Okusil jsem Dakar. Je šílený

  3:37
Tunisko (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Sedím v kamionu, který se řítí takřka stopadesátikilometrovou rychlostí po hrbolaté poušti. Jsem připoutaný jako opravdový závodník, přesto mi nohy plandají vzduchem, hlava se klimbá sem a tam. Snad padesátkrát si řeknu, ať ten šílenec už proboha zpomalí. Nebo ať už je konec. Samozřejmě jen v duchu.

Autor reportáže Robert Sára (v modrém triku) se pokouší vyhrabat terénní toyotu z duny. Jeho snaha byla marná, vůz musel z písku vytáhnout kamion. | foto: KM RACING: Michal Matyáš

Vedle mě sedí kolegyně, tváří se spokojeně, tak jako chlap mlčím. Když po půl hodině konečně vystupuju, mám potíž udržet rovnováhu. A byť jsem včera strávil celý den na sluníčku, teď jsem jak albín. Nelze jinak: barvu mi vrátí až hlt rumu.

Na vlastní kůži

Reportér MF DNES "trénoval" na Dakar

Jenže za chvíli ji zase ztratím. Z představy. Nakloní se ke mně totiž Martin Macík – seznamte se, to je ten chlapík, co jsem ho před pár minutami proklínal – a řekne mi: "A to já nejsem závodník, jen nadšenec. Jsou borci, co jezdí ostřeji." 

Strávil jsem tři dny v tuniské části Sahary na testování českého týmu KM Racing, který se v lednu zúčastní se dvěma náklaďáky, třemi motorkami a jednou čtyřkolkou slavné rallye Dakar, která se tentokrát pojede premiérově v Jižní Americe. A zjistil jsem tři věci:

1. Těch patnáct dní závodění bych nevydržel.

2. Už vím, proč po dětech z Afriky na všech televizních záběrech a fotografiích lezou mouchy.

3. Nesnáším písek.

Co je to Dakar

Slavnou rallye založil před 30 lety Francouz Thierry Sabine, když se rok předtím při podobném závodě ztratil v Libyjské poušti.


1. ročník startoval 26. 12. 1978 z pařížského náměstí Trocadéro a na 170 účastníků čekala štreka 10 000 kilometrů do Dakaru.


V roce 1986 Sabine zahynul, když se zřítil během Dakaru jeho vrtulník. Později Sabinův popel smíchali s pouštním pískem a urna je na startu každého ročníku.

Tak tedy postupně. Dakarskou rallye jsem vždycky bral jako velkou romantiku. Jako dobrodružství. Teď přidám ještě jedno: je to především dřina. Odjel jsem v kabině náklaďáků sotva čtyřicet ostrých kilometrů, ale i tak jsem byl domlácený jak po největší fotbalové "bitvě" v okresním přeboru.

Jen těžko se to dá popsat, ale ta půlhodina mi připadala, jako když se při rodeu zkoušíte udržet na umělém býku. Seděl jsem na místě, které patří mechanikovi Jaroslavu Valtrovi, chlapovi s metrem devadesát, a tak já – o patnáct čísel menší – jsem si neměl o co zapřít nohy.

Plandaly, jak se jim zlíbilo. O hlavě raději nemluvím. Opravdu rodeo. Jen tady nemáte kam spadnout.

I když... Těsně před koncem se pode mnou urvala sedačka, pásy mě však v ní udržely, jen se zostra zařezávaly do krku. Po těch čtyřiceti kilometrech drncání jsem pochopil, proč Karel Loprais kvůli potížím se zády už třetí rok odkládá jubilejní dvacátý start na Dakaru.

On by nejel čtyřicet kilometrů, ale devět a půl tisíc! A v autě by nebyl třicet minut, ale dva týdny, osm devět hodin denně. "To já si vždycky už druhej den říkám, proč jsem sem zase vlezl. Co z toho mám," vypráví Macík, pětinásobný účastník.

Příprava na Dakar

Navíc je v kokpitu děsné vedro, vy na sobě musíte mít nehořlavou kombinézu, kuklu přes hlavu a helmu. "Stačí dvacet minut a jsem durch propocenej."

Já mám jen tričko, kraťasy a platí totéž. Nechápu, jak v tomhle kostitřasu pracuje navigátor. Hlava se vám mele a vy přesto musíte sledovat záchytné body na trati a ještě itinerář v ruce. "Když sedím vedle toho blázna, tak je někdy lepší koukat jen do papíru," žertuje Josef Kalina, třetí z Macíkovy party.

Jen abyste měli představu, tak kamion při závodě může kvůli bezpečnosti jet maximálně sto padesát kilometrů v hodině. A valnou část rallye se vážně šlape na plný plyn. Ale dokážou se s ním i jiné kousky: tak třeba pětinásobnému vítězi Rusovi Čaginovi loni ve Francii naměřili, jak to po dálnici valí 230!

Mouchy a slivovice, nedílná součást Rallye Dakar

Vraťme se však zpět do Tuniska. Tři dny trávíme s týmem v malé oáze Ksar Ghilane, zhruba pět hodin autem od turistického centra Djerba. Mezi závodníky je to vyhlášené místo k tréninku, navíc snadno dostupné, vždyť před rokem sem dokonce dodělali i silnici. Přesto neztratilo nic z kouzla Afriky a Sahary.

Stačí při rozednění vyšlapat pár schodů na vrchol zdejší rozhledny: písek, pár velbloudů, trsy trávy. Jen nečekejte, že uděláte nějaké báječné snímky. Stačí vytáhnout foťák a hned máte na objektivu hejno much. A když otočíte krkem, na vašich zádech jsou další. Nejsou sice kdovíjak otravné, ale zato jsou všude.

"Je sezona datlí, to se vždycky rozmnoží," říká Josef Kalina, který na Saharu jezdí už 25 let. "Po dvou dnech rezignujete na to je odhánět." Já rezignoval po dni.

Příprava na Dakar

A pak vás ještě překvapí. "Víte, co je na Dakaru nejhorší?" "Teplo, písek..." zkouším. "Zima! Zažil jsem noc, kdy bylo minus jedenáct." I teď začátkem listopadu je přes noc chladno.

Jinak je to tu však opravdu romantické místo. Jen si nepředstavujte, že soustředění týmu se nese v nějakém přepychu. Pětadvacet lidí spí ve stanech, mezi nimi i zpěvák Michal Hrůza, který zde točí videoklip.

Regeneruje se v termálním jezírku, jehož pramen se tu odkudsi vynoří a o pár metrů dál zase nenávratně zmizí. K jídlu se podávají moravské klobásy a večer si na uklidněnou prostě musíte dát panáka slivovice.

První Češi na Dakaru

V roce 1985 se rallye zúčastnili i první Češi.


Automobilka Liaz tehdy na závod vyslala dva vozy. První kamion, ve kterém jeli Jiří Moskal, Radek Fencl a Jaroslav Joklík, skončil třináctý. Ten druhý, v němž seděli Francouz Galland, Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý, závod nedokončil.


V roce 1988 přišlo první vítězství československého vozu: v kamionu Tatra vyhrál slavnou rallye Karel Loprais, který celkově vyhrál Dakar šestkrát.

"Na Dakaru je to stejné. Tam si ho dáte v cíli i před startem," líčí řidič druhého trucku Ladislav Fajtl. Po mé půlhodinové zkušenosti se ani nedivím.

Přesto tenhle tým není žádná partička nadšených amatérů. Dakar je zatraceně drahá sranda. Jenom trajekt z Janova do Tunisu, kterým se převážela technika, stál půl milionu korun! A když pak kamion uhání o sto šest, vezme si i přes 80 litrů nafty na 100 kilometrů.

Jak jsem (ne)vyhrabal auto z písečné duny

Ještě jedna věc by mě na Dakaru ubíjela. Písek. Nejde ani tak o to, že ho máte v puse, i když večeříte. Že i dva dny po návratu do Česka z vás pořád odněkud padá. Ale je neštěstí ho odhazovat.

Vím, o čem mluvím. Zažil jsem to. Společně se třemi kolegy jsme při testování doprovodné toyoty zapadli v písečné duně. A dostat se odtud šlo jedině s lopatou v ruce.

Věřte, že jen málo věcí na světě je horších než vyhrabávat na poušti auto z písku. Praží do vás slunce, je pětatřicet stupňů Celsia, jako na potvoru nemáte žádnou vodu, vezete jedinou lopatu. A hlavně je to nekonečné. Písek ze stran se totiž pořád sype pod kola.

Navíc fouká, musíte mít brýle, jinak vás písek štípe do očí, a najednou se vynoří místní chlapík, jede na mopedu, za sebou táhne pět velbloudů a usmívá se od ucha k uchu. Se vším se vám chce seknout.

Musím přiznat: hrabali jsme hodinu a auto ven nedostali. Z kempu však nakonec přijel kamion a vytáhl nás. Jako nic. I proto ty nejlepší týmy do závodu posílají asistenční náklaďáky, právě to je jeden z jejich úkolů. Přesto: ne vždy to pomůže.

Před pár lety Karel Loprais zapadl s kamionem tak, že ho posádka vytahovala dva dny. A přesto se na Dakar zase vrátil. Začínám to chápat. Navzdory bláznivému rodeu, otravným mouchám i písku, kterým jsem doma ucpal sprchu. Navzdory dřině.

Pořád je to totiž romantika a dobrodružství.

Dakar mizí z Afriky

Měl to být jubilejní, 30. ročník, ale nakonec skončil ještě dřív, než vůbec začal. Letos v lednu byla dakarská rallye kvůli hrozbě teroristického útoku v Mauritánii zrušena.


Rallye se stěhuje do Argentiny a Chile, přesto dál nese název Rallye Dakar. Pro mnohé je to nová výzva, Afrika už je "nudila". Přesto se většina týmů dál připravuje na Sahaře, jsou tu ideální drsné podmínky. "Amerika ale bude ještě těžší. Afriku už známe, je tu jen poušť. Tady budou pampy i úseky přes zasněžené Andy. Nejvyšší bod přejezdu je 4 800 metrů nad mořem, a teprve takhle vysoko se ukáže, co budou motory, ale také lidi vyvádět. Vyměnit kolo v tak řídkém vzduchu prý potrvá třikrát déle než obvykle," tvrdí navigátor Josef Kalina.


Přihlásilo se celkem 523 posádek ze 49 zemí, z toho 15 z Česka. Na všechny čeká štreka dlouhá 9 574 kilometrů.


Startuje se 3. ledna 2009 v Buenos Aires, cíl je tamtéž o 15 dní později.

Autoři:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

15. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Sparta – Třinec 2:3P. Historický obrat posílá hosty do finále, hrálo se 122 minut

13. dubna 2024  12:25,  aktualizováno  20:15

Extraliga se dočkala bájného obratu. Hokejisté Třince otočili sedmé semifinále se Spartou a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Procházka knokautoval Rakiče! Divoká bitka a bonus 7 milionů za nejlepší výkon

14. dubna 2024  3:01,  aktualizováno  10:32

Las Vegas (Od našeho zpravodaje) Jiří Procházka zvládl zásadní zápas v Las Vegas. V neděli nad ránem se oklepal z listopadové prohry...

Třinec - Sparta 2:1. Sekunda od prohry, domácí zázračně vybojovali sedmý zápas

11. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:17

O první branku se oba semifináloví soupeři přetahovali až do třetí části. Vstřelila ji sice Sparta,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pardubice - Třinec 6:3. Domácí si k první výhře pomohli drtivým finišem

17. dubna 2024  17:40,  aktualizováno  22:44

Je vyrovnáno. Hokejisté Pardubic dosáhli na své první vítězství v letošním finále extraligového...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

Krok od prvního titulu. Šelmy v pěti setech podruhé porazily Liberec

18. dubna 2024  21:42

Šelmy Brno jsou blízko svému prvnímu titulu v extralize volejbalistek. Na palubovce Dukly Liberec...

Nymburk se s Olomouckem natrápil. Opavští obhájci udolali Ostravu

18. dubna 2024  21:17,  aktualizováno  21:36

Obhájci titulu basketbalisté Opavy vstoupili do čtvrtfinále ligového play off s Ostravou vítězstvím...

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...