Fernando Alonso se muže šampionátu stát nejmladším mistrem světa v historii. Räikkönen se navíc pokusí o vítězství na okruhu, kde se nikdy nepodařilo vyhrát jeho krajanovi a bývalému dvojnásobnému mistrovi světa Miku Häkkinenovi.
Räikkönen má na čtyřiadvacetiletého Alonsa pět závodů před koncem šampionátu manko 24 bodů, Španělovi tak stačí k titulu dokončit každou ze zbývajících GP do třetího místa. Finův tým McLaren zažil vítězství v Monze naposledy v roce 1997, kdy triumfoval Brit David Coulthard. Häkkinen byl na nejstarším a velmi rychlém okruhu, domácí trati stáje Ferrari, blízko vítězství v roce 1999, kdy po vlastní chybě přišel o vedení.
Jeho nástupce Räikkönen dokázal, že umí vyhrávat, ale aby manko na vedoucího muže šampionátu stáhl, musí zároveň spoléhat na Alonsův výpadek či technické problémy jeho renaultu. "Pokud bude dojíždět druhý jako v Turecku, tak je šance nulová," připomněl Räikkönen minulý závod. V něm Alonsovi pomohla chyba druhého jezdce McLarenu Kolumbijce Juana Pabla Montoyi. Ale já pojedu zase na vítězství, stát se totiž může všechno," nevzdává boj o titul Fin.
"McLareny jsou velmi rychlé, to bezpochyby," nechal se slyšet Alonso. "Ale Monza je velice odlišný okruh od ostatních tratí, takže já z toho obavy nemám," prohlásil španělský pilot. "Naše vozy jsou rychlé a spolehlivé celý rok, což je velmi důležité. Pokud vydrží auto, bude to úspěšný závod. Pokud dokončím, bude to na stupních vítězů, což mi stačí," konstatoval realisticky Alonso. "McLaren bude muset vyhrávat, bude pod tlakem," dodal.
Stáj McLaren je devět bodů za Renaultem v Poháru konstruktérů a má tak šanci dostat se do vedení. Na rychlé trati by měly oba týmy dominovat, zatímco v uplynulých sezonách kralovaly před domácími fanoušky monoposty Ferrari. Ty od roku 2002 vždy vyhrály a posledních pět sezon nechyběly na stupních vítězů. Tato série však podle odborníků pokračovat nebude.
"Ferrari se v letošním roce nedaří, to je zřejmé. Vždy jsme do Monzy přijeli bojovat o vítězství, ale letos si logicky musíme klást nižší cíle," uznal sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, který chce získat alespoň nějaké body. Německý pilot má na třetím místě pořadí na Alonsa propastné manko 40 bodů a pokud v neděli se Španělem prohraje, přijde definitivně i o teoretickou šanci obhájit titul.
Průběžné pořadí po 14 závodech ZDE
Na okruhu v italské Monze se jezdí rychlostí přes 360 km/h
Rychlostí přes 360 kilometrů za hodinu se dá jet na okruhu v italské Monze, který v neděli hostí patnáctý závod mistrovství světa vozů formule 1. Na trati Autodromo Nazionale, nejrychlejším okruhu v seriálu, má rekord hodnotu plných 368 kilometrů v hodině a piloti dosahují průměrné rychlosti kolem 240 km/h.
Loni jel Brazilec Rubens Barrichello s Ferrari při svém vítězství na více než 306 kilometrů dlouhé trase průměrnou rychlostí přes 244 km/h. Přesto okruh, který patří do MS od roku 1950 a jen v roce 1980 jej coby dějiště Velké ceny Itálie nahradila Imola, skýtá dostatek možností k předjíždění.
Trať byla dlouho považována za nejnebezpečnější vůbec, až do konce sedmdesátých let byla dějištěm mnoha tragédií. V současné podobě už takový strach nebudí, nicméně tragická smrt hasiče Ghislimbertiho v roce 2000 budí nepříjemné vzpomínky.
Loni zajel Barrichello také rekord okruhu 1:20,089 minuty i nejrychlejší kolo v závodu.
Charakteristika trati:
Délka okruhu: 5,793 km.
Délka závodu: 53 kol = 306,720 km.
Nejrychlejší kolo v závodu: 2004, Rubens Barrichello (Braz./Ferrari) - 1:21,046 min. = 249,320 km/h.
Nejrychlejší kolo v tréninku: 2004, Rubens Barrichello - 1:20,089 = 253,863 km/h.
Nejrychlejší závod: 2003, M. Schumacher (Něm./Ferrari) - 1:14:19,838 = 247,586 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2000 - M. Schumacher, 2001 - Montoya, 2002 - M. Schumacher, 2003 - M. Schumacher, 2004 - Barrichello.