Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kopfstein byl v Air Race pátý. A za rok? Chceme a máme na bednu, říká

Akrobatický pilot Petr Kopfstein v akci | foto: Red Bull Content Pool

4 2017
Výtečným pátým místem skončila druhá sezona karlovarského pilota Petra Kopfsteina v nejprestižnějším leteckém seriálu Red Bull Air Race. „Jsem přesvědčen, že toto závodění je o hlavě a to myslím je moje silná stránka, chybí pouze zkušenost,“ komentuje Kopfstein největší úspěch kariéry a míří výš.

„Bude velmi těžké na to navázat, ať už udržet nebo vylepšit. Nebude to jednoduché, nikdo nespí, ale náš plán je mít mety nejvyšší. Rozhodně chceme na bednu, možná to zní troufale, ale myslíme, že na to máme. Uvidíme, jestli na to má stroj,“ dodal.

Skvělý úspěch české letecké školy vyšperkoval celkově druhým místem Martin Šonka.

„Sice je mi líto, že nevyhrál titul, ale každopádně se jedná o velký úspěch českého letectví. Je to potvrzení toho, že jdeme správnou cestou, a toho, co jsme oba tomu obětovali. Je za tím patnáct let tvrdé práce, odříkání, obrovských investic a obětí. Šonka tomu obětoval kariéru vojenského stíhacího pilota a já se vzdal stabilní, fungující firmy. Já toho nikdy nelitoval a nikdy nebudu. Jako národ jsme dopadli nejlépe, ani Američani, Francouzi, letecká velmoc, a nikdo další nemá v první pětce dva zástupce,“ říká Petr Kopfstein.

Obecně se říká, že druhý rok v jakékoliv sportovní soutěži bývá nejtěžší. Pro Kopfsteina to neplatilo.

„Po posledním místě v úvodním ročníku jsme si říkali, že letadlo je třeba hodně upravit. Zavedli jsme spoustu nových procesů v týmu, hodně jsme trénovali, zavedli i druhý simulátor, který s námi jezdil i na cestách. To vše s tím, že jsme věřili v efekt ten, že bychom měli skončit do první desítky. To byl logický postup ve druhé sezoně. Kdybychom skončili sedmí, osmí byla by to obrovská satisfakce,“ vysvětluje karlovarský pilot.

Ovšem nakonec z toho bylo nádherné páté místo. „Na začátku bychom páté místo považovali za velký úspěch a považujeme jej i na konci,“ přiznává. „Kdybychom třeba v Kazani zatlačili hodně, tak jsme pořád mohli bojovat o nejvyšší místa, což v průběhu sezony bylo velké překvapení, a když jsme nakonec vybojovali páté místo, je to pro nás obrovský úspěch.“

A možná si tím také na sebe upletl bič, teď už nebude ten, co se ještě učí, ale soupeř, před kterým budou úplně všichni na pozoru. „Je to velký závazek, ale se zkušenostmi se posouváme a rozhodně se toho nebojím,“ vyhlašuje Petr Kopfstein.

Průběh sezony

Letošní ročník Red Bull Air Race odstartoval tradičně v Abu Dhabi, hlavním a druhém nejlidnatějším městě Spojených arabských emirátů po Dubaji. Po šestém místě v kvalifikaci se Kopfstein utkal s Nicolasem Ivanoffem a časem by ho porazil. Jeden sražený pylon a třívteřinová penalizace mu ale vystavila stopku a na úvod byl bez bodu, skončil dvanáctý.

„Zjistili jsme, že letadlo létá rychle, v tréninku jsme měli nejrychlejší časy. Potvrdilo se, že cesta je správná,“ komentuje pilot vstup do sezony.

San Diego (USA)

Petr Kopfstein poprvé v Air Race postoupil mezi osm nejlepších, kde byl nad jeho síly úřadující mistr světa Němec Dolderer a v závodě skončil šestý.

„Postoupili jsme do osmičky, brali první body za šesté místo. Trať tam je docela náročná, technická. Porazil nás Mathias Dolderer, úřadující mistr světa, který zvolil riskantní trajektorii a vyšlo mu to. Neudělali jsme chybu,“ vzpomíná Kopfstein.

Čiba (Japonsko)

Japonské závody Red Bull Air Race přináší pilotovi štěstí. Petr Kopfstein zde uspěl v Challenger Cupu, loni v Čibě získal první body v premiérové sezoně Master Class a letos se ve městě sousedícím s Tokiem poprvé postavil na stupně vítězů. Porazil jej pouze domácí Jošihide Muroja.

Závod Red Bull Air Race v Čibě ovládl Jošihide Muroja z Japonska (uprostřed),...

Závod Red Bull Air Race v Čibě ovládl Jošihide Muroja z Japonska (uprostřed), Petr Kopfstein (vlevo) byl druhý a Martin Šonka třetí.

„Dobrá kvalifikace, nejprve jsme o sedm tisícin vteřiny prohráli s domácím Murojou a v dalším kole Američan Kirby Chambliss hodně tlačil, přetáhl letadlo a byl diskvalifikován. Potom ve čtyřce jsme si říkali zaletíme čistě, hodně se změnily podmínky, začalo velmi foukat a to rozhodlo, že se dělaly chyby. My zaletěli čistý konzistentní čas. Tím pádem nás to katapultovalo na druhé místo a získali jsme hodně bodů,“ pochvaluje si karlovarský pilot.

Budapešť (Maďarsko)

Karlovarský pilot elitní kategorie Red Bull Air Race Petr Kopfstein v šampionátu opět bodoval, odvezl si šest bodů za skvělé páté místo. Postup do finále mezi nejlepší čtyřku mu unikl jen o vlas.

„Rozhodčí nám dali velmi spornou penaltu, nesouhlasíme s ní, dodnes s ní nesouhlasím. Tento moment rozhodl i celý šampionát, tím pádem přes nás postoupil Chambliss a vyhrál. Ale brali jsme body a stále měli na to bojovat o místa nejvyšší,“ uvedl pilot.

Kazaň (Rusko)

V Rusku se znovu probojoval do finále mezi nejlepší čtyři. Poslední let mu ale nevyšel úplně podle představ a odjížděl se čtvrtým místem. „Ve čtyřce jsem věděl, že když zariskujeme hodně a budeme první, tak se dostaneme do tří. Nevyšlo to, ale zkusili jsme to a nakonec byli čtvrtí a brali spoustu bodů a dál byli pátí celkově,“ říká Kopfstein. V takové destinaci se závodilo vůbec poprvé. „V Rusku jsem byl poprvé, město je nádherné, byl jsem překvapen. Mám výborné vzpomínky, všechno klapalo.“

Porto (Portugalsko)

Petr Kopfstein v seriálu Red Bull Air Race bodoval i v šestém závodě a udržel páté místo průběžného pořadí mistrovství světa. Před více než půlmilionem fanoušků, kteří sledovali závod, znovu pronikl mezi osmičku nejlepších, kde ho bohužel zastavil Američan Kirby Chambliss.

Akrobatický pilot Petr Kopstein během závodu Red Bull Air Race v Portu

Akrobatický pilot Petr Kopstein během závodu Red Bull Air Race v Portu

„Trať, která nám nevyhovuje, byla příliš jednoduchá, rovná a naše letadlo nepatří k těm nejrychlejším. Vyhovují nám tratě technické s výškovými převýšeními. Přesto jsme brali opět body. Jinak nádherný závod, obrovské množství lidí, vynikající atmosféra,“ uvedl k závodu, kde seriál letos také zastavil poprvé.

Lausitz (Německo)

Předposlední zastávka mistrovství světa mu přinesla do celkového hodnocení pouze tři body za osmé místo.

„Obrovská podpora domácích diváků, chtěli jsme zaletět dobře. V kvalifikaci poprvé zaletěli druhý nejlepší čas. Proti Slovinci Peteru Podlunšekovi jsme strategicky letěli na jistotu, následně u Španěla Juana Velardeho jsme věděli, že máme na to jej porazit, ale musíme hodně tlačit. Mně se ještě nikdy nestalo, že jsem ve druhé zatáčce překročil čas, který můžu strávit v přetížení 10G, o sedm setin, a tudíž to znamenalo diskvalifikaci. Bohužel osmé místo, přesto jsme nějaké body brali, ale tam jsme měli na to být na bedně. Celý týden jsme tam létali jedny z nejlepších časů a trať nám vysloveně seděla,“ lituje Kopfstein.

Indianapolis (USA)

Poslední závod Red Bull Air Race přinesl Petrovi Kopfsteinovi šest bodů, které ho vrátily do elitní TOP 5 celkové klasifikace.

„Před závodem jsme byli šestí a naším cílem bylo dostat se zpátky na páté. Zase druzí v kvalifikaci. Francouze Francoise Le Vota, který trefil pylon jsme porazili a šli na Mathiase Dolderera. Papírově jsme jej měli porazit, zaletěl jsem relativně dobrý čas, ale spíš na bezpečnější stranu. On následně do toho šel absolutně naplno a povedl se mu let, jaký za celou sezonu neletěl. Nepostoupili jsme, ale brali body za páté místo a tím pádem i páté celkově,“ raduje se Petr Kopfstein.

Po oslavě přelet USA

Konečné páté místo vyšlo z vyrovnaných výkonů. „V celé sezoně jsme se snažili být konzistentní, brát body v každém závodě,“ potvrzuje pilot.

Nejlépe se mu létalo v Lausitzu, Budapešti. „Tratě se mění, není to stejné. Nejlépe nám vyhovuje, kde je to úplně nové, kde jsou všichni na tom stejně.“ Ani si pořádně po posledním závodě neužil oslavy, interní oslava v týmu byla skromná. „Hned druhý den ráno jsem vyrážel na přelet celých Spojených států, přes čtyři tisíce kilometrů, a přesunul letadlo do Kalifornie, kam v lednu odjíždím na deset dní testovat. Začátkem února bude první závod v Abú Zabí. Pauza není moc velká,“ vysvětluje.

Relaxem bylo trhání zubů

Ovšem nyní tráví dny doma v Karlových Varech s rodinou. S jednou „zvláštní“ relaxační metodou. „Nechávám si vytrhnou osmičky zuby, už to chci mít za sebou, ne že by mě to nějak trápilo, ale v podstatě to plánuji delší dobu. Dále se připravuji fyzicky, řeším sponzorské záležitosti, změny v týmu atd.“

Akrobatický pilot Petr Kopstein během závodu Red Bull Air Race v Portu

Akrobatický pilot Petr Kopstein během závodu Red Bull Air Race v Portu

Ovšem velký prostor dostává samozřejmě rodina. „Byli jsme na horách, tůry, a chystáme se po Vánocích na lyžování. Měl jsem prostor se víc věnovat dětem. Dcera dělá závodně moderní gymnastiku a syn karate a tenis,“ dodává Petr Kopfstein.

K úvodnímu závodu nové sezony do Abú Zabí musí letěl s větším předstihem. „Úvodnímu závodu předchází testy, přezkoušení, zdravotní vyšetření a další záležitosti před startem celého seriálu.“







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze