Do ostré pravotočivé zatáčky se řítí více než 70kilometrovou rychlostí. Ač mohutně tiskne brzdu, kritickou situaci cyklista Laurens De Plus nezvládne. Belgický mladík přelétne svodidla a v hluboké rokli skončí v kotrmelcích.
Při sjezdu z Mura di Sormano o několik minut později padá i Jan Bakelants. Ani zkušený závodník stáje AG2R neodhadne zrádnou vracečku. Jeho kolo po dramatickém pádu končí zaklíněné v koruně stromu téměř čtyři metry nad zemí. Jedenatřicetiletý Belgičan zůstává nehybně ležet v houští.
Hororové momenty přinesl 111. ročník závodu Kolem Lombardie, posledního z pěti klasikářských Monumentů sezony.
Dvaadvacetiletý talent De Plus už na místě komunikoval s lékaři, ti ho sanitkou okamžitě transportovali do nedaleké nemocnice. V ní týmový kolega Zdeňka Štybara z Quick-Stepu strávil 24 hodin na pozorování. Poté zamířil do belgického města Herentals, kde lékaři našli drobné poškození čéšky pravého kolene.
„Měl jsem obavy, že to bude vážnější zranění. Dokonce mi doktoři říkali, že následky toho pádu mohly být daleko závažnější,“ říká De Plus.
Naopak jeho krajan Jan Bakelants dopadl daleko hůře. Vítěz etapy na slavné Tour si při pádu, který nezachytily televizní kamery, zlomil sedm žeber a první i třetí obratel. Do Itálie za ním okamžitě přicestovala celá rodina.
„Jan je ve stabilizovaném stavu. Byl při vědomí a neměl potíže s dýcháním a pohybem,“ komentoval týmový lékař Eric Bouvat.
Cyklisté znovu viděli další ze strašidelných chvil v pelotonu. Dá se jim vůbec předcházet?
Když před čtrnácti lety zemřel při slavném závodě Paříž-Nice Andrej Kivilev z Kazachstánu po pádu na hlavu, nařídila cyklistická unie povinné nošení helem. Do té doby byla ochrana hlavy UCI pouze doporučena. Bezpečnost posouvají i nové technologie a možnosti. Jezdci tráví hodiny studováním jednotlivých etap, využívají i zpráv od masérů, kteří trasu projíždí v autě před hlavním balíkem.
„Snažím se nepřemýšlet nad momenty, kdy jsem upadl. Občas tomu ale nejde předcházet a začnu brzdit,“ popisuje Vincenzo Nibali, vítěz sobotního závodu a excelentní sjezdař. Právě 32letý Ital rozhodl o svém druhém prvenství na Lombardii opět ve sjezdu.
„Když jsem začínal jezdit v profesionálním pelotonu, Stefano Zanatta, sportovní ředitel nyní už zaniklého Liquigasu, mi říkal, že moje sjezdařské schopnosti jsou obrovskou výhodou. Je to moje zbraň, kterou používám i k obraně,“ doplňuje Nibali.
Ve vysoké rychlosti si libuje i polský cyklista Michal Kwiatkowski, někdejší mistr světa. „Jsem tím posedlý,“ prohodil jezdec týmu Sky.
Naopak dlouhé sjezdy zůstávají velkým strašákem například pro Ilnura Zakarina či Thibauta Pinota. Francouz dokonce v minulosti zažehnával strach z vysoké rychlosti v závodním autě s bývalým rallyovým jezdcem Maxem Mamersem.
„Využívá se i lyžování,“ vzpomíná Marc Madiot, sportovní ředitel francouzské stáje FDJ.
Velká vlna nevole se poté vznesla k letošnímu experimentu pořadatelů 100. ročníku italského Gira. Ředitel závodu Mauro Vegni se svým týmem vymysleli finanční odměny pro nejlepší sjezdaře.
„Doufám, že je to vtip. Co bezpečnost?“ reagoval Nizozemec Wout Poels ze Sky. Naštěstí nápad zůstal pouze na papíře.
Letošní sezona opět potvrdila, že cyklistika patří k nejnebezpečnějším sportům vůbec.