Premiérová sezona Petra Kopfsteina v elitní Master Class mistrovství světa Red Bull Air Race byla velmi netradiční.
„Byla to bláznivá sezona, pouze jediný závod z osmi jsme odlétali celý, ostatní narušilo počasí. Celý rok nás provázela smůla, doufám, že jsme si ji vybrali na několik sezón dopředu,“ říká Petr Kopfstein.
„Cenné a do příští sezony příjemné je zjištění, že se neustále zlepšujeme, několikrát jsme porazili zkušenější piloty jak v trénincích a kvalifikaci, tak i v závodě. Nyní nás čeká hodně práce na letadle, abychom v prvním závodě příštího ročníku v Abu Dhabi prokázali kvalitu našeho Teamu Spielberg,” slibuje karlovarský pilot.
V sezoně se hlavně chtěl hodně naučit. „Neočekávali jsme nějaký velký výsledek, to, podle zkušeností kolegů z minulosti a při reálném pohledu, je téměř nemožné. Pokud se to podaří, je to jen náhoda. Během sezony jsme potřebovali naladit procesy v týmu, letadlo. Byla to sezona, kdy jsme se potřebovali hodně naučit a připravit se na tu následující. Hodně jsme diskutovali o modifikacích, které uděláme po konci sezony, nechtěli jsme do letadla zasahovat v jejím průběhu.“ Hned na konci sezony se proto vrhli do významných úprav a slibují si od nich velké změny. „Pořád ještě budeme za nováčky. Zkušenost, kterou mají velcí borci, je obrovská a modifikace jsou spíš o tom, abychom se udrželi v dosahu špičky. Tudíž děláme věci, které ostatní mají už dva tři roky. Ovšem nikdo nespal, přes zimu udělali spoustu dalších úprav a my budeme zase dohánět,“ ví Petr Kopfstein.
Diskvalifikace v Ascotu
Petr Kopfstein zažil v sezoně i chvíle nesouvisející se sportem. Byla to třeba diskvalifikace během závodů v anglickém Ascotu, původně postoupil z prvního kola, vedení závodu ho ale následně diskvalifikovalo za porušení pravidla o maximální povolené hranici otáček motoru.
„Pravidla jsou pravidla, otáčky jsme měli opravdu nominálně o devět otáček vyšší, což nemělo žádný efekt na výkon letadla, nedávalo nám to žádnou výhodu oproti soupeřům, ale pravidla hovoří jasně. Byla to trochu smůla a velmi drahocenný test, ale souhlasíme s tím, bohužel to způsobil o několik stupňů studenější motor na startu,“ přiznává. Diskvalifikace přišla po upozornění amerického týmu. „Byl to dost překvapivý krok, ale je to konkurenční prostředí, kde každý bojuje o každý bod a každou desetinu sekundy. Jedná se o regulerní profesionální motosport a tyto věci k tomu prostě patří,“ vysvětluje.
Fyzicky je to sport velmi náročný, poměrně hodně času se tráví suchou přípravou. Kopfstein hodně sportuje a snaží se udržovat v kondici. „Jedinou zásadní změnou v mém životě je, že jsem díky účasti v seriálu skončil s podnikáním. V průběhu sezony jsem udělal zásadní rozhodnutí, že se budu tomuto sportu věnovat profesionálně.“
Letadlo zůstalo v USA, teď je na moři, putuje do Abu Dhabi
Po posledním závodě sezony zůstal Kopfsteinův závodní speciál Edge 540 V3 v USA, přepravil se do továrny výrobce společnosti Zivko aeronautics, kde proběhly významné úpravy, které team plánoval celý rok. „Budeme mít nižší kabinu, na konci křídel pak winglety, jinou telemetrii a další technické vymoženosti,“ popisuje karlovarský pilot viditelné změny.
Na letadle se tak měsíc intenzivně pracovalo. „Chtěl jsem, aby byly úpravy provedeny přímo v závodě, kde se letoun vyráběl. Následně jsem strávil týden testováním přímo na továrním letišti,“ říká Kopfstein. Poté letadlo přeletělo přes polovinu USA do Los Angeles, závodní speciál se rozebral, naložil do kontejneru a v současné době putuje po moři do Spojených arabských emirátů na první závod v Abu Dhabi, který proběhne už 11. února.
„My odlétáme koncem ledna. Budeme tam ještě hodně testovat, připravovat stroj na novou sezonu a bude prostor na doladění posledních detailů,“ prozrazuje Petr Kopfstein s tím, že příští rok se tak seriál rozjede o měsíc dřív, než bylo zvykem. Domů se z testování vrátil Petr Kopfstein nedávno. „Teď se připravuji fyzicky, trochu odpočívám, a trávím čas s rodinou.“
Posílené složení týmu
Do toho se plánuje složení týmu na příští rok. „Snažím se analyzovat chyby, co bylo špatně a je třeba změnit.“
Proto přibyl jeden nový člověk, na závody jich tak bude jezdit pět. „Je to člověk na analyzování dat a obecně výstupů z jednotlivých letů, který je zároveň pilot a bude taktéž pomáhat s videoanalýzami. Možná bude ještě jeden nový člověk v teamu, ale to nebudu ještě prozrazovat,“ vysvětluje pilot.
Kopfstein také letos zrušil účast na akrobatických závodech, kterých se v minulých letech zúčastňoval. „Akrobatickému létání se věnuji velmi intenzivně, a beru tento trénink jako ideální přípravu na G toleranci, ale časově nelze zvládat účast v závodech mistrovství světa a Evropy. Chci se soustředit na Red Bull Air Race a musím říct, že až na jedinou výjimku, se kolegové z Red Bull Air Race akrobacii už nevěnují. Jsem zvyklý dělat věci naplno a účast v obou seriálech lze jen velmi těžko skloubit,“ doplňuje.
Ve světové letecké sérii Red Bull Air Race Challengers, kterou jednou vyhrál, se Kopfstein, stejně jako ostatní, hodně naučil, ale po posunu do elitní Master Class mistrovství světa Red Bull Air Race poznal rozdíl mezi oběma soutěžemi. „Odlišné to bylo v tom, o co všechno se musíte starat. V Challengers bylo vše zajištěno, o nic jsem se nestaral, jen o létání. Ale kategorie Masters je již kompletně o něčem jiném. Je to plně profesionální motosport se vším, co k tomu patří.“
Ročník ovlivnilo počasí
Petr Kopfstein má ze závodních destinací nejraději Spielberg. Je to místo, kde v roce 2014 vyhrál titul mistra světa v kategorii Challengers, místo kde se cítí doma, je to blízko českých hranic, jezdí tam hodně fanoušků. Ostatní destinace ovlivnilo počasí, třeba dříve ikonická Budapešť se letos změnila v noční můru.
„Nejméně se mi tam líbilo, pršelo. Počasí to velmi dramatizovalo. V Abu Dhabi byla třeba písečná bouře, jakou nikdo nepamatuje, ve Spielbergu sněžilo a další,“ vypočítává.
Konec dobrý, všechno dobré
Minulou sezonu bral karlovarský pilot jako zkušenost, na další sezonu jsou s týmem nachystaní, ví, co od ní očekávat. „Chtěli bychom skončit ideálně už v první desítce, a ideálněji kolem osmého místa. To by byl obrovský úspěch, ač by to bylo poprvé, co se to někomu povedlo. Letos spoléháme na to, že to, co jsme si chtěli nastavit, jsme udělali už v minulé sezoně. Teď už budeme hlavně závodit a soustředit se na detaily,“ dodává karlovarský pilot Petr Kopfstein.