„Klasická motorka mi už nejde, takže jsem si říkal, že zkusím něco nového,“ pousmál se závodník, který se při slavnostním představení motocyklu s elektrickým pohonem exhibičně utkal s dvojnásobným evropským mistrem Petrem Bartošem.
Kde vás trkla elektromotorka?
Zaujala mě, když s ní Josh Hill skončil čtvrtý na velkém závodě v Americe. Hned jsem si řekl, že tuhle motorku prostě chci. Vyrábí ji jen americká firma Alta Motors. Já už jedenáct let jezdím s číslem 54 a shodou okolností výrobní číslo mé motorky je 54. Byl jsem na desetidenním kempu v USA, sedm dní se trénovalo a motorka jezdí fantasticky! Velmi obdobně jako klasická. Je to všehoschopný stroj.
FaktaElektrická motokrosová motorka Pavla Šumery Značka Alta Motors Označení Redshift MX Maximální výkon 30 kW (40 koní) Kroutící moment 163 Nm Kapacita baterie 5,8 kWh Typ baterie Li-Ion Doba dobíjení 2,5 hodiny Životnost baterie 1 000 hodin Hmotnost motocyklu 115 kg |
A jaké jsou rozdíly?
Není převodovka, jezdí se jen na jeden rychlostní stupeň. Má plný točivý moment úplně od začátku, takže výjezd ze zatáček je příjemnější. Výkon je srovnatelný se spalovacím motorem o objemu 250 ccm.
Co rychlost?
Na motokrosu není úplně důležitá maximálka, tu má elektromotorka okolo stovky, v terénu ale jezdíme průměrně 45 až 55 km/h. Důležitý je točivý moment a jak jsem říkal, ten je maximální už od nulových otáček. Jakmile potřebuji zabrat v zatáčce, mám plný výkon stroje.
Baterka je na závod dostačující?
Vydrží do 40 minut, což stačí. Pak ji strčíte do zásuvky na 240 voltů a dobijete za 2,5 hodiny. Náš karavan asi bude obklopen zvědavci, snad o téhle motorce budou uvažovat.
Kolik stojí?
Hodně, dvojnásobek standardní motokrosové motorky, tedy zhruba 400 tisíc korun. Ale celkové náklady po dobu až šestileté životnosti už jsou srovnatelné, protože nedělám servis motoru. Nevyměňuji olej ani věci, které by se opotřebily, třeba písty, kroužky nebo ojnice.
Nechybí vám ten randál?
Je to nezvyk. Hlavně při předjíždění. Není výhoda, že bych jezdce v tichosti předstihl, je to riziko. Když někoho míjíte o kolo, tak uhne. Teď budu muset zařvat, aby o mně věděl.
Neupadnete v nemilost u staromilců, kteří mají rádi vůni benzinu?
Určitě. Ale to je s každou změnou. Stejně jako když se přecházelo na čtyřtakty z dvoutaktů, které jsou výkonnější, lehčí, víc znečišťují prostředí. Zůstalo ještě 15 procent závodníků na dvoutaktech, protože chtějí prostě slyšet ten zvuk.
Má elektromotorka budoucnost?
Motokros je považován za něco, co dělá strašný kravál, smrdí a znečišťuje. Zavírají nám jednu trať za druhou. Já věřím, že motokros se dá sladit s životním prostředím. Díky elektromotorce můžeme být jedna ruka se zelenými a s ekology. I sám Petr Bartoš říkal, že si umí představit závody ve městě. Přišlo by hodně lidí a bylo by to fantastické.