Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Oblečte auta, ať sousedi nic nevidí

Glock,Toyota - Timo Glock s vozem Toyota při testech v Barceloně. | foto: Reuters

13 2009
Barcelona (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Do boxů se přiřítí monopost formule 1, prudce zastaví a v mžiku jsou u něj tři mechanici. Mechanici, kteří ho oblečou. Tedy spíš zahalí. Vítejte na testech F1 v Barceloně.

Na testech, které jsou kvůli novým pravidlům poslední v sezoně, a tak je potřeba je dokonale využít.

Zároveň se musíte tak trochu chovat jako chytrá horákyně a při testech konkurenci o voze prozradit co nejméně. I proto byl třeba ve středu Hamilton s mclarenem nejpomalejším ze všech jezdců. Bývalý šéf stáje Ron Dennis však hned okolí uklidňoval: "Jsme pořád ve vítězné formě. Víme, co děláme."

I proto, když pilot zastaví u boxu, hned jsou u auta tři mechanici, kteří zakryjí jeho přední i zadní přítlačná křídla a vůz během chvíle zatlačí do garáže. Před všímavými sousedy je totiž potřeba skrýt jejich nastavení. "To je know-how týmů," vysvětluje Jarno Trulli, italský jezdec Toyoty.

Když se skupinou českých novinářů sedí v pondělí u večeře, klíží se mu oči. Je unavený. Za sebou má první den testů, během nichž odjel 121 kol. To je dvakrát víc než při závodě!

Testy jsou vážně dřina. Vždyť se začíná v devět ráno, končí ve čtyři odpoledne. Zkouší se různá nastavení, mechanici donekonečna pilují zastávky v boxech. Takhle čtyři dny za sebou (každý den jezdí jeden pilot týmu). Jen v jednu odpoledne ruch na hodinu ustane.

Začíná obědová pauza. A hodinový klid na tribunách. Navzdory tomu, že jde pouze o testy, jsou v hledišti stovky diváků. Upřeně hledí na boxy Renaultu, a jakmile v nich spatří španělského krajana Fernanda Alonsa, ozve se ohlušující křik.

Když jde na oběd, musí ho dokonce doprovázet dva svalnatí bodyguardi a před jeho garážemi – ke kterým se mimochodem dostanou jen VIP hosté – není k hnutí. Fronta je i před "jídelnou" Ferrari.

Uvnitř sedí Michael Schumacher, a jen co vyjde ven, snaží se ho dotknout snad třicet lidí naráz. On se jen usměje, v poklidu nasedne do auta a odjede pryč. Podobný blázinec zažil tisíckrát.

Naopak když se ve středu na cílové rovince objeví Lewis Hamilton, zní pískot. Španělé totiž Brita nenávidí.

Jaký rozdíl proti předchozímu dni, kdy od britské královny Alžběty II. dostal Řád britského impéria a říkal: "Určitě to byl jeden z nejsilnějších zážitků mého života, úplně jsem ztratil řeč." Teď slyší pískot, ale tvrdí: "Ani to nevnímám, jsem tu kvůli práci."

Testy v Barceloně jsou opravdu poslední šancí, jak vylepšit vůz. Sezona F1 začíná už za čtrnáct dní a kvůli úsporným opatřením během roku žádné jiné nebudou. "I proto budeme muset propustit padesát až sedmdesát zaměstnanců," tvrdí John Howett, šéf stáje Toyota.

Zachránce Hondy: Nechtěl jsem, aby propustili lidi

Stál před týmovým kamionem, na němž je teď velkými písmeny napsané jeho jméno. Byl v obležení novinářů a mluvil jako zachránce. Zachránce stáje Honda.

"Kdybych ji nepřevzal, zanikla by. A propustili by všechny zaměstnance. Proto jsem do toho šel," tvrdí Ross Brawn. Muž, který byl jako technický ředitel u všech titulů Michaela Schumachera, teď šéfuje nové stáji Brawn GP.

Bylo těžké vzít na sebe odpovědnost a převzít od Hondy tým?
Původně jsme v Hondě měli jiný plán (Brawn tu dělal ředitele), hledali jsme investora. Nevyšlo to. Ale nebojím se. Když bude auto dobré, čeká nás dobrá budoucnost. V tom autě se skrývá patnáct měsíců práce.

A zdá se, že funguje. Vždyť v testech porážíte Ferrari i McLaren...
Vůz je spolehlivý a oba piloti – Jenson Button i Rubens Barrichello – nám poskytují skvělé informace.
Rozhodně nejsme rychlí kvůli tomu, že máme v nádržích málo paliva.

Mluvíte o pilotech – proč dostal přednost Barrichello před Brunem Sennou, synovcem Ayrtona?
Bruno mě v testech zaujal. Ale Rubens nám může i v 36 letech ještě hodně dát. A my teď potřebujeme zkušenosti a rychlost. Sennu jsme neodepsali, jsme s ním v kontaktu.

Vaše auta jsou zatím bez sponzorů. Podaří se je sehnat?
Lakování je neutrální. Máme zabezpečenou krátkou budoucnost, ale dlouho to bez sponzorů nepůjde.

Autoři:


Nejčtenější

Hanba vám, klauni! Jak jsme mohli vypadnout, nechápou hráči Minsku

Fotbalisté Zenitu Petrohrad slavili velký obrat a postup přes Dinamo Minsk i s...

Možná už se viděli v dalším předkole. Nejspíš si nedokázali představit, že po domácí výhře 4:0...

Schumacherova manželka koupila sídlo na Mallorce, mluvčí stěhování popřela

Michael Schumacher

VIDEO Spekulovalo se, že sedminásobný šampion formule 1 Michael Schumacher, který je po těžké nehodě na...



Radikální změna Davis Cupu schválena, vyvrcholí finálovým turnajem

Francie křepčí, právě vyhrála slavný Davis Cup.

Na zasedání Mezinárodní tenisové federace (ITF) v Orlandu byla schválena radikální reforma Davis...

UEFA zamítla protest fotbalové Slavie po Kyjevu, píše Tvrdík

Jaroslav Tvrdík na tiskové konferenci fotbalové Slavie k příchodu nových hráčů

Evropská fotbalová unie UEFA zamítla protest pražské Slavie, který vršovický klub podal po úterní...

Slavia - Jablonec 0:2, prohra i v lize, Škoda neproměnil penaltu

Tomáš Holeš z Jablonce (v zeleném) hlavou překonává brankáře Slavie Ondřeje...

Fotbalisté Slavie už nejsou v lize stoprocentní. Čtyři dny po evropské porážce od Dynama Kyjev se...

Další z rubriky

Německé rallye dominuje Tänak, vede před Ogierem a Neuvillem

Estonský jezdec Ott Tänak na trati Finské rallye

Německé rallye dominuje po první etapě estonský jezdec Ott Tänak s toyotou. Obhájce loňského...

Potvrzeno, McLaren přivábil Sainze. Od příští sezony nahradí Alonsa

Španěl Carlos Sainz Jr prohání svůj vůz po trati Velké ceny Austrálie.

Španělský jezdec Carlos Sainz nahradí od příštího roku v týmu McLarenu krajana Fernanda Alonsa....

Neuville bude v Německu hájit vedení v MS, ambice má i Kopecký

Belgický závodník Thierry Neuville během Švédské rallye.

Belgický jezdec Thierry Neuville bude na Německé rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství...



Najdete na iDNES.cz