Portál Motorsport.com, který na „rekord“ upozornil, zároveň přinesl statistiku, jak moc pádů v posledních letech přibývá. Ač se počet závodů nezměnil – je jich 18 – tak třeba v sezoně 2010 napočítali 825 karambolů, o dva roky později jich bylo už 905 a v roce 2014 981. Letos poprvé padla tisícovka.
Co je však zajímavější, oproti minulé sezoně (976) není zásadní nárůst pádů v nižších kategoriích Moto3 a Moto2. Ale už teď jich je o 60 víc v královské třídě MotoGP, navíc o víkendu ve Valencii ještě číslo naroste. Motorsport.com tvrdí: „Vinu na nehodách nesou dva hlavní faktory: jednak návrat pneumatik Michelin a jednak zavedení jednotné elektroniky. Proto počet pádů v MotoGP roste.“
Je to ale skutečně tak?
Karel Abraham, který po loňském odchodu z MotoGP závody spolukomentuje a který – s dávkou ironie a nekorektnosti – má k pádům hodně co říct, nabízí jiný pohled.
„Tou elektronikou je to jen částečně. Především jsou dnes motorky a výsledky tak vyrovnané, že abyste získal solidní umístění, nemůžete jet na devadesát nebo sto procent. Musíte jet na sto deset, jenže pak už nebalancujete na hraně, ale jedete za ní,“ popisuje Abraham. „A často to nevyjde. Všichni musí strašně moc tlačit na pilu a pak padají.“
Jeho názor koneckonců potvrzuje i detailnější statistika pádů z MotoGP. Z ní plyne, že během 17 víkendů byli na zemi nejčastěji Cal Crutchlow a Jack Miller (celkem 24krát). Tedy piloti, kteří nejezdí za top týmy, ale kteří se letos jako jediní (spolu s Viňalesem) dokázali z druhého „levelu“ probít až k výhře.
„Mají nejlepší výsledky z netovárních jezdců, tlačí to za hranu. Podívejte na Crutchlowa – ten den před vítězstvím v Austrálii rozštípal motorku na kousky. A je to přesně ten směr, kterým to v MotoGP jde,“ vypráví Abraham.
Jen pro představu: na opačném pólu než Crutchlow a Miller je Valentino Rossi (celkem 4 pády), Maverick Viňales (5), Andrea Dovizioso a Hector Barbera (oba 6). A třeba už jistý šampion, Marc Márquez, letos spadl 16krát, což ho řadí na třetí místo „padačů“.
Bude tedy počet pádů dál stoupat? Abraham netuší, ale předpokládá, že bude pokračovat trend, kdy se víc a víc prosazují netovární jezdci: „Když pojedete v netovárním týmu, tak to nebude hned znamenat, že nemáte šanci. A to je dobře pro diváky, ostatní jezdce i pro mě.“
Sám se totiž do MotoGP v příští sezoně vrací. A už po nedělním závodě ve Valencii ho čeká testování s jeho novým týmem Aspar.