„Pokud se chce závodník posunout vpřed, je pro něj extrémně důležité jet venku,“ uvědomuje si Mareš, který bojuje o český titul a zároveň o evropské juniorské zlato.
„Pro vývoj jezdce je to parádní šampionát,“ přidal se Erik Cais.
Češi na zahraničních tratích hledají to, co doma nenajdou. Vedle jiné konkurence zejména jiné tratě včetně šotoliny, která v tuzemsku chybí úplně. Už jen seznamovací jízdy například v Itálii jim dají pořádně zabrat.
„Český mistrák je kvalitní, jede se ve vysokém tempu. Ale tratě se opakují,“ upozornil Mareš. „V mistrovství Evropy je jiná konkurence, jiné prostředí,“ dodal.
„Mistrovství Evropy je super,“ přidal se zkušený Vojtěch Štajf, který loni závodil dokonce v blízkovýchodním šampionátu, kde získal stříbro. „Závody jsou pěkné a přitom je každý jiný. Pokaždé se sejde velká konkurence, promotér tomu dává publicitu. Líbí se mi to.“
Češi v mistrovství Evropy závodí pod hlavičkou Autoklubu České republiky. A jsou tak úspěšní, že po pěti podnicích z osmi vedou s velkým náskokem hodnocení národů. Až za nimi jsou Portugalci nebo Španělé.
„Jsem hrdý, že v seriálu máme tolik jezdců z Česka. Jejich úroveň je vysoká,“ libuje si koordinátor mistrovství Evropy Jean-Baptiste Ley. „Vnímáme pozitivně, že se nám daří posunout jezdce z národního mistrovství do evropského,“ zareagoval generální sekretář Autoklubu České republiky Tomáš Kunc.
I díky tomu, že všichni reprezentují jeden stát, není rivalita taková jako doma. A možnost promluvit si s krajany rovněž není k zahození.
„Není problém pokecat si s cizinci, přesto je to s Čechy fajn,“ netají se Štajf. „Když vedle stojí třeba Krestův tým a oni nebo my něco potřebujeme, umíme si pomoct.“
Češi ve startovním poli přitom reprezentují dva různé přístupy k seriálu. Štajf si především plní sny a plánuje se přeměnit na týmového manažera, zatímco zbylí tři Češi jsou v rozpuku kariéry a chtějí výš.
„Díky velké konkurenci jedeme spíš vzadu a snažíme se dostat dopředu, což nás baví víc, než kdybychom někde v Česku vyhrávali,“ poznamenal Talaš.