Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Při předjíždění budu muset řvát, tvrdí první evropský elektromotorkrosař

Pavel Šumera a jeho elektromotorka | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

22 2017
Reklama na ticho. Bzučící elektrická motokrosová motorka už je i v Česku. První stroj si pořídil litoměřický podnikatel Pavel Šumera, v sobotu si s ním poprvé zazávodí v Krásné Lípě u Chomutova.

„Klasická motorka mi už nejde, takže jsem si říkal, že zkusím něco nového,“ pousmál se závodník, který se při slavnostním představení motocyklu s elektrickým pohonem exhibičně utkal s dvojnásobným evropským mistrem Petrem Bartošem.

Kde vás trkla elektromotorka?
Zaujala mě, když s ní Josh Hill skončil čtvrtý na velkém závodě v Americe. Hned jsem si řekl, že tuhle motorku prostě chci. Vyrábí ji jen americká firma Alta Motors. Já už jedenáct let jezdím s číslem 54 a shodou okolností výrobní číslo mé motorky je 54. Byl jsem na desetidenním kempu v USA, sedm dní se trénovalo a motorka jezdí fantasticky! Velmi obdobně jako klasická. Je to všehoschopný stroj.

Fakta

Elektrická motokrosová motorka Pavla Šumery

Značka Alta Motors

Označení Redshift MX

Maximální výkon 30 kW (40 koní)

Kroutící moment 163 Nm

Kapacita baterie 5,8 kWh

Typ baterie Li-Ion

Doba dobíjení 2,5 hodiny

Životnost baterie 1 000 hodin

Hmotnost motocyklu 115 kg

A jaké jsou rozdíly?
Není převodovka, jezdí se jen na jeden rychlostní stupeň. Má plný točivý moment úplně od začátku, takže výjezd ze zatáček je příjemnější. Výkon je srovnatelný se spalovacím motorem o objemu 250 ccm.

Co rychlost?
Na motokrosu není úplně důležitá maximálka, tu má elektromotorka okolo stovky, v terénu ale jezdíme průměrně 45 až 55 km/h. Důležitý je točivý moment a jak jsem říkal, ten je maximální už od nulových otáček. Jakmile potřebuji zabrat v zatáčce, mám plný výkon stroje.

Baterka je na závod dostačující?
Vydrží do 40 minut, což stačí. Pak ji strčíte do zásuvky na 240 voltů a dobijete za 2,5 hodiny. Náš karavan asi bude obklopen zvědavci, snad o téhle motorce budou uvažovat.

Kolik stojí?
Hodně, dvojnásobek standardní motokrosové motorky, tedy zhruba 400 tisíc korun. Ale celkové náklady po dobu až šestileté životnosti už jsou srovnatelné, protože nedělám servis motoru. Nevyměňuji olej ani věci, které by se opotřebily, třeba písty, kroužky nebo ojnice.

Nechybí vám ten randál?
Je to nezvyk. Hlavně při předjíždění. Není výhoda, že bych jezdce v tichosti předstihl, je to riziko. Když někoho míjíte o kolo, tak uhne. Teď budu muset zařvat, aby o mně věděl.

Pavel Šumera představil závodní elektromotorku.

Pavel Šumera představil závodní elektromotorku.

Neupadnete v nemilost u staromilců, kteří mají rádi vůni benzinu?
Určitě. Ale to je s každou změnou. Stejně jako když se přecházelo na čtyřtakty z dvoutaktů, které jsou výkonnější, lehčí, víc znečišťují prostředí. Zůstalo ještě 15 procent závodníků na dvoutaktech, protože chtějí prostě slyšet ten zvuk.

Má elektromotorka budoucnost?
Motokros je považován za něco, co dělá strašný kravál, smrdí a znečišťuje. Zavírají nám jednu trať za druhou. Já věřím, že motokros se dá sladit s životním prostředím. Díky elektromotorce můžeme být jedna ruka se zelenými a s ekology. I sám Petr Bartoš říkal, že si umí představit závody ve městě. Přišlo by hodně lidí a bylo by to fantastické.

Autor:


Nejčtenější

Draft byl facka přes hubu, přiznává hokejový obránce Zábranský

Stejně jako jeho otec hraje i Libor Zábranský mladší za reprezentaci. Její dres...

Otec na tribuně, státní znak na hrudi, domácí led pod nohama. Libor Zábranský mladší prožil...

Hlavy vzhůru, pro nás jste mistři! Jsme smutní i pyšní, řekl kouč Chorvatů

Chorvatská prezidentka Kolinda Grabarová Kitarovićová v objetí s trenérem...

Davy fanoušků v přecpaných ulicích Záhřebu nejdřív trochu smutnily, pak ale propukly velké oslavy....



Jak slavila Francie: euforie, ale i bitky, rabování a smrtelné úrazy

Francouzi divoce oslavují úspěch fotbalistů, kteří stali mistry světa.

VIDEO Francie se po triumfu fotbalistů na světovém šampionátu ponořila do bouřlivých oslav. Převládaly...

Šotolina, spletitý sjezd i Alpe d´Huez. Triptych alpských etap čeká

Chris Froome ve žlutém v roce 2013 na Tour poblíž jezera Annecy.

Tři majitelé žlutého trikotu, spousta hromadných dojezdů, rovinaté etapy na větru, impulzivní den...

Sparta dotáhla příchod Tetteha, Kadlece řeší. A chce bojovat o titul

Generální ředitel Sparty Adam Kotalík (vpravo) a trenér Pavel Hapal hovoří na...

Útočník Benjamin Tetteh už je definitivně hráčem fotbalové Sparty, odchod Michala Kadlece do...

Další z rubriky

Na motokrosu v Petrovicích zazářily v dresu Orionu posily ze zahraničí

Mistrovství světa v motokrosu v Lokti.

Nedávno si je s úspěchem „oťukl“ při obnoveném Orion Cupu v Horním Újezdě u Litomyšle, do nedělního...

Obhajoba titulu je už spíše pohádka, zoufá Lacko

Adam Lacko  po závodech na Slovakiaringu.

Úřadující mistr Evropy Adam Lacko se již v polovině sezony smiřuje s tím, že titul letos neobhájí....

Kornfeil byl v Německu v kvalifikaci jedenadvacátý, Abraham třiadvacátý

Jakub Kornfeil během kvalifikace na Velkou cenu Německa.

Jakub Kornfeil zajel v kvalifikaci na Velkou cenu Německa silničních motocyklů jedenadvacátý čas a...



Najdete na iDNES.cz