Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rallye mimo Evropu aneb jak soutěžní vozy cestují za oceán

Kalle Rovanperä během Argentinské rallye | foto: Škoda Motorsport

28 2018
Villa Carlos Paz (Od našeho zpravodaje) - Třikrát za rok vyrazí konvoj mistrovství světa v rallye ven z Evropy. Jeho cílem je Mexiko, Argentina, kde se závodí tento víkend, a Austrálie. Napadlo vás někdy, jak náročné je dostat tam všechno vybavení?

„Hlavně musíte počítat s tím, že veškerých věcí se zbavujete na půl roku,“ upozornil manažer týmu Škoda Motorsport Pavel Hortek.

Pokud český tým cestuje po Evropě, potřebuje tři kamiony. Pro zámoří je výbava poněkud menší, ale i tak zabere dva plně naložené kontejnery. Tovární týmy s modely WRC jich přitom potřebují až deset.

Ve snaze mít co nejnižší náklady posílají všechny týmy kontejnery společně lodí. Na cestu vyrazí z přístavu v Hamburku už koncem ledna. První zastávkou je Mexiko, pak následuje Argentina. Zatímco škodovácké kontejnery se z Jižní Ameriky vracejí domů, protože Austrálie není v plánu, zbytek účastníků pokračuje tam.

Co je všechno v zásilce? „Dvě závodní auta, dvě trénovací, náhradní díly a vybavení dílny,“ vyjmenoval Hortek.

Po závodě v Mexiku mechanici všechny vozy očistili a nachystali na přepravu. V Argentině je tým měl k dispozici týden před startem.

„Když auta vyložíme z kontejnerů, vždycky děláme test. Auta stojí dva měsíce, takže musíme vyzkoušet, jestli se neobjevil nějaký problém,“ objasnil Hortek.

V takové případě je někdy nutné využít místní firmy, jako se to letos stalo v mexickém Leonu. Tým potřeboval najít soustružníka, jenž udělá nějakou úpravu. První dílna, kterou doporučili místní, se škodovákům nelíbila. Druhá zase chtěla vyrobit celý díl a nic neupravovat. Takže uspěli až napotřetí.

„Dostali jsme se k člověku, který měl inženýrský titul a využíval japonský stroj. Udělal to přesně tak, jak jsme potřebovali,“ popsal Hortek.

Během úvodní zámořské rally v Mexiku ovšem jezdec může vůz poškodit i výrazněji, takže pak nastává plán B – přeprava potřebných dílů letecky.

„Sem do Argentiny jsme posílali paletu s motorem, protože Rovanperä v Mexiku při havárii zničil chladič a poškodil přední část auta,“ popsal Hortek.

Pontus Tidemand (zcela vlevo) během Argentinské rallye

Pontus Tidemand (zcela vlevo) během Argentinské rallye

Letecky lze poslat i celé auto. Ovšem zatímco kompletní putování kontejnerů z Mladé Boleslavi a zpátky vyjde na několik milionů korun, letecky je to desetkrát dražší.

Počet lidí, které stáj při vzdálených výjezdech využívá, se moc neliší od závodů v Evropě. Tam je to včetně jezdců 32 lidí, tady 28. Další rozdíl spočívá u cateringové firmy. V Evropě využívají českou společnost, v Latinské Americe si najmou místní firmy.

„Je to výhodnější. Navíc pro nás je to zpestření, že ochutnáme i místní stravu,“ vysvětlil manažer. „Loni jsme je museli hodně zaučovat, aby chápali naše potřeby, letos je to perfektní.“

Pokud si myslíte, že mechanici či technici losují o tom, kdo z nich se vydá do Mexika či Argentiny, jste na omylu. Každá posádka má svůj stabilní tým lidí. Takže nominace jezdců rozhoduje o tom, kdo kam poletí. Samotná soutěž už je stejná, ať se závodí v Monte Carlu, Německu nebo Argentině. Do ní mladoboleslavský tým míří i přesto, že doba povinné účasti v zámořských soutěžích pro pravidelné účastníky mistrovství světa už je minulostí.

„Dlouhodobou analýzou jsme zjistili, že kdo chce titul v naší kategorii WRC2, musí v Latinské Americe závodit. Navíc tohle je jedna z nejprestižnějších a nejslavnějších soutěží v kalendáři, takže sem jezdíme rádi,“ upozornil Hortek. „Nesmím zapomenout ani na diváckou kulisu, která se nedá srovnat s žádnou jinou soutěží. Pro všechny je to zážitek.“



Nejčtenější

Výsledek i výkon v první půli je strašné zklamání, řekl Trpišovský

Zklamaný trenér Slavie Jindřich Trpišovský během utkání s Jabloncem

VIDEO Podruhé během pěti dnů musel skousnout porážku 0:2. V Kyjevě cítil velkou křivdu, doma proti...

Sparta - Příbram 2:2, blamáž proti deseti, hostům stačily dva brejky

Emmanuel Antwi z Příbrami slaví vyrovnávací gól do sítě Sparty.

VIDEO Sparťanští fotbalisté mohli být po dvou letech první v ligové tabulce, ale zápas proti nováčkovi...



Kvitová je v Cincinnati v semifinále, čeká ji souboj s Bertensovou

Česká tenistka Petra Kvitová returnuje ve čtvrtfinále turnaje v Cincinnati.

Petra Kvitová postoupila na tenisovém turnaji v Cincinnati do semifinále. Osmá nasazená hráčka...

Slavia - Jablonec 0:2, prohra i v lize, Škoda neproměnil penaltu

Tomáš Holeš z Jablonce (v zeleném) hlavou překonává brankáře Slavie Ondřeje...

VIDEO Fotbalisté Slavie už nejsou v lize stoprocentní. Čtyři dny po evropské porážce od Dynama Kyjev se...

Juventus otočil proti Chievu, Ronaldo se ale neprosadil a zranil gólmana

Fotbalisté Juventusu slaví výhru v úvodním kole italské ligy proti Chievu.

Hned první zápas nového ročníku italské ligy nabídl to, kvůli čemu bude tato soutěž zajímavější než...

Další z rubriky

Schumacherova manželka koupila sídlo na Mallorce, mluvčí stěhování popřela

Michael Schumacher

VIDEO Spekulovalo se, že sedminásobný šampion formule 1 Michael Schumacher, který je po těžké nehodě na...

Loučení velkého pilota. Proč toho jezdecký génius Alonso nedokázal víc

Fernando Alonso ve voze stáje McLaren

Když se ta zpráva poprvé objevila na veřejnosti, jezdil na motokárách na své trati nedaleko...

Alonsa by měl v McLarenu od příští sezony nahradit krajan Sainz

V ZÁVODĚ. Carlos Sainz ve voze Renault při Velké ceně Austrálie F1.

Odcházejícího španělského pilota Fernanda Alonsa nahradí od příští sezony formule 1 v týmu McLaren...



Najdete na iDNES.cz