Na křižovatce uprostřed Malé Bystřice se chystá odbočit auto. Sedí v něm houbař, který chce využít současnou bohatou úrodu a v okolních lesích si nasbírat plné košíky. Najednou se před ním objeví chlapík v reflexní vestě a zastavuje ho. Chvíli s ním debatuje, načež houbař svůj vůz odstaví.
Za chvíli je jasné proč. Poklidnou valašskou krajinu prořízne zvuk závodního motoru. Než se všichni vzpamatují, na křižovatce se objeví bílá škodovka. Zajede pod týmový stan s nápisy Škoda Motorsport a silnice je opět volná. Houbař nasedá do svého kombíku a vyráží vstříc bohaté nadílce.
Podobné okamžiky s sebou přináší testování závodních vozů, které je před každou rallye nezbytné. V Malé Bystřici i dalších obcích na Valašsku už jsou na ně zvyklí. Lidé až na výjimky trpělivě čekají, než je cesta volná. Rádi se pokochají pohledem na závodničku, řada z nich si přijde pro autogram a prohodí s pilotem pár slov.
"Tady v Malé Bystřici mají závody rádi. S testováním proto souhlasí," popsal Miroslav Hošák, který testování organizuje. "V jiných obcích se jim nelíbí, v místním hlasování odmítli."
Jezdci ladí formu svých vozů
Formu svých strojů zkouší všichni jezdci, Češi i cizinci. Někomu stačí projet pár kilometrů, jiný jich potřebuje desítky. Na jubilejní barumku se nejdůkladněji připravuje tým Škoda Motorsport.
Na silnicích po celém kraji, na nichž se ovšem při letošním ročníku nebude závodit, piluje svou formu. Za volantem se objevilo nejen elitní duo Jan Kopecký a Fin Juho Hänninen, ale i další jezdci, kteří s fabií odstartují.
Už s ní jezdil lídr domácího šampionátu Pavel Valoušek nebo belgický vítěz barumky z roku 2008 Freddy Loix. Příští týden vůz ještě zkusí britský závodník GuyWilks, který se na soutěžní tratě vrací po zranění. Před dvěma měsíci si na Sardinii zlomil dva obratle.
"Zdejší prostředí je nádherné," pochvaluje si Hänninen, který vede šampionát Intercontinental Rally Challenge, do nějž zlínská soutěž patří.
Testování není nuda
Testování se vždy odehrává podle stejného scénáře. Jezdec si trať projede jednou či dvakrát a pak zamíří ke svým mechanikům. Odstaví auto a vysvětlí jim, co mají zlepšit či upravit. Většinou jde o tlumiče, převodovku, diferenciály a samozřejmě pneumatiky.
Po půlhodině je většinou všechno hotovo, takže závodník znovu usedlá za volant a znovu si dvakrát projede vymezený úsek, na který v tu chvíli samozřejmě nikdo další nemůže. Ale pokud auto stojí pod stanem, cesta je volná pro všechny.
Po dvou jízdách následuje další servisní přestávka. Podle stejného scénáře stráví tým celý den. Začne v osm ráno a skončí v šest večer. "Testování rozhodně není nudné. Hledáme optimální nastavení, baví mě to," pousmál se Hänninen.
Přestože před dvěma týdny závodil na Madeiře, vychází z nastavení, které použil ve Zlíně před rokem. Asfalt na portugalském ostrově v Atlantiku je hladký, zatímco ten valašský rozbitý a uskákaný.
"Kdybych měl auto nastavené podle Madeiry, moc bych toho tady nepředvedl," vysvětlil Hänninen. "S úpravami můžeme být spokojeni, proti loňsku jsme udělali posun," libuje si.
Jak se podařilo vyladit vůz Hänninenovi i dalším, o tom se můžete přesvědčit už příští pátek, kdy Barum Rally začne noční zkouškou v ulicích Zlína.
Testování mě baví, říká finské esoPůl hodiny čeká, než mu mechanici nastaví auto, aby ho řídil pouhých deset minut. Pak celá procedura následuje znovu. Přesto finské eso Škody Motorsport Juho Hänninen nepovažuje testování za nudnou práci. "Baví mě to," podotkl Hänninen, který přijíždí na Barum Rally v pozici lídra seriálu Intercontinental Rally Challenge. Opravdu testování není nudné? Kolik kilometrů zvládnete během jednoho testovacího dne? Jezdíte během testu na sto procent? Testu před Barum Rally se účastní i váš navigátor Mikko Makkula, což nebývá obvyklé. Proč? |