On-line rozhovor s Pavel Turkem

Pavel Turek
velikost textu:
vydáno 3.11.2009 13:45
Život Pavla Turka je neodmyslitelně spojen s formulí 1. Jako zástupce tabákové firmy se stal manažerem v týmu McLaren a přinesl do spolupráce sponzora a týmu nové, do té doby nevídané nápady a impulzy.

Po zákazu tabákové reklamy v F1 založil vlastní manažerskou firmu a své styky a kontakty v prestižním seriálu dal k dispozici televizi. Barvité přenosy a zajímavostí ze zákulisí putují k českému divákovi hlavně jeho zásluhou.

Je považován za jednoho z největších českých odborníků na F1.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. listopadu 2009 do 14:26

OTÁZKA: Dobrý den. Před pár lety jste byl managerem u týmu McLaren. Měl jste přístup ke všemu, co se v týmu šustlo, piloti, technika. Teď jste se dastal jakoby na druhou stranu, na stranu televizního reportéra, diváka. Změnil se nějak přístup týmů (McLaren i ostatních)? Přeci jen není dobré, aby diváci věděli všechno. Drží si od Vás odstup nebo Vám odpoví na cokoli? Děkuji a přeji hodně dalších úspěchů. imisa
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Získané kontakty z doby působení přímo ve formuli 1 mi samozřejmě zůstaly, přístup k informacím také. Vždy je ale potřeba zvážit, o které informace se můžu podělit s diváky, zveřejnit nemůžeme vše. Lidé z formule 1 mi důvěřují, naše vztahy jsou založeny na jiných aktivitách, ne na práci pro televizi. 3.11.2009 13:55
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaká si myslíte že je šance že Kimi Raikkonen bude příští rok závodit? Děkuji předem za odpověď Pavla
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Všichni doufají, že ano. Jinak by to bylo velké zklamání. On i jeho management se snaží dohodnout se s McLarenem, protože jinou alternativu nemá. Poslední věci, o kterých jednají, jsou finanční otázky a reklamní povinnosti jezdce. Nejpozději začátkem prosince bychom se měli dozvědět, jak to dopadne. 3.11.2009 13:58
OTÁZKA: Dobrý den, zajímají mě vaše tipy, jak se bude odvíjet příští sezóna, za předpokladu, že Kimi bude opravdu jezdit za McLaren. Budou problémy mezi ním a Hamiltonem? Budou problémy mezi Massou a Alonsem? A který tým tipujete na vítězství v poháru konstrukterů? Díky NFO
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Určité týmy, především ty přední, chtějí mít v obou vozech ty nejlepší jezdce. Výjimkou možná bylo období působení Michaela Schumachera u Ferrari. V současnosti ale chtějí mít ty nejlepší dostupné jezdce. Pokud budou spolu jezdit Räikkönen a Hamilton, můžeme se těšit na velké souboje. Hamilton je sice odchovancem McLarenu, ale Räikkönen zná tým dobře ze svého předchozího působení. Oba jezdci by měli volné ruce a rovnocenné podmínky pro otevřenou soutěž. McLaren a Ferrari se téměř jistě vrátí v příští sezóně na špičku a budou konkurovat Brawnu a Red Bullu. 3.11.2009 14:03
OTÁZKA: Pane Turka, znáte se trochu lépe s Jensonem Buttonem? Chtěl jsem se zeptat, zda-li je podle vás zaslouženým mistrem světa, nebo prostě jen mu přálo štěstí, když Brawn postavil jiné auto, než měli ostatní. Děkuji. Josef Bína
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Největší šanci získat titul má ten, kdo má k dispozici tu nejlepší techniku. Je to vidět na příkladu Lewise Hamiltona, při srovnání loňské sezóny s úvodem té letošní. Button prokázal své schopnosti mnoha umístěními na stupních vítězů, má jeden z nejjemnějších stylů řízení, dozrál jezdecky, měl spolehlivou techniku, získal nejvíce vítězství a bodů, dokázal využít příležitost. 3.11.2009 14:08
OTÁZKA: Nemohli byste na vasich prenosech na Nove chodit do boxu pri zavode, jak to delaji jine televize? Myslim dokonce, ze jste to ze zacatku nejak zkouseli, ale pak od toho upustili. Honza
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Praktikovali jsem to během první sezóny, ale kvůli technickým potížím jsme od toho upustili. Je to ale jedna z věcí, o kterých neustále diskutujeme. Možná se to v příští sezóně změní. 3.11.2009 14:10
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jak to vypadá s kariérou Josefa Krále? Rýsuje se něco na příští sezónu? Také bych se rád zeptal, zda-li v současné době pracujete s jiným českým talentem? Děkuji a hodně štěstí v pracovním i osobním životě! Kubeek
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Josef má velkou příležitost, účastní se asijské série GP2. Má za sebou první závod s velmi slibným výsledkem. Příští týden ho čekají testy v Magny-Cours. Svojí závodnickou budoucnost má teď ve svých rukou. Taková příležitost přichází jednou za život. Pokud bude mít dobré výsledky, mohl mít možnost zúčastnit se hlavního seriálu GP2, který se koná společně s formulí 1. Mnoho jezdců přišlo do formule 1 z GP2, například Hamilton nebo Rosberg, z asijské série pak Kobajaši. 3.11.2009 14:15
OTÁZKA: Pane Turku co říkáte na to, že po aféře kdy mafiánský strýc Dennis sprostě ukradl náčrty monopostu Ferrari, McLaren stále učinkuje v seriálu F1 ? Já to považuji za naprosto skandální a potrestání týmu ruku v ruce s nepotrestáním jezdců jezdících v ukradených mnopostech je také zarážející. A druhá otázka, dle názoru mnoho renomovaných odborníků by prý ani papírový šampion Hamilton nadále neměl v F1 působit, protože svojí nebezpečnou jízdou ohrožuje životy osatních jezdců a dá se říct i diváky v hledišti kdyby selhaly bariéry. eric.blade
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Omlouvám se, na tuto otázku opravdu odpovídat nebudu... 3.11.2009 14:17
OTÁZKA: Urcite se znate od McLarenu dobre s Kimim, co je pravdy na jeho pitkach, na tom, ze ma opravdu hodne rad alkohol? Take by me zajimalo, jestli uz ma jiste, ze zustane i pristi rok v F1. Byla bych docela nastvana, kdyby prestal zavodit, kdyz ho ve Ferrari nechteji. A proc ho vlastne ve Ferrari nechteji? Vzdyt je jeden z nejrychlejsich jezdcu na svete, ne? Pavla
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Zájem dvojnásobného mistra světa Alonsa závodit pro Ferrari trval dlouho, i proto se ocitl na seznamu jezdců, o které mělo Ferrari zájem. V jeho prospěch hovořil dlouhodobý zájem banky Santander a dalších sponzorů, kteří ho následují. Po nezdařeném pokusu č. 1 u McLarenu představuje spojení s Ferrari novou možnost. Räikkönen se s Ferrari úplně nesžil. Finská a italská mentalita jsou dosti odlišné. Co se týče alkoholu, tak Räikkönen nijak nevybočuje z finského průměru, nekonzumuje ho více než jeho krajané. 3.11.2009 14:20
OTÁZKA: Jaká je šance, že se do F1 vrátí M. nebo R.Schumacher ? Petr
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Pravděpodobnost návratu Ralfa Schumachera je stejná, jako že budu ve formuli 1 závodit já. Měl problémy se prosadit i v DTM. U Michaela Schumachera to může být jiné, takovou odezvu na možnost svého návratu letos nečekal ani on sám. Nakonec ho určitě mrzí, že to nevyšlo. Ferrari se stále snaží prosadit možnost nasazení třetího vozu, ale většina týmů je proti. Šance menších týmů na dobré umístění by se tím zmenšily. Návrat Michaela Schumachera do formule 1 mohl být událostí roku, GP Evropy, v které se měl uskutečnit, doprovázela velká očekávání, někteří lidé si kupovali vstupenky jen kvůli němu. 3.11.2009 14:24
OTÁZKA: Dobrý den, nejspíš máte k nynější Formuli 1 úzký vztah. Přesto - nepodíváte se radši do archivu na staré závody F1 z osmdesátých let? Nebylo to tehdy zajímavější, krásnější? Není dnes vše jen o bezpečnosti a striktních pravidlech...? Pavel Hrádek
Pavel Turek ODPOVĚĎ: I když ve F1 působím téměř 15 let, nejsem velkým pamětníkem. Musím se přiznat, že než jsem ve F1 začal pracovat, zajímal jsem se o ní jen okrajově. V minulosti jsem závody sledoval na německé Premiere, která v den závodu vysílala záznamy starých GP. Rád jsem se díval na legendy, jako jsou Jackie Stewart, Jacques Laffite, Keke Rosberg nebo Niki Lauda, kteří se dnes stále v paddocku pohybují. 3.11.2009 14:29
OTÁZKA: Jak dlouho se jezdci připravují na závody F1, myslím fyzická příprava na přetížení atd.? Díky Jan
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Po fyzické stránce se jezdci začínají připravovat od svých začátků v motorsportu. S postupem času je trénink intenzivnější. V závodních vozech se namáhají specifické svaly. V čím vyšší sérii jezdec závodí, tím sofistikovanější má fyzickou přípravu. O víkendu jsem se bavil s Davidem Coulthardem, který loni ukončil svojí aktivní kariéru. Na otázku, ja se cítí po fyzické stránce mi odpověděl, že co se týče svalové hmoty, tak zhubnul o 4 kg. Místo košil velikosti 44 si nyní kupuje velikost 41. 3.11.2009 14:33
OTÁZKA: Ferrari i McLaren začali sezónu bídně, u McLarenu došlo ke konci k viditelnému zlepšení, Ferrari nepředvedlo nic. Myslíte, že se krize u tohoto týmu protáhne i na následující sezónu? magistr
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Ukončení vývoje vozu ke GP Maďarska mělo Ferrari v plánu. Většinu zdrojů pak přesměrovali na přípravu vozu pro sezónu 2010. Snaží se tak vyhnout situaci z konce loňského roku, kdy je souboj o tituly až do posledních minut vysílil. McLaren zvolil jiný přístup, po špatných výsledcích z úvodu sezóny, ale i kvůli aféře lhaní, potřebovali morální a výkonnostní vzpruhu. Příští rok se pravidla nezmění tolik, takže doufají, že budou moci přenést hodně věcí ze současného vozu na ten nový. 3.11.2009 14:38
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych na Vás otázku k Ferrari. Dočká se Luca Badoer nějaké "mediální rehabilitace"? GC Fisichella na tom nebyl o mnoho lépe, ale přesto se mu nedostalo takové negativní pozornosti. Honza
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Ve chvíli, kdy Badoer vyjel do prvního tréninku, tak jsem u monitoru seděl se dvěma bývalými jezdci, kteří při pohledu na záběry z palubní kamery vozu konstatovali, že by se mohlo jednat o největší zklamání roku. Řekli to po pár sekundách. Badoer sice testoval pro Ferrari, ale deset let nezávodil kolo na kolo. Jezdil především ve Fioranu a Mugellu. Fisichella je jiný kalibr. O svých jezdeckých kvalitách a kondici přesvědčil navzdory pokročilému věku v závodě ve Spa, kde nebýt pomaleji jedoucího Räikkönena před ním, závod by vyhrál. 3.11.2009 14:43
OTÁZKA: Dobry den Pavle, chtel bych Vam podekovat za informace, se kteryma jste se s nami delil v prubehu prenosu po cely rok a taky diky za ty Vase anglicke vyrazy v ceskych vetach, kdy si nemuzete vzpomenou jak se vyjadrit cesky - vzdycky se pousmeju, stava se me to totiz take :-) Nicmene, chtel bych se zeptat na situaci kolem Flavia, myslite ze ma nejakou realnou sanci se dostat zpet do kolotoce F1? Je to osobnost, ikdyz ted se spatnou povesti, ale Rona Denise taky nemelo spousta lidi rado, ale byla to osobnost a k F1 dle meho tito lide patri. Dnes se meni jak management tymu za nove tvare (viz ferrari apod), vcetne jezdcu a kouzlo osobnosti se vytraci... vidite to take tak? Dekuji za odpoved. Martin
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Ron Dennis dostal neoficiálně dvouletý zákaz vstupu do paddocku. Ale nic se nejí tak horké, jak se to uvaří. Ve chvíli, kdy byl zvolen nový prezident FIA Jean Todt a Maxi Mosleymu skončilo volební období, tak se Dennis dostavil jako host na závod v Abú Zabí. Flavio Briatore podniká právní kroky a postavil se za něj i Bernie Ecclestone, kterému přijde doživotní trest přehnaný. Flavio je velmi tvrdý a silný hráč. V minulosti, když skončil Benetton, tak určitou dobu přežil s Mecachromem a vrátil se na vrchol s Renaultem. Je velmi schopný a nedivil bych se, kdybychom ho v dohledné době ve F1 opět potkávali. 3.11.2009 14:50
OTÁZKA: Dobrý den,chtěl jsem se zeptat který pilot je podle vás v padocku nejoblíbenější mezi piloty a který mezi novináři?Dále bych se chtěl zeptat jestli má Kimmi přátele mezi jezdci popř. koho?Děkuji Zdenda Pardubice Zdenda
Pavel Turek ODPOVĚĎ: Piloti nefungují jako jedna entita, jsou mezi nimi dvojice nebo menší skupiny, které spolu příležitostně tráví volný čas. Jsou to například Kubica s Alonsem nebo Button s Coulthardem. Pokud bychom se bavili o animozitách, tak ty většinou vznikají jen na trati, po kontroverzních situacích nebo manévrech. To ale z jezdců poměrně rychle vyprchá. Mezi novináři jsou nejoblíbenější ti jezdci, kteří jsou ochotní komunikovat a sdělovat zajímavé informace, jako například Sebastian Vettel. Ten tomu věnuje hodně času, energie a je hodně trpělivý. Novinářskou obec často překvapí nejen informacemi, ale i humorem. Kimi určitě není samotář, obklopuje se spoustou sportovců především finské národnosti. Z jezdců tráví poslednou dobou hodně času právě s Vettelem. 3.11.2009 14:56