Proč právě žlutá? Kdy a proč se v pelotonu Tour žlutý dres ujal? Koho to napadlo? Pravdu halí pochybnosti. Pokud uvěříme, jak vše líčil trojnásobný šampion Philippe Thys v 67 letech pro časopis Champions et Vedettes, přihodilo se to takto:
Lídr průběžného pořadí původně nosil jen zelenou pásku na rameni. Během Tour 1913 však přišel za Thysem ředitel závodu Henri Desgrange a říká: "Vem si barevný dres, ať mají diváci jasno, kdo vede." Belgičan odmítl: "Ne! Neudělám ze sebe zářivý terč pro soupeře."
Desgrange se nevzdal, šel na něj oklikou. O pár dnů později Thyse oslovil Alphonse Baugé, manažer jeho týmu Peugeot: "Oblečeš si ten barevný dres. Bude to dobrá reklama pro sponzora."
Thys chtě nechtě poslechl. První žlutý dres mu údajně koupili v nejbližším obchodu. K dokonalosti dnešního trikotu od firmy Nike měl předaleko, pro hlavu si musel vystřihnout větší otvor. "Měl jsem ho pak na sobě i v ročníku 1914," vyprávěl.
Faktem je, že žádné dokumenty jeho slova nepotvrzují, ztratily se za války. Oficiální historie Tour tudíž uvádí coby prvního doloženého majitele žlutého dresu Eugena Christopha v roce 1919. Žlutá barva měla reprezentovat barvu pořádajícího časopisu L’Auto a Christophe ji nenáviděl: "Diváci na mě volali: Není nádherný, ten kanárek?"
Trikot byl tehdy z materiálu, z něhož se vyrábělo spodní prádlo. Ale jak psal reportér Jean-Paul Olivier: "Stal se legendárním díky kvalitě jezdců, kteří ho oblékali."
Další dres lídra poznala Tour až po 40 letech, byť i jeho původ tkví v pravěku závodu. V letech 1905 až 1912 chtěl Desgrange zvýšit soutěživost tím, že o celkovém vítězi nerozhodoval součet časů, ale bodový zisk za umístění v etapách.
Roku 1953, kdy Tour slavila 50. narozeniny, bodovací soutěž obnovili coby vedlejší klasifikaci. Součet bodů z dojezdů etap i prémiových spurtů určoval krále sprinterů, jenž nosil zelený dres v barvách sponzora, výrobce sekaček na trávu.
To bílý dres s červenými puntíky pro nejlepšího muže na horských prémiích údajně vymyslel Félix Lévitan, protože právě takový dres ho v mládí zaujal na pařížském velodromu.
Podle jiné verze barvy "nařídila" sponzorská firma Poulain Chocolate. Organizátoři sice vyhlašovali nejlepšího vrchaře už od roku 1933, ale puntíkatý dres zavedli teprve roku 1975.
Zbývá dres bílý. Ten od roku 1975 patřil nejlepšímu z cyklistů, který byl profesionálem méně než 3 roky, pak nejlepšímu nováčkovi. Na čas se vytratil ze scény, až od ročníku 1997 je určen nejlepšímu mladíkovi do 25 let.
Dres sponzoruje automobilka Škoda a v úvodu loňské Tour jej vlastnil český cyklista Roman Kreuziger. Vyzkouší si i letošní model?