Osud ho krutě zasáhl v červenci roku 1978 při závodech do vrchu ve slovenském Zvoleně. Kvůli závadě na plynové klapce karburátoru se jeho vůz vřítil ve veliké rychlosti do propasti a skončil v kotrmelcích.
"Po dvou zatáčkách, kde už všichni dávno řadili, šel plyn naplno a pak jsem jen čekal, kdy přijde rána," popsal Berger. Po hrůzné nehodě přestal mít cit v nohách. Velice dlouho navíc trvalo, než ho z vozu vyprostili a sanitce pak dokonce došel benzin. "Byl to horor. Spíš mně v té nemocnici tu skříplou míchu domordovali, přitom prý stačilo, aby mi to kvalitně vyléčili do osmi hodin..."
Poté se dostal do centra v Kladrubech a tamní péči si nemůže vynachválit. "Nevěděl jsem, na čem jsem. Až v Kladrubech mi přidělili terapeuta, který mi jasně řekl, abych se smířil s tím, že už chodit nebudu. A paradoxně jsem byl za tu informaci vděčný. Stejně bych se to postupně dozvěděl, a to by bylo horší," uvedl liberecký jezdec.
"A proto nesouhlasím s ministryní zdravotnictví v demisi Filipiovou, která řekla, že v Kladrubech, které jsou mojí srdeční záležitostí, vládne psychoteror jako v Přeletu nad kukaččím hnízdem."
A za dva roky po nehodě vzniklo neobvyklé přátelství. Slavný švýcarský pilot F1 Clay Regazzoni utrpěl totožný úraz jako Berger, po besedě v Liberci se stali velkými kamarády a do Regazzoniho tragické smrti se pravidelně navštěvovali.
Když Jiří Berger s automobilovým sportem začínal, nebylo lehké se dostat na elitní domácí podniky. "Tehdy se muselo začít brannými soutěžemi Svazarmu, kdy se třeba v pauzách mezi jízdou házelo granátem.
A postupně jste se musel probít do vyšší třídy. Mě se to dařilo každým rokem, takže jsem už mohl jezdit velké federální závody na okruhu, rallye, a hlavně závody do vrchu," zavzpomínal Berger na rok 1974, kdy třeba s doma upravenou škodovkou letěl po trati v Brně víc než dvousetkilometrovou rychlostí. A ve většině závodů seriálu mistrovství republiky končil na stupních vítězů.
Teď je podle něho velký problém s nezkušeností pilotů. "Kdo má peníze, koupí si bez nějaké pořádné průpravy rychlé auto a pak závody končí tragédiemi," tvrdí Jiří Berger, který je pravidelným návštěvníkem fotbalových zápasů Liberce i Jablonce, stejně jako fandí volejbalistům Dukly.
A u rychlých kol je dál, vloni ho zvolili do prezidia Autoklubu České republiky.