Biatlonový týden Nového Města na Moravě začíná.
Tribun je zde opět víc než minule, kromě stadionu vyrostly i kolem tunelů a v úseku Modříňák.
Už o nedělní noci mířila do areálu technika ze slovinské Pokljuky, v pondělí přijížděli závodníci.
Bude jich 250 z 31 zemí, k nim zhruba stejný počet doprovodu a 350 novinářů.
A od čtvrtka potom do Vysočina Arény vtrhnou davy diváků.
„Kdybychom měli na sobotu k dispozici 50 000 míst, asi bychom je zaplnili. Ale nemáme už lidi kam dát,“ říká Jiří Hamza, šéf svazu. Kapacita je „pouze“ 30 tisíc na den. „Trávím tři hodiny denně odpovídáním na žádosti, jestli ještě nemám nějaké lístky pod stolem.“
Program a vstupenkySP v Novém Městě a poslední zbylé vstupenky na jednotlivé dny (stav v pondělním odpoledni) |
Publikum přitom rozhodně nebude až tak multinárodní jako při jiných pohárových kolech. „Je velmi příjemné, že 99 procent diváků dorazí na stadion z Česka, protože než si zahraniční fanoušci stihli všimnout, že lístky prodáváme, byly skoro všechny pryč,“ vypráví Hamza. „My pohárovou klientelu nemusíme stavět i na Němcích jako jiná střediska.“
Co potřebujete vědět, pokud se do Nového Města chystáte?
Nemáte vstupenky? Ještě nezoufejte, ty poslední dané do prodeje jsou v síti Ticketstream k mání, s výjimkou beznadějně vyprodaných sobotních stíhaček. Ovšem pozor, před závody už se žádné u areálu prodávat nebudou.
I pokud žádné lístky na vámi vyvolený den neseženete, stále můžete hvězdy světového biatlonu sledovat na vlastní oči. Okolo části trati existují i neplacené zóny k stání.
Další dobrá rada: Přijeďte včas. Což znamená: Raději opravdu ve velkém předstihu.
„Když máme dostat do arény třicet tisíc lidí, nenapochodují nám tam za hodinu,“ připomíná Hamza. Zvlášť když bylo nutné posílit rovněž bezpečnostní opatření a kontroly u vchodů. „Vzhledem k situaci ve světě je to logický krok.“
Aréna se proto otevře vždy čtyři hodiny před zahájením závodů. Pro návštěvníky chystají pořadatelé doprovodný program a mnohem více občerstvovacích míst i sociálního zázemí než minule. Ve vybagrovaném svahu za tribunami vzniklo nové občerstvovací městečko.
Zácpa na silnicích do Nového Města je rozhodně snadno předvídatelná. „S autem můžete ve frontě uváznout na hodinu,“ varuje Hamza. „Kdo sem pojede na poslední chvíli, nedostane se do areálu včas.“
Pokud se naplní předpověď a dojde na takzvanou suchou variantu, možnost k zaparkování bude jak na silnici číslo 19 (ze směru od Žďáru do Nového Města, od odbočky na Vlachovice), tak na zamrzlých a uklizených loukách, zhruba do tří kilometrů od stadionu. Až 8 000 automobilů by tudíž mohlo parkovat v blízkosti areálu.
Další možností je zaparkovat ve Žďáru nad Sázavou a dojet odtud kyvadlovou dopravou ze dvou nástupních míst. Především v případě mokré varianty luk.
Nabízí se i cesta vlakem, jenže má to háček. Poslední ve směru Brno nebo Praha odjíždějí od čtvrtka do soboty příliš brzy po skončení závodního programu.
Kde se ubytovat? To už je nyní velký problém, jestliže nemáte nic rezervované. „Od Jihlavy po Brno nezbyla skoro žádná volná postel,“ povídá Hamza. O blízkém okolí Nového Města ani nemluvě.
K dalším dostaveníčkům Světového poháru na Vysočině by mělo dojít v prosinci 2018, lednu 2020 a březnu 2021. Návrh technické komise však ještě musí potvrdit exekutiva Mezinárodní biatlonové unie IBU.
Také proto šéftrenér Ondřej Rybář nyní vyzývá: „Naši fanoušci v minulosti byli vždy féroví a fandili všem, o čemž s uznáním mluvili zahraniční trenéři i televizáci. Nepíská se tu na cizí jako někdy v Rusku. Budu moc rád, když si diváci tenhle férový přístup udrží. To nám pomůže i k dalším svěťákům.“