Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odchází král Michael. Sbohem

Michael Schumacher - Německý závodník Michael Schumacher. | foto: Issei KatoReuters

23 2006
Sbohem, Michaeli. Michael Schumacher včera řekl své: Auf Wiedersehen. Už nikdy nepojede závod formule 1. Odchází muž, který navždy zůstane velkým šampionem. Zároveň muž, který ze sebe zřejmě nikdy nesmaže cejch podvodníka. "Michael není velkým jezdcem a hrdinou, je to lhář. Až odejde, nikdo si na něj ani nevzpomene," tvrdí Jacques Villeneuve.

"Co se týká fair play, je tím nejhorším jezdcem všech dob," přidává Fernando Alonso.

"Ne, ve formuli 1 nikdy nebylo lepšího jezdce. Michael bude všem chybět," říká Mark Weber. Stačí vám pár hlasů jeho kolegů a hned máte ze Schumachera váženého Jekylla s ďábelským Hydem. Proč?

Zpočátku ničemný Hyde

Vždycky působil chladně, bez úsměvu, nerad dával najevo emoce. Kvůli vítězství byl schopen udělat cokoli, třeba bezcitně sestřelit z trati největší soky v boji o titul. Tak jako v roce 1994 třeba Damona Hilla či za další tři roky Jacquesa Villeneuva a pak klidně říct: "Udělal bych to znovu."

Jenže on sám tvrdí: "Nejsem takový.“" Skutečně ne. Tohle je jen maska, kterou se chrání při závodění. Pomáhá mu snášet tlak. V soukromí je jiný, úplně normální člověk,"říká o něm Pavel Turek, bývalý manažer stáje McLaren.

Má to svou logiku, Schumacher byl přes deset let středem pozornosti celého světa, jenže nikdo ho na takový zájem nepřipravil. Vyrůstal jako obyčejný kluk v malém Kerpenu. Otec pracoval jako zedník, později se stal správcem motokárové dráhy, kde Michael jezdil. Matka tu zase prodávala v bufetu. Nikdy neměli moc peněz. A formule 1? Bláznivý sen.

Do ní se Schumacher dostal v roce 1991 a byla to dost kuriózní příhoda. Stáj Jordan totiž těsně před Velkou cenou Belgie přišla o pilota Bertranda Gachota, jenž byl po útoku slzným plynem na londýnského taxikáře ve vězení. A to byla šance pro mladého Němce.

Jeho manažer Willi Weber tehdy zavolal šéfovi týmu a říkal: "Měl bych pro tebe skvělého jezdce. Je ve formě a navíc trať ve Spa dokonale zná." Byl to fígl. Schumacher do té doby jel po okruhu jen jednou, a to ještě na kole. Jenže když Jordan uslyšel, že s sebou pilot přinese i 150 tisíc liber, neváhal. "Beru ho," řekl.

První závod nedokončil, přesto zazářil. I proto s ním záhy podepsal smlouvu Benetton a Schumacher měl stálé angažmá.

V roce 1994 pak získal první titul mistra světa. Jenže právě tenhle triumf je i zrozením Hyda. Schumacher tehdy vyhrál kvůli střetu s Hillem podlým způsobem, a navíc v sezoně, která byla pro F1 tak krutá.

Vždyť v Imole zahynul idol Ayrton Senna. A "Schumi" měl být jeho nástupce, jenže nebyl. "Schumacher je nečistý král. Určitě není Sennovým dědicem, přesto s jistotou a drzostí syna pozvedl pohár tohoto cirkusu," napsal tehdy italský list Gazzetta Dello Sport.

Michael Schumacher

Sedminásobný mistr světa se narodil 3. ledna 1969, vyrůstal v Kerpenu nedaleko Kolína nad Rýnem. Od mládí se věnoval motokárám, stal se juniorským mistrem Německa (1984). První závod ve formuli 1 jel v roce 1991 za stáj Jordan, o rok později (30. srpna 1992) v Belgii poprvé vyhrál Velkou cenu, tehdy už za Benetton. V sezoně 1994 se stal poprvé mistrem světa, rok nato podruhé. V roce 1996 přestoupil k Ferrari, kde vládl v letech 2000–2004. Je ženatý, má dvě děti Ginu-Marii (únor 1997) a Micka (březen 1999). Rád poslouchá Phila Collinse a Tinu Turner. Miluje těstoviny, jablečný štrúdl nebo čokoládu. Je fandou do fotbalu, dokonce ve Švýcarsku hraje 3. ligu.

Paradoxně za pár let italský tisk obrátil. Po dalším titulu v roce 1995 odešel Němec do Ferrari a v roce 2000 pro něj získal po jedenácti letech vítězství ve formuli 1. "Na ten titul vzpomínám nejraději,"přiznává.

Ani další čtyři, které přišly později, už tenhle nepřebily.

Pak se stal Jekyllem

Čím víc dominoval, tím víc získával fandů i odpůrců. Žádný jiný sportovec tolik nerozděloval svět. Zároveň stále častěji ukazoval tvář přívětivého Jekylla. Lépe snášel porážky, dokázal se i v trudných chvílích usmát, občas zažertoval. První velkou prohru musel skousnout loni, kdy se šampionem po pěti letech jeho vlády stal Alonso ze Španělska.

Letos, když už věděl, že svět formule 1 opustí, si závodění užíval. Po poslední výhře v Číně skotačil na stupních vítězů. Když pak v další Velké ceně v Japonsku kvůli porouchanému motoru nedojel, znovu se usmíval a mával divákům. Žádné stopy naštvání. "Poprvé to byl skutečný Michael," všiml si Turek.
Teď odchází.

Jako puntičkář, který dbal na preciznost a dokonalou přípravu. Ve Ferrari prý znal jménem i poslední uklízečku a nikdy nevynechal jedinou týmovou poradu. "Nepoznal jsem pilnějšího člověka, než je Michael.

I když je třeba na zimní dovolené na chatě v Norsku, telefonuje mi denně, aby byl v obraze, co je v týmu nového," řekl Jean Todt.

Každý den trávil minimálně dvě hodiny v posilovně, jí dietní jídla – především těstoviny, snídá mix z ovesných vloček a s dětmi zatím nikdy nezašel do McDonalda. I on však hřeší, vždyť miluje čokoládu a jablečný štrúdl. Bedlivě střeží své soukromí.

Nikdy třeba nespatříte fotografii, na které by pózoval před svou honosnou vilou.

A tváře jeho dvou dětí? I ty zná jen málokdo. Rád o sobě říká, že je rodinný typ. Má nálepku věrného manžela i dokonalého otce. Aférky z nočních klubů? Nikdy! "Když jsem byl mladý, měl jsem potřebu střídat dívky, abych si udržel motivaci. Pak jsem ale potkal Corinnu a usadil se," přiznává.

Tuhle sympatickou blondýnku přebral v roce 1991 svému kamarádovi a dalšímu pilotovi F1 HeinziHaraldu Frentzenovi. O pár let později si ji vzal a v únoru 1997 se jim narodila dcera Gina-Marie, za další dva roky syn Mick. "Nejdůležitější v životě je láska. Naplňuje mě. Když třeba doma ležím a vedle mě klidně oddychuje syn. Právě kvůli takovým momentům žiju," řekl před pár lety pro německý rozhlas.

Doma se klidně postaví za plotnu, vysává a utírá prach. Ale i on to dokáže někdy pořádně rozpálit. Když v roce 2004 získal v japonské Suzuce svůj šestý titul mistra světa, zdemoloval společně s bratrem Ralfem ve VIP prostorech lednici a prohodil televizi oknem. V opilosti se pak svlékl do půl těla a nakonec si na sebe vzal košili konkurenční Toyoty.

Už dlouho žije ve švýcarském Vufflens-le-Chateau, na břehu Ženevského jezera. Jenže původně se místo frankofonní oblasti chtěl usadit v německé části Švýcarska, v městečku Wolfhalden.

Ovšem narazil. Místní obyvatelé si totiž v referendu odhlasovali, že nového souseda nechtějí. I tak ve Švýcarsku našel to hlavní: klid a daňový ráj.

V životě už vydělal přes půl miliardy eur, přesto si něj jeho soupeři vždycky utahovali, že je skrblík. "Michael nikdy neplatí. Jako první vystupuje z taxíku a jako poslední přichází k baru," dobíral si ho bývalý pilot F1 Martin Brundel.

Legendární už je historka z dob, kdy žil v Monte Carlu a jezdil do francouzské Nice pro levnější benzin. I dnes počítá každé euro. "Jasně, vydělávám hodně peněz, ale to neznamená, že je rozhazuju plnými hrstmi. Když jdu nakupovat, dívám se do regálů tím, že to nejdražší mléko nemusí být nutně nejlepší," řekl před dvěma lety pro deník Bild.

Jenže pozor, i ve financích objevíte dva Schumachery. Vždyť ročně dává dva miliony eur na charitu. Z jeho peněz byla postavena škola v Senegalu, klinika v Sarajevu či centrum pro děti bez domova Limě. Když Německo zasáhly před dvěma lety ničivé záplavy, pomohl rovným milionem eur.

Je katolík, nesnáší politiku a v životě prý nepřečetl pořádnou knihu. Možná i proto dostal jednou od novinářů otázku: "Michaeli, jaké je vaše IQ?" Zarazil se, vytřeštil oči a pak odpověděl: "To vážně nevím, nikdy jsem si ho měřit nenechal. Myslím, že jsem úplně normální chlap, snad jenom umím jezdit s autem o trochu rychleji než ostatní."

Slůvko "trochu" zní v jeho případě opravdu úsměvně. Jaký však bude teď jeho život po životě? "Až jednou skončím, tak definitivně," říkal.

Dá přednost rodině a charitě

Chce se věnovat rodině, dělat charitativní akce pro UNESCO, dohlížet na přestavbu honosné vily. Těší se na hokejové zápasy svého synka. "Jakmile bude mít kluk hokej, jde F1 stranou," tvrdí.

Přesto se kolem něj rojí spousta nabídek. Stáj Audi by ho ráda dostala do německého šampionátu cestovních vozů DTM a na slavnou čtyřiadvacetihodinovku Le Mans. Nabízí prý rekordních 10 milionů eur. Stáj Ferrari ho zase chce udržet v roli testovacího jezdce.

"Ježdění je přece stále věc, kterou miluje nejvíc ze všeho," říká Luca Baldisserri, závodní inženýr Ferrari. U téhle stáje zřejmě skutečně zůstane, ne však jako jezdec. Spíš bude jejím symbolem, reklamní tváří.

Existuje ještě jedna bláznivá varianta, a to comeback do formule 1. "Klidně si dovedu Schumachera představit, jak v roce 2008 závodí za Renault," řekl nedávno šéf F1 Bernie Ecclestone.

Byl by to velký návrat, a tentokrát by snad s ním přišel jen ten vážený Jekyll.

Česko? Křehké pouto existuje

Neobjevil se tu na žádné reklamní akci, ani se exhibičně neprojel ve svém červeném ferrari. Přesto i u Michaela Schumachera najdete "českou stopu“.

Prosil o článek. Ještě než vstoupil do F1, závodil Michael Schumacher v tehdejším Československu na okruzích v Mostě a Brně. V brněnském padoku se taky v červnu 1989 po závodě formule 3 odehrál kuriózní příběh.

Schumachera, který tenkrát skončil čtvrtý, zpovídali v boxech čeští novináři. A když rozhovor skončil, "Schumi" žadonil: "Pošlete mi prosím ten článek, potřebuju ho kvůli sponzorům."A na lístek žurnalistům napsal svou adresu.

Za několik dní se skutečně zásilky z Brna dočkal. "Ale měl štěstí, ten článek byl tehdy navíc, vyšel až pár dní po závodech, když najednou nebylo do novin co dát,"vzpomíná s úsměvem brněnský novinář Ámos Krejčí.

Housličky od "Rosy“. Schumacher miluje fotbal, ve Švýcarsku dokonce hraje amatérsky třetí ligu. Přesto ho v prosinci 2004 při přátelském zápase na pomoc proti chudobě vyškolil "jesličkami" český záložník Tomáš Rosický a pak ho dokonce poslal k zemi. "Naběhl si,"smál se Rosický.

V Madridu tehdy nebyl z reprezentace sám, po jeho boku si zahrál i Marek Jankulovski a Jan Koller. O Schumacherově fotbalovémumu se pak přesvědčil i Pavel Nedvěd. Němec s ním před pár lety trénoval v Juventusu Turín.

Boty pro Kubinu. Hokejový reprezentant Pavel Kubina je vášnivý milovník ferrari, přesto mu dlouho chyběly pořádné boty. Na jaře 2005 se vítěz Stanley Cupu dočkal speciálních závodních. A kdo mu je poslal? Přímo Michael Schumacher.

Autor:


Nejčtenější

Kdyby gólman skočil jen k zemi, nemůže to chytit, litoval Škoda

Milan Škoda ze Slavie na tréninku v aréně  Dynama Kyjev

VIDEO Po hodině hry mohl změnit průběh celého zápasu. Jenomže fotbalový útočník Milan Škoda penaltu...

Třesk v Davis Cupu. Djokovič s Nadalem souhlasí, Pouille či Zverev ne

DÍKY. Novak Djokovič zdraví srbské diváky ve finále Davis Cupu.

V luxusním floridském hotelu Ritz-Carlton v Orlandu vysedával až do brzkého rána. Bujaře slavil a...



Ať prezident počká. Rada nejdřív chválil tým: Můžeme soupeřit s každým

Jablonecký trenér Petr Rada huláká na své svěřence během utkání proti pražské...

VIDEO Dorazil mezi novináře, pustil se do hodnocení zápasu a vtom mu začal vyzvánět telefon. „Omlouvám...

Juventus otočil proti Chievu, Ronaldo se ale neprosadil a zranil gólmana

Fotbalisté Juventusu slaví výhru v úvodním kole italské ligy proti Chievu.

Hned první zápas nového ročníku italské ligy nabídl to, kvůli čemu bude tato soutěž zajímavější než...

Kvitová se v Cincinnati ve finále neobjeví, Hradecká má titul z deblu

Petra Kvitová smečuje v semifinále turnaje v Cincinnati.

Petra Kvitová na tenisovém turnaji v Cincinnati postup do finále nevybojovala. Aktuální česká...

Další z rubriky

Loučení velkého pilota. Proč toho jezdecký génius Alonso nedokázal víc

Fernando Alonso ve voze stáje McLaren

Když se ta zpráva poprvé objevila na veřejnosti, jezdil na motokárách na své trati nedaleko...

Neuville bude v Německu hájit vedení v MS, ambice má i Kopecký

Belgický závodník Thierry Neuville během Švédské rallye.

Belgický jezdec Thierry Neuville bude na Německé rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství...

Tänak vyhrál po Finsku i Německou rallye, Kopecký ovládl svou kategorii

Jan Kopecký a Pavel Dresler s vozem Škoda Fabia R5 během první etapy na Rallye...

Estonský jezdec Ott Tänak obhájil vítězství v Německé rallye a oslavil třetí triumf v této sezoně...



Najdete na iDNES.cz