Proč byl vítěz úvodního podniku sezony původně čtvrtý ´šťastně´?
Toyota i BMW-Sauber byly v sobotní malajsijské kvalifikaci McLarenu nečekaně výkonnostně blízko. Pokud by třiadvacetiletý Brit měl čas horší o pouhých pět setin vteřiny, startoval by namísto čtvrtého místa ze čtvrté řady.
Massa v Austrálii nedojel a nyní by rád vylepšil loňské páté místo, na které v Sepangu klesl z pole position. "Pro nás začíná mistrovství až teď, protože to co se nám stalo před týdnem, bylo k neuvěření," komentoval fakt, že do cíle nedojelo ani jedno ferrari."
Räikkönen byl navzdory druhému místu zklamán. Ve druhé části dosáhl nejrychlejšího času v dosavadním průběhu Grand Prix 1:34,412. "Nedařilo se mi dostat z auta maximum. Ale druhé místo není špatné. Zítra to bude dlouhý závod," uvedl finský pilot, který v Malajsii vyhrál před pěti lety svůj první závod F1.
Další tři účastníci finále kvalfikace - Webber, Alonso a Glock na nejlepší neměli. Druhý jezdec Toyoty Glock hlavně kvůli technickým potížím, Alonso pravděpodobně natankoval palivo až po víčko a v závodě se pokusí o dlouhý první úsek. Navíc, stejně jako Heidfeld, doplatil na pomalu jedoucí McLareny.
Zklamáním byly výkony Williamsu. V Austrálie oba jeho jezdci bodovali, ale v Sepangu Nakadžima uvízl v první části kvalifikace a kvůli trestu z předchozí Velké ceny odstartuje poslední, před týdnem třetí Rosberg začne závod ze 16. pozice.
Po několikahodinovém jednání komisaři FIA rozhodli, že stížnosti Heidfelda a Alonsa na pomalu jedoucí mclareny v kole, kdy zajížděli do boxů, byly oprávněné.
Hamilton ztratil pět míst na startu za zbrzdění Heidfelda, Kovalainen za nebezpečné zpomalení dvojnásobného mistra světa Alonsa.
Mluvčí McLarenu trest potvrdil a uvedl, že se tým proti rozhodnutí nehodlá odvolat.
Trest pro dva jezdce výrazně zamíchal pořadím v první desítce. Nejvíce se zviditelnil Trulli - Toyota slaví třetí místo na startu, Kubica poskočil do druhé řady, Heidfeld je pátý, Webber šestý a Alonso si polepšil na sedmou pozici.
První část kvalifikace (20 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 6 nejpomalejších nepostupuje)
Za typického malajského parna (vysoká vlhkost vzduchu, 29 stupnu ve stinu, 46 povrch dráhy) vyrazili jezdci do úvodní části kvalifikace Velké ceny Malajsie. V Sepangu před letošním závodem natáhli na okruh nový asfalt a Bridgetone rozhodl dovést pro závod tvrdou a středně tvrdou směs pneumatik, nikoli měkkou, jakou měl pro kluzký povrch v Melbourne.
Při prvním výjezdu na dráhu hned vylétl nahoru Fin Kovalainen s McLarenem a překonal ho už jen Trulli s Toyotou, který se stal překvapivým lídrem úvodu boje o místa na startu. Až za ním byl Hamilton nebo vozy Ferrari.
V dramatickém závěru sklouzl na trávu v Austrálii sedmý Bourdais a narozdíl od týmového kolegy Vettela nepostoupil. Podobě dopadli i Sató s Davidsonem ze Super Aguri, Sutil s Fisichellou z Force India a Nakadžima z Williamsu, který sice zajel osmnáctý čas, ale byl za způsobení nehody Kubici za safety car v Austrálii potrestán ztrátou deseti míst na roštu. Začne jako poslední.
Rozdíly ve výkonnosti jsou znatelně menší než loni. Poslední nepostupující Fisichella nestačil na šestnáctého Barrichella s Hondou o půl setiny, na sedmého Heidfelda o půl vteřiny a na prvního Kovalainena o pouhou vteřinu!
Druhá část kvalifikace (15 minut, jezdci jedou s minimem paliva, 6 nejpomalejších nepostupuje)
Prostřední část kvalifikace přinesla několik překvapení. Tím prvním bylo, že navzdory předpovědím a očekáváním týmů se stále nespouštěl déšť, tím dalším, že před branami finálové sekce zůstal Coulthard s vozem Red Bull a v Melbourne třetí Rosberg s Williamsem.
Novému vozu britské stáje pravděpodobně malajsijský okruh nesedl. Nakadžima jasně nepostoupil z úvodní části, před týdnem v Austrálii zářící Němec najednou odstartuje ze 16. pozice.
Naopak se nečekal pohodlný postup obou strojů Toyoty. Japonci, zdá se, po letech opět vyladili své monoposty na rychlejší úroveň. Ještě ale potřebují dojíždět do cíle, což se jim v úvodním podniku nepodařilo. Do finále prošli i Webber z Red Bullu a nečekaně Alonso s Renaultem.
Proč mohl Trulli vyhrát úvodní část kvalifikace ukázal chvíli po začátku druhé Kimi Räikkönen - protože favorité nejeli naplno. Mistr světa šlápl na plyn a byl z toho nejlepší výkon dosavadního průběhu víkendu 1:34,412 minuty. Za něj se zařadil týmový kolega z Ferrari Massa, třetí byl Kovalainen s McLarenem.
Třetí část kvalifikace (10 minut, jezdci jedou s palivem pro závod)
V prvním kole pokusů o letmé kolo vládlo opět Ferrari. Nejlepšího výkonu dosáhl Massa, za ním skončil Räikkönen. Až třetí byl McLaren Kovalainena. Objevily se i chyby. Heidfeld a Glock při svých pokusech o co možná nejlepší výkon byli rádi, že nebourali.
Na piloty týmu z Maranella v malajské kvalifikaci nikdo neměl. Massa vybojoval pole position s obrovským náskokem. Na týmového kolegu Räikkönena najel téměř půl vteřiny, na třetí Kovalainena vteřinu. Hamilton mohl děkovat za čtvrté místo, stačilo málo a spadl by na sedmou příčku, Toyota i BMW-Saubery byly McLarenu vyrovnanými soupeři.
Nedělní závod startuje v 8:00 českého času a podle současné předpovědi by mělo pršet.
Výsledky kvaliifkace Velké ceny Malajsie F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 1:35,748 |
2. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1:36,230 |
3. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 1:36,711 |
4. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 1:36,727 |
5. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 1:36,753 |
6. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 1:37,009 |
7. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 1:38,450 |
8. | Heikki Kovalainen * | Finsko | McLaren | 1:36,613 |
9. | Lewis Hamilton * | Velká Británie | McLaren | 1:36,709 |
10. | Timo Glock | Německo | Toyota | 1:39,656 |
Vyřazení po 2. části | ||||
11. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1:35,208 |
12. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 1:35,408 |
13. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | 1:35,562 |
14. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | 1:35,622 |
15. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 1:35,648 |
16. | Nico Rosberg | Německo | Williams | 1:35,670 |
Vyřazení po 1. části | ||||
17. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 1:36,240 |
18. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 1:36,677 |
19. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 1:37,087 |
20. | Adrian Sutil | Německo | Force India | 1:37,101 |
21. | Anthony Davidson | Velká Británie | Super Aguri | 1:37,481 |
22. | Kazuki Nakadžima ** | Japonsko | Williams | 1:36,388 |
* - potrestáni ztrátou 5. míst na startu za blokování soupeřů v kvalifikaci
** - potrestán ztrátou 10 míst na startu za způsobení kolize za safety car při GP Austrálie