Při Velké ceně Maďarska pojede Alguersuari závod formule 1 jako nejmladší v historii. A nejen to. Podle všeho bude také s velkým odstupem nejméně zkušený.
V minulém roce absolvoval krátký test v Red Bullu, díky kterému se stal vůbec nejmladším člověkem, který kdy řídil monopost F1. Na podzim se stal historicky nejmladším šampionem britské F3.
Jeho kariéra je plná "nej", jenže není na start ve formuli 1 opravdu příliš brzo? Ani by nevadilo, že bude Alonsův krajan nejmladší, jako nejméně zkušený. Kvůli letošnímu zákazu testování ještě s monopostem stáje Toro Rosso, do kterého usedne v prvním tréninku, nikdy nejel na okruhu.
Mohl si ho vyzkoušet jenom na testech aerodynamiky, které mají týmy povoleny. Jenže při nich se jezdí jen rovně. Na konci, většinou nějaké nepoužívané přistávací dráhy pro letadla, čekají mechanici, kteří monopost otočí o stoosmdesát stupňů a jezdec opět šlápne na plyn, než po kilometru jízdy začne opět brzdit. Volant při tom stále drží v rovné poloze.
Jaime AlguersuariNarozen: 23. března 1990 v Barceloně KARIÉRA |
"Je to věc Toro Rosso, ale já myslím, že je to hloupost," říká Massa. "Když já jsem přišel do formule 1, bylo mi právě dvacet. Byl jsem také hodně mladý, také málo zkušený a dnes lituji toho, že to bylo tak brzo. Nebyl jsem připraven, dělal jsem hrozné chyby a trvalo mi roky, než jsem se stal skutečným pilotem," přiznává sebekriticky jezdec, který minulý rok přišel o titul mistra světa v poslední zatáčce posledního závodu.
Massa byl svůj první rok, kdy závodil ve stáji Sauber, dokonce kvůli své rozhárané jízdě označován kolegy za příliš nebezpečného. Kvůli sérii nehod byl nakonec z týmu Sauber vyhozen.
"A to jsem měl ve srovnání s Alguersuarim jednu obrovskou výhodu - celou zimu před první sezonou jsem skoro každý den testoval. Když jsem šel do prvního závodu, věděl jsem o autě téměř vše a měl jsem v jeho kokpitu stovky kilometrů. On neodjel jediné kolo!," pokračoval Massa.
Podle Brazilcova názoru může mít účinkování španělského mladíka v F1 rychlý konec. "Možná to je úžasný talent a možná bude lepší, než si kdokoliv myslíme, ale podle mě prostě vyhoří. Není připraven," dodal.
Stejného názoru jako Massa je i zkušený Mark Webber, který před čtrnácti dny v Německu slavil svůj první triumf ve formuli .
"Když dojdete až tak daleko, měli byste být po všech stránkách připraveni. Formule 1 není škola pro začátečníky, ale teď to tak bohužel vypadá," nebral si australský pilot servítky.
Webberovi vůbec nevadilo, že o angažování Alguersuariho rozhodli vlastně jeho šéfové (Toro Rosso je neoficiální B-tým Red Bullu, za který závodí) a dál se pouštěl do kritiky.
"Formule 1 není místo, kde byste se měli učit řídit monopost. Může to skončit katastrofou. Jasně, už dříve jen o trochu starší jezdci nastoupili do formule 1, ale tehdy mohli před prvním závodem testovat."
Alguersuariho se naopak zastal Webberův týmový kolega Sebastian Vettel, který je nejmladším vítězem závodu F1 všech dob. Ten si myslí, že chyba není na straně mladíka nebo vedení Red Bullu, ale pravidel, která umožňují, aby někdo s tak minimálními zkušenostmi nastoupil do Velké ceny.
"Jestli je něco třeba kritizovat, tak jsou to pravidla. Jak je možné, že někdo může jet závod formule 1 s autem, s kterým ještě neprojel v životě jedinou zatáčku? Něco je špatně, ale tým se jen pohybuje v rámci stanoveném Automobilovou federací," vysvětlil Vettel.
Mají kritici pravdu? Částečná odpověď mohla přijít už v pátek dopoledne. Alguersuari absolvoval první trénink Velké ceny Maďarska a na klikatém Hungaroringu si užil zatáček víc, než si dokázal představit.
Během 42 kol se nedopustil závažnější chyby a byl jen o dvě desetiny vteřiny pomalejší než jeho týmový kolega Buemi.