stáje Williams sice nepostoupili, ale získali cenný skalp závodnické legendy. Tak špatný v kvalifikaci ještě Schumacher po návratu nebyl.

Loučili se také Alguersuari a Buemi ze stáje Toro Rosso, stejně jako nečekaně Petrov z týmu Renault. Nečekaně i proto, že i jeho týmový kolega Kubica vybojoval čtvrtý čas a prohrál pouze s Alonsem, Vettellem a nejrychlejším Hamiltonem.

Naopak postup jezdců jako jsou Sutil nebo Liuzzi se ne tak zcela čekal. Oba zástupci Force India nebývají často v desítce nejlepších na startu.

Třetí část kvalifikace (10 minut)

Jako první do finálového boje o pole position šli piloti McLarenu. Jenson Button a Lewis Hamilton vyrazili podle očekávání na trať na nejměkčí pneumatikové směsi. Do vedení šel mladší Hamilton, který ve srovnání s předchozími částmi opět přidal a týmového kolegu porazil o celou vteřinu.

Všichni ostatní piloti, včetně favorizovaných zástupců Red Bullu, zatím jen po trati kroužili, zahřívali pneumatiky a nechávali si dva pokusy o letmé kolo na poslední minuty kvalifikace.

Byly to nervy. Alonso a Webber při svých prvních pokusech těsně za Hamiltonem zaostali, ale to se mělo rychle měnit. Španělský pilot Ferrari šel do čela, ale dlouho tam nevydržel. Mark Webber ho porazil a získal průběžné vedení.

Ale na dráze byli ještě jak Hamilton, tak ambiciózní Vettel. Jenže ani jeden z nich nedokázal zvládnout emoce a předvést v pravou chvíli svůj absolutně nejlepší výkon. Vettel několikrát při rozhodujících kolech chyboval a zůstal vzadu.

Zato Hamilton si po pár chybách dal pozor, stihl projet cílem do uplynutí časového limitu a v závěrečném letmém kole dramatické kvalifikace připravil Webbera o pole position. Skončila Australanova šňůra tří kvalifikačních triumfů za sebou. Tým Red Bull prohrál v kvalifikaci poprvé v letošní sezoně.

Výsledky kvalifikace Velké ceny Kanady

Pořadí Jezdec / Tým 1. část 2. část 3. část
1. Lewis Hamilton
McLaren
1:15,889 1:15,528 1:15,105
2. Mark Webber
Red Bull
1:16,423 1:15,692 1:15,373
3. Sebastian Vettel
Red Bull
1:16,129 1:15,556 1:15,420
4. Fernando Alonso
Ferrari
1:16,171 1:15,597 1:15,435
5. Jenson Button
McLaren
1:16,371 1:15,742 1:15,520
6. Vitantonio Liuzzi
Force India
1:17,086 1:16,171 1:15,648
7. Felipe Massa
Ferrari
1:16,673 1:16,314 1:15,688
8. Robert Kubica
Renault
1:16,370 1:15,682 1:15,715
9. Adrian Sutil
Force India
1:16,495 1:16,295 1:15,881
10. Nico Rosberg
Mercedes
1:16,350 1:16,001 1:16,071
11. Nico Hülkenberg
Williams
1:16,770 1:16,438
12. Rubens Barrichello
Williams
1:16,880 1:16,434
13. Michael Schumacher
Mercedes
1:16,598 1:16,492
14. Vitalij Petrov
Renault
1:16,569 1:16,844
15. Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:17,356 1:16,928
16. Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:17,027 1:17,029
17. Pedro de la Rosa
Sauber
1:17,611 1:17,384
18. Kamuj Kobajaši
Sauber
1:18,019
19. Heikki Kovalainen
Lotus
1:18,237
20. Jarno Trulli
Lotus
1:18,698
21. Timo Glock
Virgin
1:18,491
22. Bruno Senna
HRT
1:19,498
23. Lucas di Grassi
Virgin
1:19,675
24. Karun Čandhok
HRT
1:27,757
Autor:






Štědrý dárce spermatu má 100 dětí. Geny daruje přes Facebook
Štědrý dárce spermatu má 100 dětí. Geny daruje přes Facebook

S kontroverzním způsobem, jak pomoci především homosexuálním a neplodným párům, přišel 38letý Američan.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze