Pilot už ve škole psal o touze závodit

  9:39
Krnov - Pořádnou smůlu měl krnovský automobilový závodník Miroslav Fajkus při posledním závodě minulé sezony. Závěrečný díl seriálu mistrovství republiky v jízdě do vrchu nedokončil kvůli závažné poruše motoru jeho spideru Lucchini P3-95M. "Oprava pořád ještě probíhá," přiznal Miroslav Fajkus.

Co se vlastně tehdy v Lanškrouně stalo?
Podle pana Müllera z Quintecu došlo k zadření jednoho hlavního ojničního ložiska na pátém válci. Přidřelo se to, vznikla tam vůle a jedna ojnice vyletěla ven. Byl zničený blok motoru a všechno, co s tím souvisí. To znamená, že z tohoto závodního motoru se už moc použít nedá. Aspoň z těch mechanických dílů.

Takže celou zimu jste strávili sháněním a děláním nového motoru?
Shánění tak složité není. Jde spíš o to sebrat peníze a odvézt motor k firmě, která ho spraví. Takže motor je v Německu u firmy Quintec, která ho původně i dělala. Termín jsme měli koncem února, kdy jsme ho měli přivézt odbržděný zpátky.

Vy jste se spiderem lucchini jezdil minulou sezonu prvně. Předtím jste jezdil s formulí dallara. Proč jste měnil vůz?
Vždycky, když člověk nějakou dobu jezdí s jedním autem, tak po nějaké době cítí, že potřebuje změnu. Mně se vždycky placka líbila, protože to byl kopcový speciál, který má alespoň pro mě nějaké kouzlo. Navíc je ta placka ideální, abych mohl zaplatit provoz.

Možnost pořídit si formuli 3000 vás nelákala?
Já jsem třítisícovku nechtěl. Kdyby se u ní stalo třeba něco s motorem, znamenalo by to vozit motor někam do Anglie a platit v librách. Ty částky jsou úplně někde jinde, byť ten motor BMW, co se mi rozbil, není taky levná záležitost. Dělají to specializované firmy, aby z toho dokázaly vydolovat výkon, který potřebujeme. Stojí to docela dost, ale dá se to zvládnout.

Jak vůbec sháníte prostředky?
Motorsport je hodně drahá záležitost a peníze se v něm shánějí docela obtížně. Je to otázka toho, jak dlouho v tom byznysu jste, jak se v něm orientujete. Třeba mně se po nějaké době podařilo získat sponzory, které mám už třetí rok stále stejné. Řekněme, že z lidí, kteří se neznali, se stanou přátelé, a takhle to potom může pokračovat. Oni samozřejmě přesně vědí, kam peníze plynou, a my se pro ně snažíme dělat různé akce, aby se i pobavili. To je důležitá věc. Nemusím oslovovat, i když to dělám, nějaké nové cizí firmy. U těch lidí, se kterými dělám, mám jistotu, že to, co jsem měl, budu mít i příští rok. I když stoprocentní ta jistota není nikdy. Záleží na tom, jak se těm firmám daří, jaké mají výsledky. Od toho se to odvíjí.

Přemýšlel jste o tom, že by se vám peníze sháněly snáz, kdybyste žil jinde než v Krnově?
Je to handicap, který si někteří ani neuvědomují. V kraji, který není ekonomicky silný, je problém peníze obstarat. Kluci, kteří jsou v Praze nebo v Čechách, mají tu situaci jednodušší, tam sídlí velké firmy, které něco znamenají. Ale nemyslím si, že bych kvůli tomu odcházel. Už mě to sice napadlo, ale prostě jsem to neudělal.

Miroslav Fajkus
Krnovský automobilový závodník, účastník seriálu mistrovství republiky v jízdě do vrchu. Narodil se v roce 1965, původní profesí je mechanik motorových lokomotiv. Několik minulých let se věnuje výhradně závodění. Má vlastní tým, jezdí s čtyřsetkoňovým spiderem značky Lucchini. Pod hlavičkou jeho stáje Miroslav Fajkus Racing startuje i David Kostruh s formulí Dallara F393.

A závodění vás i živí?
Posledních pár let nedělám nic jiného než motorsport. Když někde musíte pracovat, pracovní doba je dnes o něčem jiném než kdysi. Tehdy mohl člověk o půl třetí skončit a jít domů. Dneska to tak nefunguje. Teď si můžu pracovat na svých věcech, kdykoli potřebuju. Je s tím spojené cestování za sponzory, za zařizováním motorů. Časově to není slučitelné se zaměstnáním. Ideální by bylo, kdyby měl člověk firmu, v níž si může čas organizovat sám. Já jsem provozoval třeba autoservis, ale zjistil jsem, že člověk zanedbává buď jednu, nebo druhou věc. Já jsem spokojený, že to můžu dělat tak, jak to dělám.

Jak jste se vůbec dostal k závodění?
Už od deseti let jsem chtěl závodit. Vzpomínám si na jednu svou slohovou práci v češtině, kdy jsem psal, že chci být automobilový závodník. Ale v době, kdy jsem začínal, tomu situace nebyla příliš nakloněna. Začínal jsem v roce 1989, kdy staří jezdci uměli peníze sehnat a my to nedokázali. Celé společenské zřízení se změnilo, bylo to složité. Já jsem začínal jezdit s formulí škoda, protože jsem odjakživa zastáncem toho, že závodní auto nemá střechu.V úvahu tedy připadala jedině formule, nebo sportovní prototyp. Začal jsem s dluhy, ale postupně se to rozvíjelo.

Kolik jste vystřídal aut?
Na začátku jsem koupil formuli škoda, jedno auto jsem si postavil sám, pak jsem něco odjel s půjčenou formulí avia od Adolfa Fešárka, bylo to tak šest aut.

Na které vzpomínáte nejraději?
Na toho ralta (ukazuje za sebe na fotografii formule na zdi). Toho jsem koupil od Čechoameričana Toma Šedivého, který se vrátil do Česka, aby si tu zazávodil a tohle auto si dovezl. Jakmile jsem do toho auta sedl, začal jsem vyhrávat, i když jsem byl předtím naprosto neznámý člověk. Bylo to v roce 1995, kdy jsem vyhrál český mistrák ve třídě do 1600. Byla to doba, která mě nejvíce nakopla. Akorát mě mrzí, že můj otec, který mi od samých začátků pomáhal, se toho nedožil, protože v roce 1994 umřel. Bylo mi to moc líto, ale vypadá to tak, jako by to tak všechno mělo být.

A kterého svého výsledku si ceníte nejvíce?
Těžko říct, v roce 1995 jsem vyhrál spoustu závodů v absolutním pořadí. Rád vzpomínám například na Ecce Homo 1995, kdy jsem tam byl absolutně nejrychlejší Čech a ze 150 aut jsem skončil někde na sedmém místě s autem, které mělo obsah motoru 1,6 litru. Myslím, že to byl super dobrý výsledek.

Takže na Ecce Homo vzpomínáte rád?
Tam jsem chodil jako malý kluk s otcem a snil jsem, že ten kopec jednou pojedu, což se mi už mnohokrát vyplnilo. Je to delší kopec, dá se tam chytit rytmus jízdy. Navíc se mi tam většinou daří.

Co manželka? Nemá o vás strach?
Pár salt mortale se mi sice taky už přihodilo, i nějaké havárie byly, ale tomu se asi nikdo nevyhne. Prostě s tím musí žít. Naučila se to. Mě děsí spíš normální silniční provoz. Věřím, že s tím má každý závodník trochu problém, hlavně v zisku tresných bodů. Já jsem taky přišel o nějaké body, vždycky v Krnově. Několikrát mě vyhmátli a já si vždycky myslel, že jedu pomalu, že pomaleji už to ani nejde. A vždycky jsem jel rychle. Je to takové hodně zákeřné. Už to musím nějak řešit.

Takže se asi těšíte, až si zase zazávodíte, že?
Přes zimu trpíme, v motorsportu se totiž nic moc neděje. Mám tady nachystané kalendáře závodů, které chci jet...

Už jste zkoumal konkurenci? Váš největší soupeř Miloš Beneš přesedlal do formule 3000.
Pokud vím, tak Benešovo auto pořád pojede. Navíc přibyla, byť dvoulitrová, placka z Opavy od Petra Vítka. Otakar Krámský na svém webu také píše, že jeho auto je k dispozici, takže se toho až tak moc nezmění. Jen Miloš Beneš přešel na tu formuli, kterou já jsem původně nechtěl. Třeba se mi to podaří, abych se k ní dopracoval.  Snad někdy napřesrok. Ale to je otázka peněz.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

22. března 2024  11:59

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rekordní trest pro trenéra Radu. Za rasistickou urážku dostal osm měsíců

21. března 2024  17:12,  aktualizováno  19:43

Boj druholigových fotbalistů pražské Dukly o postup mezi elitu může jejich kouč Petr Rada sledovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

1. Ledecká, 2. Davidová, 3. Voborníková. Kolik si na sněhu vydělaly

25. března 2024  15:51

Z českých lyžařů, snowboardistů a biatlonistů si v uplynulé sezoně nejvíce vydělala na prémiích...

Zlatá tečka za super-G. Skvělá Ledecká triumfovala ve finále Světového poháru

22. března 2024  9:50,  aktualizováno  13:05

V novém roce potvrzovala v superobřím slalomu stoupající formu. V únoru se propracovala do první...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Norsko - Česko 1:2, rozpačitý výkon, i tak výhra. Haškovu premiéru ozdobil Barák

22. března 2024  16:49,  aktualizováno  19:52

Oslo (Od našeho zpravodaje) Fotbaloví reprezentanti se při premiéře trenéra Ivana Haška v Norsku téměř celých devadesát minut...

Třinec - Budějovice 2:0. Obhájce titulu obstál a odvrátil historickou prohru

28. března 2024  16:45,  aktualizováno  20:09

Aktualizujeme Třinečtí hokejisté vyhráli 14. sérii play off v řadě a zamezili historickému obratu Českých...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

Zámoří zase řeší: Chybují rozhodčí více? Emoce ve Philadelphii hasila omluva

28. března 2024  17:35

Roli padoucha měl na palubovce Philadelphia 76ers zastávat jednoznačně James Harden v dresu LA...

Lakatoš bude hostovat v Boleslavi. Bruslaři s ním počítají na dva roky

28. března 2024  17:26

Dominik Lakatoš bude v nadcházejících dvou sezonách hostovat z hokejových Vítkovic v Mladé...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...