Brazilský veterán Barrichello si na zadním křídle přivezl do cíle oba vozy Ferrari. Stáj z Maranella se dostala z nejhoršího a oba její jezdci si v Monaku hladce poradili se zbytkem startovního pole.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Při jejich nejlepším výsledku sezony stál Kimi Räikkönen poprvé na stupních vítězů. Přesto odstup za Brawnem je více než hrozivý.
Suverénům sezony nesebrala dominanci ani nevyzpytatelná trať v Monaku. I na netypicky úzkém a hrbolatém okruhu sedělo jejich auto jako přišité. Button vyhrál kvalifikaci i závod a nejrychlejší kolo nechal Massovi jen proto, že od první výměny pneumatik nejel naplno a pouze kontroloval svůj náskok.
Jejich náskok v mistrovství světa jezdců i v Poháru konstruktérů se zdá být čím dál víc nedostižný. Stále svěží Jenson Button podal svým soupeřům závěrečným oslavným během po dráze jasnou zprávu - vyhrál bych, i kdybych poslední kolo běžel.
Button vyhrál popáté v sezoně a poprvé v Monte Carlu, kde žije. Velká cena Monaka je vlastně jeho domácí závod. V celkovém pořadí má před týmovým kolegou Barichellem už náskok 16 bodů, třetí Vettel ztrácí dalších dvanáct.
Ferrari bylo v Monaku druhým nejrychlejším týmem. Räikkönen s Massou bezchybně kroužili na třetím a čtvrtém místě. Zdá se, že tým šampionů z Maranella se konečně vymanil z krize a stoupá výsledkou listinou nahoru.
Dva zcela odlišné závody prožili jezdci Red Bullu. Sebastian Vettel od startu nestačil, propadal se pořadí a nepovedené vystoupení zakončil havárií ve Ste Devote.
Naopak Mark Webber zářil. Jeho stíhací jízda z osmého místa na startu skončila na páté příčce a čtyřmi body. V jeho případě vyšla Red Bullu strategie na výbornou.
Další z řady propadáků museli zkousnout v kdysi neporazitelném McLarenu. Mistr světa Hamilton se o šanci na body připravil už nehodou v kvalifikaci, Kovalainen si jel pro dva body za sedmé místo, ale těsně před cílem předvedl podobnou chybu.
Z bodu za osmé místo se tak radoval Francouz Bourdais ze stáje Toro Rosso.
Dalším závodem seriálu formule 1 bude za čtrnáct dní Velká cena Turecka.
Brawn GP - stále o krok vpřed
Pochybovali jste o tom, kdo má nejrychlejší auta v letošní formuli 1? Tak po Velké ceně Monaka už nemusíte. Tým BrawnGP odjel závod sám pro sebe, Button s Barrichellem vyrazili zcela bezchybně z prvního a třetího místa na startovním rotu a od prvních metrů se vzdalovali všem pronásledovatelům.
Ačkoliv auta Buttona s Barrichellem patřila na startu k těm těžším, vůbec jim to nebránilo v tom, aby se průběžně vzdalovala všem soupeřům. Snad jen Ferrari Kimiho Räikkönena s nimi zpočátku dokázalo držet krok.
V dalším průběhu závodu dokazoval Button svou suverenitu - s celým startovním pole si dělal, co chtěl, přidal, kdy bylo potřeba a úspornou jízdou si dojel pro pátý triumf v letošní sezoně. Nic a nikdo ho nemohlo zastavit.
Napak Barrichello v průběhu ztrácel a musel si hlídat obě Ferrari za svými zády. A svou povinnost splnil - nezářil, ale druhé místo bylo jeho.
Jenson Button v čele celkového pořadí šampionátu stále více nabývá jistoty, že letošním mistrem světa bude právě on. Zatím mu nikdy a nic nemůže konkurovat.
Ferrari - druhý nejlepší
Start se systémem KERS měl být triumfem stáje z Maranella, ale v Monaku to nefungovalo. Na vině byl zejména začátek na kluzké straně dráhy - Kimi Räikkönen se propadl na třetí pozici za Rubense Barrichella, a ani při zastávceky u mechaniků se před něj nedokázal posunout.
Massa sice nebyl na neprojeté straně asfaltu, ale po startu z páté pozice se nedokázal posunout před Němce Vettela, který ho brzdil až do jedenáctého kola. DOkonce doplatil neúspěšným pokusem o předjetí za tunelem propadem o jedno místo - zkrátil si zatáčku a musel pustit Vettela zpět, ale za Red Bullem se před něj odvážně protáhl i mladík Rosberg.
Zastávky v boxech pomohly Massovi i před Rosberga, ale Kimi Räikkönen na první výměně pneumatik nic nevydělal. Jenže se dál netrápil těsně za Brazilcem Barrichellem. Po zastávce v boxech ztratil a už se za něj nepřiblížil. A navíc na něj začal zezadu dotírat týmový kolega Massa.
Brazilec předvedl excelentní druhý úsek závodu. Byl nejlepší na celé trati. Ve 34. kole si dokonce připsal nejrychlejší okruh dosavadního průběhu závodu a blížil se k medailovým pozicím.
Jenže v Monaku není tak snadné dostat se vpřed. Massa jel podruhé a naposled k mechanikům později než Räikkönen, ale o stupních vítězů si mohl nechat jen zdát.
Ferrari předvelo, jak se dohání výkonnostní ztráta a po tragickém startu do sezony je zpět. Jenže na suverénní BrawnGP ještě zdaleka nemá.
Red Bull - bodoval zkušený Webber
Tak pomalá auta ještě rakouský tým letos neměl. Monako jejich monopostu nesedlo a bylo to vidět od prvních metrů. Vettel dobře odstartoval, ale ze čtvrté pozice brzdil všechny jezdce za sebou. Na vedoucího Buttona ztrácel dvě vteřiny na kolo, takže když se Rosbergovi a spol. podařilo před něj v 11. kole posunout, bylo první místo vzdáleno přes dvacet vteřin.
Vettel rozhodl závod a vzápětí boural. Ve Ste Devote dostal smyk, narazil zadním kolem do bariéry a jeho letošní Velká cena Monaka byla u konce. Vzhledem k rychlosti svého stroje by však na body měl jen těžko.
Mark Webber si vedl lépe. Dobře odstartoval, využil většího množství paliva v nádrži a po prvních zastávkách v boxech držel výbornou pátou pozici za Massou. A stále zrychloval. Ve 42. okruhu si dokonce připsal nejrychlejší kolo dosavadního průběhu závodu.
Páté místo v cíli bylo maximem, na jaké mohli Red Bull a Webber dosáhnout.
Williams - přišel úspěch
Rosberg pravidelně řádí v trénincích, roztíná šiky nejlepších v kvalifikaci, ale v závodě zná letos jedinou cestu - směrem dolů. A nejinak tomu bylo i v Monaku.
Po úspěšném startu držel šesté místo, poté se mu vyplatilo vyčkávat za útočícím Massou a ve správném momentu se protáhl na pátou příčku. Ale na ni dlouho nevydržel, po chvíli za tunelem ukázal povedený předjížděcí manévr a poslal za sebe mladíka Vettela.
Jenže pak přišly zastávky v boxech a pro ně má letos tým Williams nějakou speciální fintu - pokaždé se díky nim Rosberg propadne. V Monaku to bylo po prvním dotankování za Massu a Webbera na šestou pozici.
Tři body si v nudném závodě udržel až do cíle. Jeho týmový kolega Nakadžima startoval s plnou nádrží jako desátý, a stejné místo málem přivezl až do cíle. Jenže neustál poslední kolo a havaroval.
McLaren - to už není jen smůla
S monackými kvalitami Hamiltona a nečekaně rychlým monopostem se tým McLaren chystal, že jeho jezdec vystoupá poprvé v sezoně na stupně vítězů. Jenže nestalo se. Kvalifikační chyba Hamiltona v předposlední zatáčce, následný smyk a uražené zadní kolo znamenalo, že mistr světa musel startovat ze 16. pozice.
Ani ta mu však nebyla souzena a po nepovedeném prvním kole spadl za Toyoty i stroje BMW-Sauber. V úzkých uličkách se mu nedařilo posouvat zpátky dopředu a až do cíle kroužil nešťastný daleko za body.
Heikki Kovalainen dlouho nic nezkazil, ale ani nevymyslil. Pro něj tak typickou nevýraznou jízdou ospale kroužil na sedmé, osmé příčce a vyčkával, zda mu závodnický osud nepřihraje nějakou tu pozici navíc.
Nestalo se. Naopak svou od počátku nepěknou jízdu zakončil havárii v 53. kole. V sekci bazénu rozbil příď monopostu McLaren na kusy. Jeho tým si tak z Monte Carla neodvezl jediný bod.
Sezona 2009 se pro tým z Wokingu nečekaně mění v noční můru. S Ronem Dennisem jakoby odešly všechny závodnické schopnosti.
Velká cena Monaka F1:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1h 40:44,282 |
2. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +7,666 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +13,442 |
4. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +15,110 |
5. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +15,730 |
6. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +33,586 |
7. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +37,839 |
8. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +1:03,142 |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | 1:05,040 |
10. | Timo Glock | Německo | Toyota | +1 kolo |
11. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1 kolo |
12. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
13. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
14. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +1 kolo |
15. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +2 kola |
16. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +27 kol |
17. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +50 kol |
18. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +63 kol |
19. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +68 kol |
20. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +68 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 51 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 35 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 23 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 19,5 |
5 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 14,5 |
6 | Timo Glock | Německo | Toyota | 12 |
7 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 11 |
8 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 9 |
9 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 9 |
10 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 8 |
11 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 7,5 |
12 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 6 |
13 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 4 |
14 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
15 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Pohár konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 86 |
2 | Red Bull | Rakousko | 42,5 |
3 | Toyota | Japonsko | 26,5 |
4 | Ferrari | Itálie | 17 |
5 | McLaren | Velká Británie | 13 |
6 | Renault | Francie | 11 |
7 | Williams | Velká Británie | 7,5 |
8 | BMW Sauber | Německo | 6 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 5 |