Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pyšné Ferrari riskovalo a Schumacher prohrál

27 2006
Istanbul - Až do závěrečného spurtu cílovou rovinkou musel Španěl Alonso urputně bránit druhou pozici před dotírajícím Schumacherem. Němec nakonec neuspěl a v celkovém pořadí ztratil další dva body. Úvodní triumf v F1 slavil v dramatické Velké ceně Turecka Brazilec Massa s Ferrari.

Ferrari startovala z prvních dvou míst na startu a od začátku byla jasně rychlejší než třetí Alonso s Renaultem. Ale pýcha na vlastní sílu stoupla šampionům až příliš do hlavy.

Když po chybě Liuziho vyjel na dráhu zpomalovací stroj a strategický mozek Ferrari Ross Brawn nechal při zastávce v boxech Schumachera čekat v pit lane, až mechanici odbaví kolegu Massu, zatímco Alonso našel před garáží dokonale připravené muže v kombinézách.

"Jsme o tolik rychlejší! Vždyť on se Michael zas před toho kluka dostane," mysleli si Maranellští. Jenže sedminásobný šampion při stíhací jízdě chyboval, vyjel z dráhy a i po druhém dotankování se díval na zadní křídlo Renaultu.

A tak mu zbývala jediná šance - předvést přímo na dráze, že ještě nezapomněl předjíždět. Ale jako už několikrát, Alonso chybu neudělal. Ač se hvězdný hráč v rudém snažil sebevíc, španělský idol ho na druhé místo nepustil a navýšil náskok v mistrovství světa o dva body. A to povedená dráha poblíž Istanbulu k předjíždění přímo vyzývá.

Nejrychlejší kolo závodu bylo pro Schumachera jen slabou útěchou. Vždyť v cíli mu na Alonsa chybělo méně než jedna desetina vteřiny!

Ale celé Ferrari smutné nebylo. Pětadvacetiletý Massa řádil po projetí cílem jako tajfun. Jeho radost neznala mezí. V pětadvaceti letech a při 67. startu v F1 se konečně dočkal vítězství. A navíc si mohl dovolit v závěru zpomalit - byl zcela suverénní.

Ferrari - jak nevyužít rychlostní převahu
Od prvních tréninků Velké ceny Turecka bylo všem jasné, že nejrychlejší auta přivezlo do Istanbulu Ferrari. Renault zkroušený zákazem svých speciálních tlumičů a slábnoucí formou pneumatik Michelin ani nedoufal, že by Schumacher mohl prohrát. Ještě před kvalifikací to veřejně přiznal sám mistr světa Alonso.

Kvalifikace jen potvrdila, co všichni očekávali. Snad jen s malou změnou na prvním místě. Premiérové pole position kariéry ve formuli 1 získal Brazilec Massa. Jeho týmový kolega Schumacher totiž v rozhodujících momentech jízdy na čas chyboval. Později ale tvrdil, že ani kdyby ze stopy nevyjel, Massu by tentokrát neporazil. Z druhé řady začínali největší konkurenti z Renaultu.

Pro Schumachera bylo nejdůležitější, aby za sebou po startu udržel Alonsa, jehož pravidelné bleskové začátky jsou hrozbou pro všechny, kdo se mu touží postavit.

Španěl vyrazil jasně nejrychleji, ale Schumacher strhl volant na levou stranu, s pomocí Massy v čele zavřel mistrovi světa dráhu a povedlo se mu to i napodruhé v úvodní zatáčce. Alonso se musel spokojit s třetí pozicí, z které startoval.

Nejrychleji začal vedoucí Massa a Schumacherovi poodjel na tři vteřiny. V dalším průběhu závodu se mu ale jednička týmu začala podle očekávání blížit. Alonso ztrácel, ale ve 13. kole ukončil spanilou jízdu Ferrari smyk Itala Liuzziho. Jeho Toro Rosso zůstalo stát napříč dráhou a z boxů musel vyjet safety car, který připravil Ferrari o vydobytý náskok.

První tři jezdci zamířili okamžitě do boxů k výměně pneumatik a dotankování paliva, jenže zatímco Alonsa a Massa narazili v pit lane na připravené mechaniky v plné zbroji, Schumacher musel čekat, až bude odbaven jeho týmový kolega. Ale v té chvíli v tom nikdo neviděl problém, i kdyby se Alonso před Němce dostal (což se také stalo), Ferrari měla tak velkou rychlostní převahu, že to v konečném výsledku nemělo hrát roli.

Ale to se rudí krutě přepočítali. Schumacher s těžkým vozem z počátku Alonsovi nestačil, a když se ho snažil dotáhnout, udělal chybu a vyjel z dráhy. Když Španěl zamířil ve 39. kole k mechanikům, měl náskok sedm vteřin. A čtyři kola na dráze navíc nestačila ani hvězdě Ferrari, aby se posunula na druhé místo. I po poslední výměně pneumatik se Schumacher vrátil na třetím místě.

Hned se však nalepil na záď Renaultu a čekal na příležitost. Marně. Alonso neudělal jedinou chybu. Několik pokusů o předjetí hravě odvrátil a notně se zapotil jen v závěrečném kole, na které si Schumacher připravil nejdramatičtější moment.

V předposlední zatáčkce pozdě zabrzdil a dostal se téměř na úroveň Alonsa. V jízdě na úzké hranici přilnavosti pokračoval až do průjezdu cílem. Na soupeře mu nechyběla ani jedna desetina vteřiny. Mohl se zlobit jen na sebe - okruh v Istanbulu na několika místech dává předjíždění zelenou.

Renault - lépe to už nešlo
Stejně jako vítězný Massa se radoval po kvalifikaci Alonso. Třetí místo bylo maximem, co za daných podmínek mohl získat. Navíc ho po startu ze stejné řady měl při závodě jistit parťák Fisichella.

Ital ale byl jiného názoru. Narozdíl od loňského roku týmovému kolegovi v boji o titul příliš nepomáhá. Tentokrát nezvládl už první zatáčku, šel do smyku a v poli za sebou způsobil řádný zmatek, na který doplatilo pár jezdců včetně Kimiho Räikkönena.

Poté předvedl rodilý Říman pohlednou stíhací jízdu, na konci které bylo šesté místo v cíli. Na de la Rosu z McLarenu už nevyzrál.

Fernando Alonsa předvedl vynikající start, ale Ferrari mu zavřela cestu a neposunul se o jediné místo. Při safety car fázi vycítil jeho tým šanci a okamžitě ho volal do boxů. Díky povedené zastávce se posunul před Schumachera na druhé místo.

Pak už jen seděl v kokpitu a snažil se vymačkat z auta maximum jeho možností. V posledních čtrnácti kolech navíc s Ferrari těsna za zadním křídlem. Ale přesně tohle Alonso umí. Stejně jako loni v Imole Schumachera dopředu nepustil. Chybovat v takové situaci mu není vlastní. Jistotu mu dodávala rychlost jeho stroje na výjezdech ze zatáček i dokonalé průjezdy osmou zatáčkou, kterů často na nejlepším z nových okruhů posledních let rozhoduje.

Ve zbývajících čtyřech velkých cenách mu k obhajobě mistrovského titulu stačí dokončit jednou třetí a třikrát druhý. Bez ohledu na umístění Schumachera.

Honda - další body "Pana neviditelného"
Pokud by FIA vypisovala soutěž o nejméně nápadného jezdce velké ceny, vezl by si Jenson Button domů trofej, ačkoli cílem projel na čtvrtém místě. Televizní kamery zaznamenaly jeho přítomnost v závodě snad jen ve chvíli, kdy po startu ze šesté pozice proklouzl kolem smýkajícího se Fisichelly a bourajícího Heidfelda.

Poté si změnil jméno na "Pan neviditelný". Tři jezdci v čele mu ujeli, soupeře za sebou nechal daleko vzadu. Ani safety car fáze tento vývoj příliš nenarušila a Button si rychle vypracoval zpět své odstupy. V závěru sice stahoval Alonsa, který jezdil defenzivní stopu, aby za sebou udržel Schumachera, ale do souboje o třetí pozici se zamíchat nestihl.

Rubens Barrichello sedlal podobně rychlý stroj, ale po nevydařené kvalifikaci a startu z 13. pozice se jen ztěžka prodíral vpřed. Často mu chyběla odvaha k předjížděcím manévrém. Poslední kola sledoval z pár metrů jeden bod navíc, který visel na zadním křídle Ralfa Schumachera z Toyoty, ale víc nezvládl.

McLaren - Räikkönen potvrdil pověst
Pro ambiciózní tým to byl jen další závod, ve kterém Kimi Räikkönen potvrdil pověst smolaře seriálu. Fin se po startu ze sedmé pozice hnal vpřed, stihl se vyhnout klouzajícímu Renaultu Fisichelly, ale Američan Speed vrazil svůj stroj Toro Rosso do jeho levé zadní pneumatiky a způsobil mu defekt.

Räikkönen musel do boxů projet téměř celý, více než pětikilometrový okruh a poškozenou gumu doslova rozcupoval. Ještě se pokusil vrátit na dráhu, ale bez přítlaku na zádi vyjel ve čtvrté zatáčce z trati a zdemoloval monopost o bariéru. Byl konec.

Pro de la Rosu vybral McLaren strategii jediného dotankování a Španělovi se to po startu z jedenácté pozice vyplatilo. S těžkým strojem se postupně sunul vpřed, v závěru se ubránil rychlejšímu Fisichellovi a mohl se radovat z pátého místa.

Toyota - ve stínu Hondy
Jarno Trulli v poslední době nepotvrzuje pověst jednoho z nejrychlejších jezdců na jediné kolo. I v Turecku v kvalifikaci nestačil na týmového kolegu Ralfa Schumachera, ale protože Němec doplatil na závadu motoru v trénincích, startoval před ním. Ale ani to mu nepomohlo, aby Ralfa porazil.

Ačkoli neměl během závodu výraznější problém, přehnali se kolem něj de la Rosa, Fisichella, Ralf Schumacher i Barrichello a zbylo na něj nepopulární první nebodované místo.

Ralf Schumacher naopak s útokem ze zadních pozici uspěl. Díky dobře zvolené strategii se dostal před Barrichella a Brazilce z týmu největších rivalů Hondy za sebou udržel i v posledních kolech, kdy se lepil na jeho zadní křídlo.

Konečné pořadí Velké ceny Turecka:

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Felipe Massa Brazílie Ferrari 1h28:51,082
2. Fernando Alonso Španělsko Renault +5,575
3. Michael Schumacher Německo Ferrari +5,656
4. Jenson Button Velká Británie Honda +12,334
5. Pedro De la Rosa Španělsko McLaren +45,908
6. Giancarlo Fisichella Itálie Renault +46,594
7. Ralf Schumacher Německo Toyota +59,337
8. Rubens Barrichello Brazílie Honda +1:00,034
9. Jarno Trulli Itálie Toyota +1 kolo
10. Mark Webber Austrálie Williams +1 kolo
11. Christian Klien Rakousko Red Bull +1 kolo
12. Robert Kubica Polsko BMW Sauber +1 kolo
13. Scott Speed Spojené státy americké Toro Rosso +1 kolo
14. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +2 kola
15. David Coulthard Velká Británie Red Bull +3 kola
16. Christijan Albers Nizozemsko Midland +12 kol
17. Takuma Sató Japonsko Super Aguri +17 kol
18. Nico Rosberg Německo Williams +45 kol
19. Sakon Jamamoto Japonsko Super Aguri +43 kol
20. Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso +46 kol
21. Kimi Räikkönen Finsko McLaren +57 kol
22. Tiago Monteiro Portugalsko Midland +57 kol


Nejrychlejší kolo: Michael Schumacher - 1:28,005

Pořadí mistrovství světa:

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Fernando Alonso Španělsko Renault 108
2 Michael Schumacher Německo Ferrari 96
3 Felipe Massa Brazílie Ferrari 62
4 Giancarlo Fisichella Itálie Renault 52
5 Kimi Räikkönen Finsko McLaren 49
6 Jenson Button Velká Británie Honda 36
7 Juan Pablo Montoya Kolumbie McLaren 26
8 Rubens Barrichello Brazílie Honda 22
9 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 19
10 Ralf Schumacher Německo Toyota 18
11 Pedro De la Rosa Španělsko McLaren 14
12 David Coulthard Velká Británie Red Bull 14
13 Jarno Trulli Itálie Toyota 10
14 Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber 7
15 Mark Webber Austrálie Williams 6
16 Nico Rosberg Německo Williams 4
17 Christian Klien Rakousko Red Bull 2
18 Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso 1



Pořadí Poháru konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Renault Francie 160
2 Ferrari Itálie 158
3 McLaren Velká Británie 89
4 Honda Japonsko 58
5 Toyota Japonsko 28
6 BMW Sauber Německo 26
7 Red Bull Rakousko 16
8 Williams Velká Británie 10
9 Toro Rosso Itálie 1



Závod jsme sledovali v on-line reportáži

POLE POSITION JE MOJE. Brazilský jezdec Felipe Massa se raduje z vítězství v kvalifikaci na Velkou cenu Turecka vozů formule 1.

Nick Heidfeld s vozem BMW Sauber při kvalifikaci na Velkou cenu Turecka.

Brazilský pilot Felipe Massa s vozem Ferrari při kvalifikaci na Velkou cenu Turecka.

ÚSPĚŠNÍ JEZDCI FERRARI. Vítěz kvalifikace Felipe Massa přijíma gratulaci od Michaela Schumachera. Jeho týmový kolega obsadil druhé místo.

Takuma Sató s vozem Super Aguri se vrací na trať. Při kvalifikaci na Velkou cenu Turecka vyjel mimo okruh.

Do havárie, kterou způsobil Giancarlo Fisichella s Renaultem se dostal také jezdec stáje Midland Tiago Monteiro.

Vítěz Velké ceny Turecka, Felipe Massa.

Vítěz Velké ceny Turecka, pilot stáje Ferrari, Felipe Massa. Vlevo druhý Alonso, vpravo třetí Michael Schumacher.

PO STARTU. Vítěz kvalifikace Velké ceny Turecka Felipe Massa si první místo udržel.

Vozy Ferrari v čele startovního pole Velké ceny Turecka.

Autor:


Nejčtenější

Nešťastník české štafety: Přípravu jsem nepodcenil. Asi už jsem starej

Jan Veleba (vlevo) do semifinále běhu na sto metrů nepostoupil. Spolu s ním v...

Berlín (Od našeho zpravodaje) Po povedeném rozběhu byli natěšení na poslední závod celého evropského šampionátu v Berlíně. Byli...

Už vím, proč Dynamo nedostává góly, řekl Trpišovský. Víc hodnotit nechtěl

Slávista Stanislav Tecl se snaží uniknout obránci Tamási Kádárovi z Dynama...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Polský asistent rozhodčího Golis nejprve pečlivě zohlednil ofsajdové postavení slávisty Deliho,...



Dostal důvěru i pásku. Dokázal jsem, že můžu být jedničkou, řekl Čech

Český branář ve službách Arsenalu Petr Čech děkuje fanouškům za podporu v...

VIDEO Když mu v létě přibyl konkurent, Němec Bernd Leno, čekalo se, jestli mu Petr Čech nebude muset...

Bývalý hráč se rozpovídal o výplatách. A na Dynamo přišli kontroloři

Slávista Jan Sýkora (vlevo) a Mykyta Burda z Dynama Kyjev v utkání 3. předkola...

Kyjev (Od našeho zpravodaje) Přípravy kyjevského Dynama na odvetný zápas o Ligu mistrů se Slavií narušila návštěva finančních...

V Kyjevě musejí dát gól. Slávisté ale odletěli bez útočníka Olayinky

Peter Olayinka  se raduje ze svého prvního gólu v dresu Slavie...

VIDEO Bez zraněného Petera Olayinky, nejdražší posily v historii klubu, odcestovali fotbalisté Slavie do...

Další z rubriky

Přesun výš se nekoná. Kornfeil i příští rok zůstane v Moto3

Ve třídě Moto3 na Velké ceně České republiky dojel Jakub Kornfeil na třetím...

Přál si po deseti sezonách v mistrovství světa poskočit o kategorii výš. Jakub Kornfeil vyjednával,...

Na kopřivnickém oválu budou burácet plochodrážní stroje

Matěj Kůs (vlevo) a Zdeněk Holub (uprostřed) v semifinále Mistrovství Evropy na...

Šestý závod mistrovství republiky na ploché dráze hostí v sobotu ovál v Kopřivnici. Podnik doplní...

Eso rallye Sordo testoval na jihu Čech. Chválil trať i cuketovou polévku

Průběžně pátý jezdec světového šampionátu v rallye WRC a jednoho závodu na MS...

VIDEO Světle modrý hyundai se s předpisovou jízdou moc nepáře. Ostře řeže zatáčky a přes horizonty si i...



Najdete na iDNES.cz