Problémy způsobila závada turbodmychadla motoru Deutz. Posádka kolem Aleše Lopraise poprvé zastavila na 77. kilometru, kde se snažila motor opravit, a na třetí kontrolní bod dorazila se ztrátou hodiny a šestnácti minut na vedoucího Rusa Čagina.
Další opravy probíhaly na 110. kilometru a do cíle se Tatra dostala s odstupem 2 hodin a 48 minut. To by znamenalo průběžné čtvrté místo a stále šanci bojovat o medailové příčky.
"Dramatické snížení výkonu na pouhých třicet procent sice umožnilo etapu dokončit, ale nepodařilo se již projet všechny průjezdní body v dunových polích pouště Atacama," uvedl Aleš Loprais.
Pro Lopraise jsou normálně dunová pole tím nejoblíbenějším, co dálkové rallye nabízejí. Ale tentokrát tomu byl přesně naopak. Pokud by odešlo turbo na cestách v horách nebo v argentinských pampách, kontrolní body by projel a v závodě by pokračoval. Takto to nebylo možné.
"Pořadatelé s ohledem na náročnost soutěže umísťovali kontrolní body na vrcholy dun. Posádka tak měla na výběr, zda nechá vozidlo v dunách, nebo se pokusí najít cestu do cíle," uvedl Loprais.
S třicetiprocentním výkonem bylo velmi nebezpečné a často i nemožné se o překonání dun pokoušet, proto nakonec česká posádka zvolila druhou variantu a do cíle se dostala jednodušší cestou.
"Stále hrozilo převrácení a hlavně zapadnutí. Jednu dunu jsme museli ve vrcholové části přeskočit a při tom jsme utrhli tlumič. Něco takového se bez výkonu motoru nedá jet," pokračoval jedenatřicetiletý pilot.
Vedení závodu začalo okamžitě jednat a po pár hodinách skončily i poslední naděje jediných soupeřů téměř neporazitelného ruského Kamazu. "Ačkoliv se za nás postavila většina konkurenčních týmů, jury rozhodla nekompromisně: vyloučení ze závodu z důvodu neprojetí několika kontrolních bodů," popisoval Loprais horečnou noc v chilském Copiapu.
Tatra malého českého týmu dokázala v extrémně náročném závodě šlapat na paty i porážet šestičlennou eskadru bohatého ruského Kamazu. Ačkoliv rozpočet týmu Loprais dosahuje půl procenta finančních prostředků továrního soupeře pro letošní závod, Češi byli pro favorita stálou hrozbou.
"I když nás zastavila technická závada, věc, která se na Dakaru nedá nikdy vyloučit, jsem na náš výkon během soutěže velice hrdý a vyrovnaný boj v první trojce nám dává velkou energii do budoucna. Je to indicie, že jsme blízko," dodal Loprais, který nyní zamíří se svou posádkou přes Andy a území Argentiny do přístavu v Buenos Aires.
V soutěži zůstal Vildman s kamionem Liaz
"Tatrováky jsme na cestě potkali, když se snažili opravit turbo," sdělil po dojezdu do bivaku Vlastimil Vildman, který si naopak s kamionem Liaz polepšil.
Vildman dojel devátý o 50 minut za vítězným Rusem Firdausem Kabirovem, který se vrátil do čela průběžného pořadí a má čtyřminutový náskok před šestinásobným vítězem Vladimirem Čaginem.
Josef Macháček se čtyřkolkou obsadil druhé místo a celkově je dál třetí kvůli dvouhodinové penalizaci z předchozích etap.
V kategorii automobilů si dojel pro páté dílčí prvenství v letošní soutěži Španěl Carlos Sainz. Z manka na vedoucího Katařana Násira Attíju ukrojil necelé dvě minuty, oba jezdce Volkswagenu nyní dělí 3 minuty a 18 sekund.
Na motocyklu byl nejrychlejší Američan Jonah Street, který vybojoval druhé etapové vítězství v kariéře s náskokem více než tří minut. Celkově však ztrácí téměř čtyři hodiny na vedoucího Španěla Marka Comu, který byl tentokrát devátý.
Stěžoval si, že startoval v mlze, což mu ztížilo navigaci. "Naše první skupina jezdců se ztratila. Zahnuli jsme doprava, když jsme neměli. Když jsme se vrátili zpátky, druhá skupina nás dojela. Byl to chaos," konstatoval Coma, který však přišel jen o minutu svého náskoku v celkové klasifikaci na obhájce prvenství Francouze Cyrila Desprése.
Street připustil, že mu nahrálo, že startoval až ve třetí skupině. "Je to paráda, prostě paráda," radoval se Američan.
Středeční etapa vrátí účastníky Dakaru do And a na argentinské území. Trasa měří 862 km, měřený úsek tvoří 176 km.
Rallye Dakar, 9. etapaCopiapó - Copiapó (270 km celkově / 235 km měřené úseky) Automobily: 1. Sainz, Cruz (Šp./Volkswagen) 2:14:37, 2. Attíja, Gottschalk (Katar, Něm./Volkswagen) -1:56, 3. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Volkswagen) -9:02. Motocykly: 1. Street (USA/Yamaha) 3:06:56, 2. Verhoeven (Bel./BMW) -3:38, 3. Casteu (Fr./Sherco) -3:40,...38. Pabiška (ČR/Yamaha) -32:05, 83. Veselý (ČR/Yamaha) -1:56:11. Čtyřkolky: 1. A. Patronelli (Arg./Yamaha) 3:43:27, 2. Macháček (ČR/Yamaha) -5:21, 3. Laskawiec (Pol./Yamaha) -10:15. Kamiony: 1. Kabirov 2:45:21, 2. Čagin -7:38, 3. Nikolajev (všichni Rus./Kamaz) -14:50, 9. Vildman (ČR/Liaz) -50:18, 18. Loprais (ČR/Tatra) -2:48:49. |