Bolavý a drsný Dakar. Rallye se vrátila k africkým kořenům

9 2018
Po třetí etapě Rallye Dakar už jsou ze hry dva Češi: Ondřej Klymčiw má po nehodě zlomený obratel a čeká ho operace, Tomáše Kubienu zastavily technické problémy. A jeden ze spolufavoritů soutěže kamionů Martin Kolomý nestihl dojet v limitu a ztratil naději na přední umístění. Další důkazy, že Dakar znovu dostává punc nejdrsnějšího motoristického klání světa.

Hned úvodní dva dny závodu byly drsné a čeští závodníci nešetřili šťavnatými slovy. „Masakr. Náročné. Nebezpečné. Příšerné. Ještě mi stojí vlasy hrůzou...“ ozývalo se. Třeba mechanik Daniel Kozlovský, na Dakaru počtvrté, barvitě popisoval své trable: „Byla to pro mě nejhorší etapa v životě. Bylo mi strašně špatně, žaludek jsem měl všude, jak to skákalo. Podklad byl hrozně nestabilní, auto se propadalo. Divočina - průjezd cílem jsem si vymodlil. Že jsem se nepozvracel, byl zázrak.“

Zpátky ke kořenům

Dakar se letos díky startu v Peru vrátil ke kořenům. K pouštím, dunám a těžké navigaci, zatímco minulé ročníky staromilce nenadchly. Byly plné bláta, deště. Řada etap se kvůli záplavám zkracovala či rušila. Místo strachu z písečných bouří, po kterých bloudíte, tu děsily skutečné bouře, neboť Slováka Jakeše loni zasáhl blesk. Alfou a omegou tu byla rychlost, nikoliv fištrón při navigaci jako letos.

Dakar 2018

Průběh a výsledky

A tak mohli „přežívat“ tzv. stopaři, kteří často jen kopírují vyjeté stopy po dříve startujících soupeřích, než aby hleděli do roadbooku. Tentokrát je na trati celá řada navigačních chytáků a často přijedete na místo, odkud vedou stopy všemi směry. I proto už tolik penalizací (z Čechů už ji má půlka) za neprojetí určenými body. Hned první dny jsou sítem, protože jména na seznamu odstoupivších téměř každou hodinu přibývají. Nehoda motorkáře Ondřeje Klymčiwa, který byl po pádu v bezvědomí převezen do nemocnice, je jednou z mnoha.

Daleké skoky z dun totiž ničí techniku i lidské tělo. Auto při sjezdech končí v kotrmelcích, motorkáři létají přes řídítka. David Pabiška se po jednom karambolu pochroumal. Pokračoval dál, jenže tři kilometry před čerpací stanicí mu došel benzin a musel motorku tlačit. „Vymáčknul jsem se fyzicky.“ I tak je nadšený: „Tohle je konečně Dakar. Pořadatel nám nic nedaruje.“

Trable motorkářů

Po Klymčiwově nehodě je nejlepším českým motocyklistou Milan Engel, kterému patří celkově 34. příčka. „Etapa se mi líbila. Dostal jsem se do tempa a měl jsem štěstí na lidi, kteří dobře navigovali. Ve správnou dobu jsem se jich chytil a jen jsem si kontroloval navigaci,“ řekl člen týmu Moto Racing Group. I on ale padal. „Asi dvakrát v dunách, takže se to lepší.“

Fotogalerie

Svůj motocykl výrazně poničil Jan Veselý, který startuje v kategorii malle moto bez pomoci mechanika a jen s minimálním zajištění. „Kilometr před cílem jsem skočil z duny a zapíchl jsem motorku. Nikdy jsem neviděl, aby někdo urazil na KTM řidítka a já to dokázal už podruhé. Na stejné straně. Nevím, jak to dokážu, ale povedlo se mi to. Naštěstí se mi nic nestalo a do cíle už to bylo kousek,“ konstatoval Veselý.

Technické problémy měli i automobiloví závodníci Tomáš Ouředníček a Boris Vaculík, motocyklista Jan Brabec nebo čtyřkolkář Zdeněk Tůma, který havaroval. „Přehlédl jsem jednu nerovnost, všechno se kvůli slunci slilo dohromady. Čtyřkolka byla hodně poničená, naštěstí se mi podařilo dojet i s polovinou přístrojů,“ řekl Tůma. Další čtyřkolkář Kubiena tolik štěstí neměl a po technické poruše musel odstoupit.

Smůla Kolomého, Macík zazářil

Kolomý po technických problémech nestihl v limitu dojet do cíle třetí etapy. „Začátek etapy byl nádherný, ale pak nás postihla technická závada na elektroinstalaci a odstavilo nás to na dost dlouhou dobu. Nemohli jsme to najít, ale důležité je, že jsme v cíli a můžeme pokračovat. Sice s velkou ztrátou, ale budeme bojovat dál, protože jsme na začátku soutěže,“ uvedl Kolomý, který by měl pokračovat s penalizací.

Pilot týmu Buggyra byl před etapou čtvrtý a dařilo se mu i v pondělí, až do poruchy. „Měli jsme to hodně dobře rozjeté, byli jsme hodně vepředu a věděli jsme, že už nás někdo moc nestáhne, protože ten začátek byl hodně náročný. Ale bohužel stalo se, do techniky nikdo nevidí. I když přijedeme stoprocentně nachystaní, pořád to jsou jen drátky a roztočený kolečka. Je to prostě smůla,“ krčil rameny Kolomý.

Technika pozlobila i Aleše Lopraise, jenž dojel do cíle se ztrátou 86 minut a klesl z průběžného třetího místa na sedmé. Drtivou část manka nabral opravou předního náhonu, elektroniky a úniku oleje u motoru. „Pak jsme jeli úplně poslední, bez dobíjení a museli jsme dát externí baterie. Byl to těžký moment, ale je to nic proti tomu, co se stalo Ondrovi Klymčiwovi. U nás je to jen technika, nejdůležitější je zdraví,“ uvedl Loprais.

Vítěz první etapy věří, že se může vrátit do bojů o medailová umístění. „Budeme se snažit tlačit, co to půjde, a stahovat. Pořád tam vidím malou šanci na pódium. Letošní Dakar je těžký a my rychlost máme. Jen nám musí držet technika, což je u nás věčný boj. Zkusíme tam vepředu ještě zaprášit,“ dodal Loprais. Na nejrychlejšího Rusa Eduarda Nikolajeva ztrácí 1:31 hodiny a na třetí místo 38 minut.

Na pozici nejlepšího Čecha mezi kamiony se posunul Martin Macík, který byl v pondělí čtvrtý a celkově je pátý. „Nejeli jsme přes hranu. Jeli jsme si pěkně to svoje, co už umíme. Nikde jsme se neztratili. Všechno bez problémů a najednou baf, jsme v cíli a čtvrté místo. Takže super,“ popisoval Macík.

I pilot kamionu Liaz týmu Big Shock Racing měl problémy. V první části etapy po jednom ze skoků poškodil pravý přední tlumič. „Byla to moje chyba. Přehlédl jsem jsem dunu a letěli jsme přes tři metry ve vzduchu. Kluci mechanici ale na přejezdu podali výborný výkon, stihli je bleskově vyměnit a jelo se dál,“ vyprávěl Macík.

Co přinesou další dny? Svižná pomoc se bude každopádně hodit.

Autoři: ,

Nejčtenější

Prostitutky pro bývalého šéfa biatlonu? Stačilo říct mluvčímu unie

Momentka ze sprintu biatlonistů v Oslu

Rozsáhlé vyšetřování stále probíhá. „Jsou odhalovány nechutnosti přesahující běžné praktiky korupce...

KOMENTÁŘ: Sparta klesla hluboko. A klesá dál. Je v troskách

Sparťanští hráči před utkáním proti Teplicím. Zleva: Srdjan Plavšić, Lukáš...

VIDEO Vratislav Lokvenc strávil ve Spartě šest let. Vyhrál pět titulů. Byl zvyklý na Ligu mistrů. A teď...

Liverpool, St. Germain i Tottenham v Lize mistrů pokračují, Neapol končí

Neapolský brankář David Ospina propouští mezi nohama střelu egyptského útočníka...

VIDEO Liverpool, Paris St. Germain a Tottenham postupují do osmifinále Ligy mistrů. Závěrečné utkání...

Sparťani bojkotují trénink, psal rumunský tisk. Hráči reagují: Nesmysl

POPRVÉ V AKCI. Sparťanský záložník Nicolae Stanciu v přípravném utkání proti...

VIDEO Nesmysl, který se nezakládá na pravdě. Fotbalová Sparta prostřednictvím sociálních sítí a webových...

Lokvenc o Spartě: Pořád dokola, další zpackaný rok. Dočkala bych nebral

Vratislav Lokvenc (10. dubna 2012)

VIDEO Dlouhodobý problém, který před rokem přiživily nákupy předražených cizinců. „Vůbec se mi nelíbí, co...

Další z rubriky

Spolupráce pokračuje. Po titulu mistra světa zůstává Kopecký u Škody

Jan Kopecký na Katalánské rallye.

Letos se stal mistrem světa v kategorii WRC2. A i v příštím roce se bude moci automobilový jezdec...

Stáj Force India se ve formuli 1 přejmenuje na Racing Point

Nicholas Latifi ze stáje Force India při testech v Barceloně

Stáj Force India se v šampionátu vozů formule 1 přejmenuje na Racing Point. Oznámila to Mezinárodní...

Další krok pro Micka Schumachera. Po triumfu ve F3 postoupil do formule 2

Mick Schumacher slaví titul mistra Evropy v sérii formule 3.

Německý jezdec Mick Schumacher bude od příští sezony závodit v seriálu formule 2, z něhož po...

Najdete na iDNES.cz